باد و باران و سرما چالش پایدار پیمانکاران عمرانی

باد و باران و سرما چالش پایدار پیمانکاران عمرانی رامین شاهی – وقت چندانی برای ارایه لایحه بودجه دولت به مجلس باقی نمانده است؛ ۱۵ آذر ماه لایحه بودجه به مجلس ارایه می‌شود تا مجلس وقت کافی برای بررسی بودجه سال آینده کشور داشته باشد. موضوعی که  اکر سروقت انجام شود، موجب آماده شدن آیین‌نامه‌های […]

باد و باران و سرما چالش پایدار پیمانکاران عمرانی

رامین شاهی – وقت چندانی برای ارایه لایحه بودجه دولت به مجلس باقی نمانده است؛ ۱۵ آذر ماه لایحه بودجه به مجلس ارایه می‌شود تا مجلس وقت کافی برای بررسی بودجه سال آینده کشور داشته باشد. موضوعی که  اکر سروقت انجام شود، موجب آماده شدن آیین‌نامه‌های اجرایی در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها شده و این، باعث می‌شود از اول فروردین سال۹۷، بودجه کشور عملیاتی شود. این امر موجب خواهد شد تا برای خلاف سال‌های گذشته، اجرای پروژه‌های عمرانی کشور دچار مشکل ارسال بودجه نشود. به‌خصوص این‌که حداقل یک‌سوم کشور که حدود دوسوم جمعیت کشور را در بر گرفته است، همیشه با شروع فصل سرما، مشکل ادامه ساخت طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام خود را دارند و فقط ۶ ماه اول سال فرصت مناسبی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی این مناطق است.

زمان نامناسب بودجه‌ریزی، مانع توسعه عمرانی مناطق سردسیر

عضوهیأت رییسه کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی مجلس، گفت: دولت دوازدهم در ۶ماه نخست سال بیش از هر مقوله‌ای عملکردش را معطوف به انتخابات و تعیین وزرا کرده است.

اصغرسلیمی درباره این‌که چرا اقتصاد در نیمه اول سال انتظارت را برآورده نکرد، گفت: در۶ ماه نخست سکانداری دولت دوازدهم، بیش از هر مقوله‌ای دولت درگیر کارزار انتخاباتی و تعیین وزرا بوده است، بنابراین عملکرد دولت دوازدهم برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور موفق ارزیابی نمی‌شود.

 عضو هیأت رییسه کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی مجلس، تصریح کرد: یکی از موانع توسعه عمرانی کشور، زمان بودجه‌ریزی عمرانی در بهارستان است، زیرا بودجه عمرانی زمانی برای عملیاتی کردن، پروژه‌های عمرانی در مناطق سردسیر اختصاص می‌یابد که طبق شرایط آب و هوایی انجام عملیات عمرانی امکان‌پذیر نیست، بنابراین بودجه‌های عمرانی بهارستان تنها می‌توانند، توسعه عمرانی در مناطق گرمسیری را به پروسه عملیاتی و اجرایی برسانند.

سلیمی افزود: دولت دوازدهم انتظارات اقتصادی کشور را در۶ ماه نخست سال برآورد نکرده است و این درحالی است که دولت دوازدهم در ایجاد فرج اقتصادی ناکام بوده است.

 وی ادامه داد: برای گذر از تحولات خارجی و سیاسی به نفع کشورمان ویژه باید نگاه ویژه به برندسازی، بسته‌بندی شکیل و بازاریابی داشت تا بتوان در چرخه اقتصاد صادراتی حضور بهینه به عمل آورد، بنابراین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد باید با یک پروسه اقتصادی صنعت بسته‌بندی را برای اقتصاد کشاورزی کشور مورد حمایت قرار دهند تا بتوان در بازار رقابتی صادراتی حضور فراگیر داشت.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای خروج از رکود اقتصادی باید سرمایه‌گذاری بین‌المللی را در اقتصاد داخلی نهادینه کرد تا در این راستا بتوان از تکنولوژی به روز کشورهای صنعتی در چرخه تولید بهره برد.

پروژه‌های عمرانی مناطق سردسیر، قبل از فصل سرما پیگیری شود

نماینده مردم مهاباد ضمن در خواست اجرایی شدن فرودگاه این شهرستان و احداث ورزشگاه ۵هزار نفری خواهان ترمیم هرچه سریع‌تر جاده‌های روستایی و دیگر پروژه‌های عمرانی با توجه به کم بودن فصل کار، پیش از فصل سرما شد.

عثمان احمدی، مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت استاد احمدقاضی، فرهخیته ادب و فرهنگ پارسی و روزنامه‌نگار کرد، همچنین احمد شریفی، تاریخ‌نگار مهابادی به ملت ایران اسلامی و فرهیختگان، خطاب به هیأت رییسه مجلس گفت: از هیأت رییسه محترم انتظار داشتم از تریبون مجلس شورای اسلامی درگذشت این استادان جلیل‌القدر تسلیت گفته شود ولی این مهم از سوی مجلس انجام نپذیرفت.

نماینده مردم مهاباد در مجلس خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح مطالعه و احداث فرودگاه شهرستان مهاباد با توجه به اهمیت موضوع و محوریت شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی موضوعی است که باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود. آسفالت راه‌های روستایی و ترمیم روکش این جاده‌ها با توجه به کوتاه‌مدت بودن فصل کار و سردسیری این مناطق موضوعی است که باید جدی گرفته شود تا در فصل سرما با مشکل و چالش مواجه نشویم. مردم از نمایندگان انتظار دارند این مشکلات هرچه سریع‌تر حل شود.

