انتقال فناوری و پایان شکاف دیجیتال با اجرای پیوست فناوری مناقصات ICT

انتقال فناوری و پایان شکاف دیجیتال با اجرای پیوست فناوری مناقصات ICT معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به اجرای آیین‌نامه پیوست فناوری در ۳ ماه گذشته در این وزارتخانه از بررسی ۶ پروژه شرکت پست و تصویب ۳ پروژه برای تدوین پیوست فناوری خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مرکز […]

انتقال فناوری و پایان شکاف دیجیتال با اجرای پیوست فناوری مناقصات ICT

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به اجرای آیین‌نامه پیوست فناوری در ۳ ماه گذشته در این وزارتخانه از بررسی ۶ پروژه شرکت پست و تصویب ۳ پروژه برای تدوین پیوست فناوری خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیرحسین‌دوایی‌مرکزی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که ابلاغ مصوبه نظامنامه پیوست فناوری مناقصات فاوا در مهرماه سال گذشته توسط معاون اول رییس‌جمهور، گفت: از سال‌های گذشته در کشور ما و کشور‌های هم سطح ما در موضوع ورود شرکت‌های واردکننده فناوری و توانمند‌سازی داخلی چالش وجود داشته است.

وی تصریح‌کرد: دیر رسیدن شرکت‌های داخلی به فناوری روز و حضور در تأمین زنجیره شرکت‌های واردکننده فناوری از چالش‌های اصلی شرکت‌های داخلی در این حوزه هستند.

دوایی با اشاره به این‌که برای رفع این مشکل از سال‌های گذشته قوانین و مقرراتی ابلاغ شده است، افزود: قانون استفاده حداکثری از تولیدات داخل در اجرا به مشکلاتی برخورد و عملاً قابل اجرا نبود و البته در موضوع تعرفه و ممنوعیت ورود کالا‌‌ها نیز قوانین و مقرراتی تصویب شد.

وی با بیان این‌که با توجه به این تجربیات نظامنامه پیوست فناوری تدوین شده است، تأکید‌کرد: در فرمول طراحی شده برای این نظامنامه هر برنامه‌ای برای توانمند‌سازی داخلی در کنار قرارداد‌های بین‌المللی اجرا می‌شود تا از محصولات داخلی در یک فرایند طبیعی استفاده شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به اهداف نظام نامه پیوست فناوری اشاره کرد و اظهارداشت: واگذاری کار به شرکت‌های ایرانی، استفاده از منابع انسانی متخصص، انتقال فناوری به شرکت‌های داخل، همکاری شرکت‌های بین‌المللی و ایرانی با هدف صادرات محصولات و ارتباط شرکت‌های خارجی با مراکز کارآفرینی و پژوهشی داخلی از اهداف اصلی تدوین این نظامنامه است.

وی با اشاره به تدوین و تصویب آیین‌نامه نظامنامه پیوست فناوری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه با جمع‌بندی نظرات مختلف از بخش‌های دیگر این حوزه برای اجرا در شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت ارتباطات در خرداد ماه سال جاری توسط وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ شد.

دوایی تصریح‌کرد: نظامنامه پیوست فناوری در وزارت ارتباطات در حوزه قراردادهای پژوهشگاه‌ها با دانشگاه و همچنین در فعالیت پارک فاوا کاربرد دارد.

وی با تأکید به این‌که پیوست فناوری به عنوان شرح خدمات اضافه بر شرح خدمات اصلی قرارداد وجود دارد، گفت: این شرح خدمات می‌تواند به صورت تعامل دانشی و پژوهشی و یا خرید محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کنار قرارداد اصلی در نظر گرفته شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای آیین‌نامه این نظام نامه در ۳ ماه گذشته در وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: در این مدت ۶ پروژه از شرکت ملی پست بررسی شد که ۳ پروژه شامل پیوست فناوری اطلاعات شده است و ۶ پروژه هم از سازمان تنظیم مقررات و یک پروژه از شرکت زیرساخت و یک پروژه هم از پست بانک در مرحله بررسی قرار دارد.

 

وی حجم بسیاری از قرارداد‌‌ها را در بخش خصوصی و به خصوص اپراتور‌‌ها اعلام کرد و تأکیدداشت: این نظامنامه برای بخش خصوصی الزام‌آور نیست و در حال بررسی هستیم که از طریق قانون صادرات و واردات و همچنین مقررات سازمان تنظیم مقررات بتوانیم در حوزه توانمند‌سازی تولید داخل در بخش خصوصی هم اقدام کنیم.