«مونتاژ»، بلای جان صنعت خودرو معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: تا زمانی مونتاژکاری پولسازتر و آسانتر است و دولتها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون میکنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمیشود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از صداوسیما، حسین سلاحورزی با بیان اینکه راهبرد و نظامی برای تولید […]
«مونتاژ»، بلای جان صنعت خودرو
معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: تا زمانی مونتاژکاری پولسازتر و آسانتر است و دولتها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون میکنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمیشود.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از صداوسیما، حسین سلاحورزی با بیان اینکه راهبرد و نظامی برای تولید داخلی نداریم، افزود: سیاستها در بخش خودرو با روی کار آمدن هر دولتی تغییر میکند و این از جمله مشکلات این بخش است.
وی گفت: تا زمانی مونتاژکاری پولسازتر و آسان تر است و دولتها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون میکنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمیشود.
سلاحورزی افزود: به دلیل دولتی بودن ساختار خودروسازان، آنان چرخه مونتاژکاری را ادامه میدهند و تا زمانی که این روند ادامه یابد پیشرفتی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نمیشود.
وی گفت: اینکه خودروسازان، قطعات را از کشورهای دیگر وارد میکنند به دلیل قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین قطعات خودروی ساخت داخل است.
سلاحورزی با بیان اینکه در صنعت کشور معیار، ایجاد شغل است افزود: به جای برنامهریزی برای پیشرفت صنعت کشور، نظام پولپاشی را دنبال میکنیم.
وی گفت: بیشتر مونتاژکاری در بخش دولتی است و خودروسازانی که بیشتر دولتی هستند علاقهمندند از طریق مونتاژکاری سود بیشتری کسب کنند.
سلاحورزی افزود: مدیران صنایع خودروسازی به دلیل عمر کوتاه مسؤولیتشان در این صنعت، تصمیمهای کوتاه مدت میگیرند و در پی اهداف بلندمدت نیستند.
علی فتوت، عضو هیأت علمی دانشگاه شریف نیز در این برنامه گفت: نقشه راهی برای تولید ملی وجود ندارد و بسیاری از صنایع و نگاه پشت سر آنها متوجه بازرگانی شده است.
وی افزود: اکنون مردم احساس خوبی به تولید ملی ندارند.
فتوت گفت: مونتاژکاری صنعت نیست و اکنون در بخش خودرو درجا میزنیم و با مونتاژکاری چیزی به این صنعت اضافه نمیشود.
وی افزود: دومین تربیتکننده مهندس در جهان هستیم و بهترینها را آموزش میدهیم اما به دلیل حمایت نکردن از آنها، مهندسان کشورمان را صادر میکنیم.
فتوت گفت: ارزشافزوده در صنایع پیشرفته است اما نباید همه چیز را در این بخش به عهده بخش خصوصی بگذاریم.
وی افزود: در حالی که تعداد زیادی کارشناس و مهندس داریم در بخش صنعت دنبال مشکل میگردیم.
فتوت با تأیید فساد و رانت در بخش واردات گفت: سال گذشته دو هزار بیساستیشن مربوط به مخابرات وارد کشور شد اما براساس آمار سندیکای مخابرات تولیدکنندگان منابع تغذیه و تجهیزات مربوط به آن فقط ۲۰۰ واحد فروختهاند.
وی افزود: باید افرادی که این واردات را انجام دادهاند بازخواست شوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.