کاهش ۱۲ درصدی آلودگی هوا با اجرای «حدود جدید معاینه فنی»

کاهش ۱۲ درصدی آلودگی هوا با اجرای «حدود جدید معاینه فنی» سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که با اجرای فصل جدید معاینه فنی، میزان مراجعات روزانه به ۸۰ درصد رسیده است، گفت: در مدت ۳ ماهه شروع حدود جدید معاینه فنی، ۱۲ درصد از آلودگی هوا کاهش یافته […]

کاهش ۱۲ درصدی آلودگی هوا با اجرای «حدود جدید معاینه فنی»

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که با اجرای فصل جدید معاینه فنی، میزان مراجعات روزانه به ۸۰ درصد رسیده است، گفت: در مدت ۳ ماهه شروع حدود جدید معاینه فنی، ۱۲ درصد از آلودگی هوا کاهش یافته است.

به گزارش فارس، اجرای حدود جدید مجاز فنی خودرو‌ها از ابتدای مردادماه سال‌جاری اجرا شد. معاون وقت محیط انسانی سازمان محیط‌زیست در خصوص سخت‌گیرانه‌تر شدن حدود مجاز معاینه فنی گفت: سخت‌گیرانه‌تر شدن به این معناست که کنترل کاتالیست‌‌ها و خروجی آلاینده‌ها را براساس شبکه جامع معاینه فنی به‌صورت سخت‌گیرانه‌تری دنبال می‌کند.

پس از گذشت ۳ ماه و اندی از اجرای این طرح با سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست در خصوص تغییرات و تأثیرات حدود جدید معاینه فنی گفت‌وگو کردیم، مسعودزندی‌سرپرست به فارس گفت: با اجرای این حدود جدید، میزان مونواکسیدکربن از ۲٫۵ پی‌پی‌ام به ۰٫۷ کاهش پیدا کرده و میزان قبولی و مردودی فنی خودرو‌ها افزایش یافته است.

زندی خاطرنشان‌کرد: با این حدود سختیگرانه‌تر، ۱۰ – ۱۲ درصد از آلودگی هوا کاهش یافته است.

وی تصریح‌کرد: اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، از طریق دوربین‌های ترافیکی سطح شهر شناسایی و ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود؛ این باعث افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی شده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که با اجرای فصل جدید معاینه فنی، میزان مراجعات روزانه به ۸۰ درصد ظرفیت این مراکز رسیده است، اظهارداشت: این افزایش مراجعات باعث شده که گاهی مالکین خودرو‌ها چند روزی در صف انتظار باقی بمانند.

به گفته وی، سال‌های گذشته مراجعات به مراکز معاینه فنی کم‌تر از ۲۰ درصد بود و این مسأله باعث شد تا هیچ تقاضایی برای افزایش این مراکز وجود نداشته باشد.

زندی با اشاره به این‌که حدود مجاز جدید طراحی‌شده از سوی شورای عالی محیط‌زیست مصوب شده است، گفت: با اجرای این حدود جدید میزان ردی‌ها، دو برابر شده است.

وی با تأکید بر این‌که بالابودن میزان مونواکسیدکربن تولیدشده از خودروها، عمده‌‌ترین دلیل افزایش تعداد مردودی‌های معاینه فنی است، ابرازداشت: دو دلیل عمده برای این مردود شدن وجود دارد، یا کاتالیست کانورتر خودرو از کار افتاده است و باید تعویض شود یا این‌که تنظیمات خودرو با مشکل روبه‌رو است.

زندی با تأکید بر این‌که برای تولید کاتالیست در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهارداشت: چندین تولیدکننده کاتالیست در کشور فعال هستند که به‌راحتی می‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند.

وی دلیل نبود این قطعه در بازار را نبود تقاضا عنوان‌کرد و تأکیدکرد: با اجرای حدود جدید معاینه فنی که مالکین خودرو ملزم به تعویض کاتالیست می‌شوند، تولید و عرضه هم افزایش می‌یابد.