وی با مخاطب قراردادن وزیر ورزش و جوانان و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: نوبخت در مورد ورزشگاه ۵هزار نفری مهاباد قول مساعدت و همکاری داده بودند ولی اعتبار این پروژه تاکنون تأمین نشده است. برای عقد قرارداد با پیمانکار نیازمند اقدامات اولیه هستیم ولی همچنان این موضوع توسط دولت محقق نمی‌شود.

احمدی گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید معضل دکل‌های مخابراتی که نزدیک بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد و مدارس نصب شده‌اند را حل نماید. نصب دکل‌های مخابراتی، دانش‌آموزان و بیماران را با مشکل مواجه کرده است. لازم می‌دانم ضمن تشکر از هاشمی وزیر بهداشت درخواست کنم که احداث بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی مهاباد هرچه سریع‌تر پیگیری شود.

لزوم دولت در صیانت طرح‌های عمرانی

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نگاهداری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی به ضرر دستگاه‌ها است، گفت: دولت باید از این طرح‌ها صیانت کرده و بر واگذاری نظارت کند.

علی لاریجانی، مجلس شورای اسلامی در پایان ارایه گزارش محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه درباره نحوه عملکرد دولت در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی به مردم گفت: مجلس و دولت در این موضوع هم‌‌فکر است و برای شتاب ‌بیش‌تر واگذاری طرح‌های عمرانی همکاری می‌کنند.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که مدیران دولتی نباید برای نگاهداری طرح‌ها ولعی داشته باشند، تصریح کرد: نگاهداری این طرح‌ها به ضرر دستگاه‌ها است البته باید از آنها صیانت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: دستگاه‌های نظارتی به واگذاری علاقه‌مند هستند لذا امیدواریم گزارش بعدی آقای نوبخت تا پایان سال بیانگر یک شتاب جدی در حوزه واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی به مردم باشد و در این مسیر اگر نیاز به اختیارات قانونی بود با ارایه لایحه به مجلس می‌توانند درخواست کنند.

پروژه‌هایی که روی کاغذ ماندند

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: همه پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی این استان تا پایان سال ۹۷ تکمیل می‌شوند.

فرزادفتاحی با بیان این‌که بیش از ۵۰ پروژه ورزشی در استان وجود دارد، اظهار کرد: البته تنها ۲۴ پروژه از این پروژه‌ها که بخشی از کار احداث آنها شروع شده، پروژه نیمه‌تمام حساب می‌شوند و مابقی تنها در روی کاغذ به عنوان پروژه مطرح شدند و هیچ‌گونه اقدام عملی برای آغاز آنها صورت نگرفته و اعتباری نیز هیچگاه به آنها داده نشده است، ضمن این‌که برخی از آنها نیز کارشناسی نشده بوده و یا توجیه چندانی ندارند.

وی با بیان این‌که همه این پروژه‌های نیمه‌تمام ظرف کم‌تر از دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، افزود: این پروژه‌ها عمدتاً یا فونداسیون آنها شروع شده و دیوارکشی شدند و یا درصدی رشدفیزیکی دارند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان از افزایش اعتبارات این اداره‌کل در همه بخش‌ها و از جمله عمرانی و اعتبارات ملی و استانی خبر داد و گفت: به‌طور مثال اعتبارات ملی ما در سال ۹۵ حدود ۹میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بوده در حالی که این رقم در ۶ماهه اول ۹۶ به ۹میلیارد و ۳۰۰میلیون رسیده است.

وی با اشاره به اعتبارات ابلاغی به این دستگاه گفت: اعتبارات ابلاغی به ما در سال ۹۵ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلون تومان بوده که این شاخص فقط در ۶ماهه اول امسال بالغ بر یک میلیارد تومان بوده است و یا اعتبارات عمرانی ما در سال گذشته ۶میلیارد تومان بوده که امسال به بالغ بر ۱۱میلیارد تومان افزایش یافته لذا چشم‌انداز خوبی به روی ورزش استان باز شده و دولت به این حوزه توجه خاص دارد.

فتاحی با اشاره به توجه جدی دولت به حوزه ورزش از تصویب مصوبه اختصاص ۰٫۲۷ درصد از محل مالیات‌ها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خدمات این دولت در حوزه ورزش یاد کرد و افزود: این مصوبه به تنهایی به افزایش قابل توجه اعتبارات و بودجه‌های ورزشی در کشور و به تبع آن به ورزش استان کمک شایانی کرده است. تنها از محل این مصوبه اعتباراتی حدود ۳ برابر رقم کل اعتبارات ورزش کشور به این بخش تزریق شده است.

وی از افزایش درآمدهای اداره‌کل ورزش و جوانان استان و سیر صعودی آن در سال‌های اخیر خبر داد و اضافه کرد: میزان درآمد ما در سال ۹۳ حدود ۴۱۲ میلیون تومان بوده که سال گذشته آن را به ۷۹۷میلیون تومان رساندیم و امسال آن را به بیش از یک میلیارد تومان افزایش می‌دهیم که در ۶ماهه اول حدود ۵۰درصد آن محقق شده است.

 

وی از واگذاری بسیاری از اماکن ورزشی استان به بخش خصوصی خبر داد و افزود: سال گذشته ۵۱ مکان ورزشی و در ۶ ماهه امسال نیز ۳۱ مکان ورزشی دیگر به بخش خصوصی واگذار شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های نگهداری زمینه استفاده ‌بیش‌تر از آن نیز فراهم شده است.