چگونه می‌توان تعهدات دولت را با فعالیت‌های بازار آشتی داد؟

    نویسنده: می‌رسی فیلیپویو می‌رسی فیلیپویو، رییس و مدیر اجرایی ارشد بورس کالای رومانی می‌نویسد: ایجاد چارچوب قانونی و سیاست‌های مناسب برای توسعه بورس‌های کالا کمک چشمگیری به هر اقتصادی است. این کار گردش کالاها، خرید و فروش در زمان مطلوب و به قیمت مناسب، شفافیت و مدیریت ریسک را تضمین می‌کند. اجرای مناسب […]

 

 

نویسنده: می‌رسی فیلیپویو

می‌رسی فیلیپویو، رییس و مدیر اجرایی ارشد بورس کالای رومانی می‌نویسد: ایجاد چارچوب قانونی و سیاست‌های مناسب برای توسعه بورس‌های کالا کمک چشمگیری به هر اقتصادی است. این کار گردش کالاها، خرید و فروش در زمان مطلوب و به قیمت مناسب، شفافیت و مدیریت ریسک را تضمین می‌کند.

اجرای مناسب سیاست‌های دولت پیش نیاز رشد پایدار است که رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد را بین بورس و محیط اقتصادی ایجاد می‌کند.

اکنون این پرسش مطرح است که بهترین راه کمک سیاست‌های دولت به توسعه بورس کالا و به موازات آن رعایت اهداف و تعهدات دولت چیست؟ هیچ رویکرد آمرانه یا رویکردی که در برابر فشارهای لایه‌های زیرین تسلیم شود نمی‌تواند بهترین نتایج را برای اقتصاد به ارمغان بیاورد. به نظر می‌رسد شیوه مشارکت جویانه‌ای که کلیه فعالان و طرف‌های ذی‌نفع را در طراحی سیاست‌های دولت شریک می‌سازد، بهترین نتایج را در پی دارد و پذیرش آسان این سیاست‌ها را نیز در میان طرفین ذی‌نفع تضمین می‌کند. این سیاستی است که بورس کالای رومانی در بازارهای خود دنبال می‌کند. یکی از این بازارها، بازار غلات برای معاملات گندم، ذرت، سویا و اقلامی از این دست است.

عملکرد مناسب این بازار مستلزم ایجاد نظام کارآمدی از انبارهای مجاز و مورد تأیید است. زیرا یکی از مزیت‌های اصلی بازار غلات تضمین انطباق کیفیت محصول مورد معامله با مشخصاتی است که در برگه مشخصات کیفی یا رسید انبار درج می‌گردد. ولی رعایت مقررات اروپا مستلزم اتخاذ مقرراتی بسیار سختگیرانه برای صدور مجوز و اعطای صلاحیت به انبارهاست. در قوانین اروپا ترتیباتی پیش‌بینی شده که به دلیل تفاوت در ابعاد عملیات و تجربیات انبارداری رومانی و سایر انبارهای اروپایی، در این کشور قابل اجرا نیست. بنابراین بورس کالای رومانی با ارسال پیشنهادات خود به وزارت کشاورزی، جنگل‌ها و توسعه روستایی، فرایند تدوین مقررات جدید انبار‌‌ها را آغاز کرده است. این پیشنهادات بر نیازهای بازار استوار است که بورس کالای رومانی در طول جلسات متعدد با تولیدکنندگان، فروشندگان، اتحادیه‌های تولیدکنندگان، سپرده‌گذاران، واحدهای فرآوری محصولات و سایر طرفین ذی‌ربط آن‌ها را شناسایی کرده است، زیرا بازار غلات باید به گونه‌ای عمل کند که انتظارات آنان را برآورده سازد.

بورس کالای رومانی به منظور توسعه بازار غلات با اعضای شوراهای تولیدکنندگان نیز مذاکرات و نشست‌هایی داشته است. این شورا‌‌ها مسؤولیت تحلیل بازار محصولات مختلف کشاورزی را بر عهده دارند، پیشنهاداتی برای وضع قوانین ارایه می‌دهند، و بر رعایت مقررات اتحادیه اروپا نظارت می‌کنند. شوراهای تولیدکنندگان به همراه وزارت کشاورزی، جنگل‌ها و توسعه روستایی و سازمان پرداخت‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشاورزی، صنایع غذایی و توسعه روستایی، مسؤولیت سیاست‌های کشاورزی را بر عهده دارند و می‌توانند شرکت‌های خصوصی یا عمومی را که در توسعه بخش کشاورزی ایفای نقش می‌کنند در بحث‌های خود شرکت دهند. بورس کالای رومانی به منظور ایجاد بازار غلاتی که کاملاً با نیازهای محیط اقتصادی منطبق باشد، نقش فعالی ایفا می‌کند. علاوه بر آن به دلیل تخصص و تماس مستقیم خود با فعالان بازار، در تهیه پیش‌نویس قوانین این حوزه نقش ارزشمندی ایفا می‌نماید. هم‌چنین بازار نفت به دلیل محصولات معامله پذیر و فراوانی معاملات، یکی از بخش‌های برجسته بازار بورس رومانی است. این بورس برای ایجاد بازاری که بتواند ضمن رعایت قانون جاری، یعنی قانون شماره ۲۰۰۵ / ۳۵۷ ، به بهترین نحو نیازمندی‌های تولیدکنندگان، پالایشگاه‌ها و خریداران را نیز برآورده سازد جلسات متعددی با آن‌ها برگزار کرده است. این بازار نقدی، کاهش مقررات دست و پا گیر و عقد قرارداد با مذاکره بر سر تعداد معدودی از بنده ا را تضمین می‌کند و از طریق سیستم تضمین انعطاف‌پذیر، کاهش هزینه‌های مشارکت در معامله را میسر می‌سازد. به علاوه، این بازار شفاف با مقررات و رویه‌های قانون خریدهای عمومی مطابقت دارد و بدین ترتیب امکان دسترسی شرکت‌های عمومی به بازار را فراهم می‌کند. از این نظر، بورس کالای رومانی با سازمان ملی نظارت بر خریدهای عمومی نیز درباره ایجاد این بازار مشورت نموده و بدین ترتیب، شرکت‌های خصوصی و عمومی می‌توانند به این بازار دسترسی داشته باشند.

 

هرچه تعداد فعالان بازار بیش‌تر باشد، شرایط کشف قیمت واقعی کالاهای مورد معامله که وظیفه هر بورس کالایی است، مهیاتر می‌شود. در بازار نفت، برای محاسبه قیمت‌های منطبق بر قیمت‌های بین‌المللی الگوریتمی ایجاد شده که در بازار رومانی نیز کارایی دارد. این مسأله برای شرکت‌های عمومی و خصوصی اهمیت بسیاری دارد زیرا ایجاد سری‌های زمانی را میسر می‌سازد که بر مبنای آن شرکت‌ها می‌توانند به تحلیل و پیش‌بینی بپردازند و طرح‌های بودجه یا خرید خود را تهیه کنند