دولت، مزایده سرخابی‌ها و تحقق یک رویا

دولت، مزایده سرخابی‌ها و تحقق یک رویا گروه بانک، بیمه، بورس- خصوصی‌سازی سرخابی‌ها، رویایی که همچنان تحقق نیافته است. از روزی که بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها مطرح شده است، بسیاری انجامش را امری در حد محال اعلام کرده‌اند. در دولت یازدهم اما اوضاع با دیگر دولت‌ها کمی متفاوت بود و دولت سازمان خصوصی‌سازی را مرجع انجام […]

دولت، مزایده سرخابی‌ها و تحقق یک رویا

گروه بانک، بیمه، بورس- خصوصی‌سازی سرخابی‌ها، رویایی که همچنان تحقق نیافته است. از روزی که بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها مطرح شده است، بسیاری انجامش را امری در حد محال اعلام کرده‌اند.

در دولت یازدهم اما اوضاع با دیگر دولت‌ها کمی متفاوت بود و دولت سازمان خصوصی‌سازی را مرجع انجام این کار اعلام کرد تا باز هم امیدها برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس زنده شود.

سازمان خصوصی‌سازی هم از همه توان خود برای تحقق رویای میلیون‌ها ایرانی سود برد تا بلکه برای همیشه بتواند این دو غول فوتبال کشور را به بخش خصوصی که صاحبان اصلی این دو تیم هستند، برساند.

برگزاری ۴ مرحله مزایده نشان از عزم جدی دولت برای واگذاری سرخابی‌ها می‌داد که ناگهان و پس از مزایده چهارم ۱۳۵ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به دولت خواستار توقف اجرای این دستور شدند!

در همان زمان نیز بسیاری از شرکت‌ها و اشخاصی که در مزایده شرکت کرده بودند؛ بدون این‌که دلیل قاطعی بشنوند از این دستور سرخورده شدند، چراکه اعلام شد خریداران متقاضی سرخابی بنا به دلایلی از جمله عدم اهلیت و… نتوانستند برنده مزایده سرخابی‌ها شوند!!

حالا اما در دولت دوازدهم باز هم بحث واگذاری سرخابی‌ها مطرح شده است، اتفاقی که شاید اگر الان و در این دولت نیفتد برای سالیان سال مجدد رخ نخواهد داد و پرونده سرخابی‌ها در و کمد‌ها خاک‌اندود می‌شود!

وزیر ورزش و جوانان دو هفته قبل از عزم دولت برای واگذاری سرخابی‌ها صحبت به میان آورد و گفت که فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در هر مکان قطعاً باعث افزایش تولید ناخالص ملی و سرمایه‌های ملی است و به نظرم با کمک سازمان‌های مسؤول مانند خصوصی‌سازی می‌توانیم با اصلاح ساختار بخش‌های دولتی ورزش، تمرکززدایی نظام اداری و کنترل بیش‌تر به تسریع روند خصوصی‌سازی کمک بیش‌تری کنیم.

پس از آن نوبت عبدا…پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی بود که در این باره اعلام کند که دولت موافق واگذاری سرخابی‌هاست. وی در ادامه اعلام کرد که نامه ۱۳۵ نماینده مجلس نهم باعث شد تا سرخابی‌ها واگذار نشوند.

طبق قانون برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دو راه وجود دارد، راه اول این است که مصوبه دولت اصلاح شود و دوم این که هیأت تطبیقِ قوانینِ مجلس، مصوبه دولت را رد کند؛ در نتیجه تا به این لحظه به دلیل این‌که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی هیأت دولت به عنوان بنگاه فرهنگی شناخته و متعهد شدند در نتیجه واگذاری آنها امکان‌پذیر نیست، مگر این‌که هیأت دولت بر مصوبه خود، بازنگری کند و آن را تغییر دهد در آن صورت این دو باشگاه می‌توانند به چرخه واگذاری برگردند.

 

حال باید منتظر ماند و دید که دولت با توجه به این‌که مجلس دهم هم همراهی بیش‌تری با این امر دارد، موفق می‌شود تا دو غول فوتبال ایران را به حامیان اصلی‌‌اش برساند یا آن‌که بازهم باید سال‌های بیش‌تری برای تحقق یک رویا صبر کرد.