بازار تلفن همراه درگیر ۹۵ درصد قاچاق!

بازار تلفن همراه درگیر ۹۵ درصد قاچاق! ترفند قاچاقچیان برای دور زدن رجیستری در دقیقه ۹۰ گروه ارتباطات – همزمان با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه برای مقابله با پدیده قاچاق، فروشندگان تلفن همراه به شدت به دنبال باز کردن جعبه‌های موبایل قاچاق و فعالسازی گوشی‌‌ها و البته فروش مجدد آنها با قیمتی گران‌تر […]

بازار تلفن همراه درگیر ۹۵ درصد قاچاق!

ترفند قاچاقچیان برای دور زدن رجیستری در دقیقه ۹۰

گروه ارتباطات – همزمان با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه برای مقابله با پدیده قاچاق، فروشندگان تلفن همراه به شدت به دنبال باز کردن جعبه‌های موبایل قاچاق و فعالسازی گوشی‌‌ها و البته فروش مجدد آنها با قیمتی گران‌تر از گوشی‌های وارداتی رسمی هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛رجیستری تنها به دنبال ایجاد شرایط و الزاماتی برای واردات محصولات جدید و اجناسی است که تاکنون در شبکه اپراتورهای ارتباطی فعال نشده است؛ بنابراین مشخص است که جای نگرانی برای گوشی‌های فعال شده قاچاق (گوشی‌هایی که دست مردم فعال هستند) وجود ندارد اما کسانی که گوشی خریداری کرده و هنوز آن را فعال نکرده‌اند، باید به سرعت سیم‌کارت خود را در آن قرارداده و با فعال کردن آن، شماره سریال گوشی خود را به مرکز داده شبکه اپراتور‌ها بشناسانند.

همین موضوع عاملی شده تا اغلب فروشندگان بازار موبایل اجناس خود را از حالت آکبند خارج کرده و با قراردادن سیم‌کارت در آن اقدام به رجیستری گوشی‌های خود کنند؛ نکته عجیب‌تر آن‌که وقتی گوشی فعال می‌شود، مجدداً آن را در جعبه خود قرارداده و گران‌تر از آکبند می‌فروشند.

طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهر آغاز شد. با اجرای این طرح گوشی‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند در شبکه‌ مخابراتی ایران فعال نخواهند شد.

البته این طرح روی گوشی‌های فعال شده پیش از آغاز طرح تأثیری ندارد و غیرفعال شدن گوشی‌های قاچاق قرار است از اوایل آبان و از دو مدل منتخب که بعداً اعلام می‌شود، آغاز شود.

دولت تأکید کرده که از تمام منابع و امکانات خود برای اجرای صحیح و فراگیر طرح رجیستری استفاده خواهد کرد تا حقوق مصرف‌‌کنندگان، واردکننده و دولت رعایت شود.

بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از نیاز سالانه کشور به ۱۰ تا ۱۲ میلیون گوشی تلفن همراه تنها ۱۰ درصد آن از طریق واردات قانونی انجام می‌شود که این میزان علاوه بر این‌که حقوق گمرکی و مالیات دولت را محقق نمی‌کنند، ممکن است به دلیل میزان جذب اشعه بالا سلامت کاربران را نیز به خطر بیندازند. همچنان که در مواردی میزان جذب اشعه در برخی گوشی‌های قاچاق تا ۱۴ برابر حد استاندارد گزارش شده است.

با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه هر گوشی با یک شناسه منحصر به‌فرد در شبکه معرفی می‌شود و از این رو پیگیری موبایل‌های سرقتی تسهیل خواهد شد. علاوه بر این به دلیل واردات رسمی و مشخص بودن واردکننده و شرکت گارانتی‌کننده، کیفیت خدمات پس از فروش موبایل در کشور ارتقا خواهد یافت.

در این شرایط برخی فروشندگان گوشی موبایل به خریداران خود اعلام کرده‌اند که اگر قصد خرید گوشی دارند عجله کنند یا گوشی‌های خریداری شده را قبل از ۲۸ مهر فعال کنند که در غیر این صورت شاید قابل استفاده نباشد.

طبیعی است که در چنین شرایطی اگر گوشی خارج از مسیر رسمی (مبادی گمرکی) وارد کشور شده باشد، به دلیل آن‌که سریال آنها در سامانه مذکور ثبت نشده، امکان استفاده از آن در شبکه اپراتور‌ها وجود نخواهد داشت.

با توجه به این‌که براساس آمار ارایه شده توسط مسؤولان اجرایی کشور، در حال حاضر حدود ۹۵ درصد واردات گوشی از طریق مبادی غیررسمی صورت می‌گیرد، رجیستری به دنبال ساماندهی این بخش و به نوعی تأمین حقوق گمرکی و درآمدهای مالیاتی دولت است.

مسؤولان درگیر در اجرای این طرح اعم از وزارت ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صنعت یکی دو سالی می‌شود که به شکل جدی، پیگیر اجرای رجیستری شده اما تاکنون به دلیل برخی بی‌برنامگی‌‌ها و البته بی‌میلی‌‌ها موفق به اجرای این طرح با رسالت مبارزه با قاچاق نشده بودند.

از سوی دیگر، با توجه به این‌که در دهه هشتاد تجربه شکست در اجرای این پروژه وجود دارد، مسؤولان کم‌تر راغب به اجرای این پروژه بودند تا مبادا با شکست مجدد، بر چهره‌شان خدشه‌ای وارد شود.

نظر وزیر درباره افزایش قیمت تلفن همراه

وزیر ارتباطات گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار گوشی موبایل با آغاز رجیستری حباب است و بهترین پاسخ به این موضوع، عدم خرید گوشی برای تنظیم بازار است.

محمدجوادآذری‌جهرمی در حساب کاربری اجتماعی خود نوشت: همزمان با اجرای فاز نخست طرح رجیستری که صرفاً به پایش تلفن‌های همراه موجود در شبکه می‌پردازد، شاهد سوءاستفاده و فضاسازی عده‌ای از فرصت‌طلبان در بازار تلفن همراه بودیم.

وی تأکیدکرد: طرح رجیستری تاکنون هیچ هزینه‌ای برای بازار تلفن همراه نداشته و نباید ریال اضافه‌ای بیش از ارزش واقعی گوشی به فرصت‌طلبان پرداخت کنند. از سویی نظام عرضه و تقاضا نیز تغییری نکرده است.

وزیر ارتباطات گفت: هر چند در این‌باره نقش دستگاه‌های نظارتی در کنترل و نظارت بر بازار بسیار حایز اهمیت است اما بهترین پاسخ به این موضوع، عدم خرید گوشی برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا به نفع مشتری است.

وی گفت: تأکید می‌کنم اجرای طرح رجیستری نباید باعث افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی شود.

جهرمی همچنین با تشکر از گزارش صدا و سیما در این باره، گفت: انتظار بود با انعکاس اشکال به وجود آمده، به این‌که این موضوع حباب بی‌جا است اشاره می‌کردند. نحوه پخش گزارش، توزیع شک حباب قیمتی در جامعه را رقم خواهد زد. اگر قاچاق بد است و قاچاقچی دزد و این شرایط ضد اقتصاد مقاومتی، بایستی همه با هم در برابر آنها یکپارچه عمل کنیم.

منابع:

 

خبرگزاری تسنیم؛ فارس؛ روابط‌عمومی سازمان گمرک؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات