کشف ۲۶ میلیارد ریال داروی قاچاق توسط پلیس فتا

رییس پلیس فتا ناجا اعلام کرد کشف ۲۶ میلیارد ریال داروی قاچاق توسط پلیس فتا رییس پلیس فتا ناجا از اجرای عملیات بین‌المللی پانجیا۱۰ با حضور پلیس کشورهای مختلف در سراسر جهان خبر داد و گفت: اجرای این عملیات منجر به دستگیری ده‌ها متهم و کشف هزاران قلم داروی قاچاق و تقلبی به ارزش ۵۱ […]

رییس پلیس فتا ناجا اعلام کرد

کشف ۲۶ میلیارد ریال داروی قاچاق توسط پلیس فتا

رییس پلیس فتا ناجا از اجرای عملیات بین‌المللی پانجیا۱۰ با حضور پلیس کشورهای مختلف در سراسر جهان خبر داد و گفت: اجرای این عملیات منجر به دستگیری ده‌ها متهم و کشف هزاران قلم داروی قاچاق و تقلبی به ارزش ۵۱ میلیون دلار شده است.

به گزارش فارس، سیدکمال‌هادیانفر در تشریح این خبر با بیان این‌که  فروش اینترنتی دارو‌های قاچاق، غیرمجاز و تقلبی آنلاین یکی از جرایم مهم در جهان است، گفت: طرح مبارزه با داروهای غیرمجاز و تقلبی از سال ۲۰۰۸ به صورت پلیس جهانی با هماهنگی سازمان اینترپل در قالب طرح «پانجیا» انجام می‌شود؛ در شهریورماه سال‌جاری نیز طرح پانجیا ۱۰ با مشارکت ۱۲۳ کشور عضو سازمان اینترپل از جمله پلیس سایبری جمهوری‌اسلامی‌ایران برای مقابله با فروش داروهای تقلبی و غیرمجاز در فضای سایبر به اجرا در آمد.

وی خاطرنشان‌کرد: هدف از اجرای عملیات پانجیا کشف محصولات تقلبی و غیرمجاز، مسدود شدن وب‌سایت‌های متخلف، جلوگیری از فعالیت تجاری غیرقانونی آنان، افزایش آگاهی عمومی از خطرات خرید و مصرف محصولات دارویی و پزشکی از وب‌سایت‌های غیرقانونی، شناسایی تولید و توزیع‌کنندگان محصولات دارویی تقلبی و غیرقانونی و شبکه‌های جنایی فعال در این حوزه است.

هادیانفر بیان‌کرد: از اهداف دیگر اجرای این عملیات می‌توان به ارتقای همکاری‌های بین‌المللی در خصوص مبارزه با فروش آنلاین داروهای غیرمجاز و تقلبی اشاره کرد، زیرا فروش داروهای تقلبی و جعلی در اینترنت مستقیماً سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازد.

رییس پلیس فتا ناجا درباره ابعاد بین‌المللی این عملیات، گفت: بخش اعظم این عملیات بر فروش داروهای مخدر از طریق اینترنت تمرکز داشت که به انسداد ۳۵۰۰ وب‌سایت فروش و تبلیغ مواد دارویی جعلی و غیرمجاز منجر شد.

هادیانفر ادامه‌داد: در این عملیات که در سراسر جهان به اجرا در آمد، ۷۱۵ هزار بسته دارویی بررسی و تفتیش شد که در این رابطه ۴۰۰ نفر دستگیر شدند؛ این عملیات به توقیف داروهای تقلبی و غیرمجاز به ارزش ۵۱ میلیون دلار منجر شده است.

وی با بیان این‌که  پلیس فتا نیز همگام با پلیس سایر کشور‌ها در این عملیات جهانی مشارکت کرد و ۱۲۲ وب‌سایت را مورد پی‌جویی قرارداد، افزود: این پلیس توانست بیش از ۳۸۰ هزار قلم دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق و تقلبی را کشف و توقیف کند که در این رابطه ۱۲۰ نفر شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند؛ ارزش ریالی دارو‌ها و تجهیزات پزشکی جعلی و غیرقانونی کشف شده توسط پلیس فتا بالغ بر ۲۶ میلیارد ریال است.

 

هادیانفر ضمن هشدار به هموطنان تأکیدکرد: چرخه تولید و عرضه دارو در تمام کشور‌های دنیا با ظرافت و حساسیت بسیار بالایی توسط وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های مرتبط اداره می‌شود؛ در کشور ما نیز هرگونه عرضه دارو، تبلیغ، خرید و فروش آن از بستر اینترنت غیرقانونی است.