انعقاد ۱۰۰ قرارداد ۶۲ هزار میلیارد ریالی B.O.O – B.O.T در بخش آبفا

ذره‌بین مجلس برنامه پیشنهادی اردکانیان را رصد می‌کند انعقاد ۱۰۰ قرارداد ۶۲ هزار میلیارد ریالی B.O.O – B.O.T در بخش آبفا استفاده از ظرفیت‌های قانونی اوراق مشارکت و فاینانس‌ها در طرح ها گروه انرژی- پس ازحدود دوماه وقفه سرانجام گزینه پیشنهادی وزارت نیرو نخستین روز از هفته جاری روی میز مجلسی‌ها رفت. پس از آن‌که […]

ذره‌بین مجلس برنامه پیشنهادی اردکانیان را رصد می‌کند

انعقاد ۱۰۰ قرارداد ۶۲ هزار میلیارد ریالی B.O.O – B.O.T در بخش آبفا

استفاده از ظرفیت‌های قانونی اوراق مشارکت و فاینانس‌ها در طرح ها

گروه انرژی- پس ازحدود دوماه وقفه سرانجام گزینه پیشنهادی وزارت نیرو نخستین روز از هفته جاری روی میز مجلسی‌ها رفت. پس از آن‌که در معرفی کابینه دولت دوازدهم اهالی بهارستان حبیب‌ا…بیطرف گزینه قبلی وزارت نیرو را از زدن مهر تأییدشان محروم کردند، صندلی این وزارتخانه خالی ماند و این مدت را با سرپرستی ستارمحمودی سر کرد. اما رضااردکانیان که از سوی دولت دوازدهم کاندید پر کردن صندلی مذکور شده است و با انداخته شدن نامش در گردونه تأیید مجلس در انتظار جواب نهایی به سر می‌برد؛ همچنان با امواج موافقت‌ها و مخالفت‌ها دست‌به‌گریبان است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در این میان کمپینی که علیه اردکانیان به راه افتاده است، خروش بیش‌تری یافته و همچنان بر طبل مخالفت خود می‌کوبند تا با جلب توجه داوران از رأی آوردن وی در مجلس ممانعت به عمل آورند.

با این وجود اردکانیان برنامه خود را در ۴ بخش «آب و پساب»، «برق و انرژی‌های تجدیدپذیر»، «مدیریت منابع انسانی، علم، فناوری و پشتیبانی صنعت» و « مدیریت تأمین منابع مالی» تقدیم مجلس کرده است.

درحال حاضر چالش‌هایی نظیر فقدان طرح آمایش سرزمین و سیاست گذاری کلان برای توسعه آب محور، عدم استقرار مدیریت همبسته آب و سایر منابع زیست‌محیطی، مشکلات زیست‌محیطی پیکره‌های آبی و آلودگی منابع آب، عدم وجود ساختار و سازوکارهای مناسب برای مدیریت تومان عرضه و تقاضا و فقدان ارتباطات اجتماعی لازم، عدم توسعه ارتباطات مؤثر بین‌المللی جهت ارتقا و انتقال دانش و فناوری و نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ‌های نیمه تمام و طولانی شدن دوره ساخت، معطل ماندن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و کاهش سرانه تجدیدپذیر‌ها وزارت نفت را محاصره کرده است.

دراین خصوص، اردکانیان در برنامه پیشنهادی خود راهکارهایی را برای حل‌وفصل بخشی از چالش‌های مذکور ارایه کرده است.

اما در بخشی از این برنامه با محوریت مدیریت تأمین منابع مالی در پروژه‌های نیمه‌کاره و سرمایه‌های مورد نیاز به صورت مبسوط پرداخته شده است؛ در بخش آب و آبفا، ۷۱۷ طرح نیمه تمام در پیوست شماره یک قانون بودجه وجود دارد که برای اتمام آنها بیش از ۱۶۰هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. این در حالی است که در قانون بودجه سال جاری حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آنها مصوب شده است.

براساس تعرفه ‌های ابلاغی آب و برق، در حال حاضر مشترکین آب برای مصارف شرب ۴۳ درصد، صنعتی ۸۷درصد، کشاورزی تقریباً رایگان و مشترکین برق به‌طور میانگین ۶۵ درصد از هزینه تمام شده دفتری را پرداخت می‌کنند.

مجموع مطالبات تأیید شده شرکت‌های زیرمجموعه ارایه‌دهنده خدمات آب و برق از دولت بابت مابه‌التفاوت هزینه‌های تمام شده با قیمت‌های تکلیفی فروش، بیش از ۲۴هزار میلیارد تومان می‌باشد.

مجموع بدهی‌های صنعت برق به تولیدکنندگان غیردولتی برق، پیمانکاران و تأمین‌کنندگان تجهیزات و بانک‌ها بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان می‌باشد. شرکت‌های آب و آبفا بابت اجرای طرح‌های تملک دارایی ‌های سرمایه ‌ای حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران، مشاوران و تأمین‌کنندگان کالا‌ها و تجهیزات بدهکارند.

در سند تفصیلی برنامه ششم توسعه، برای تحقق اهداف بخش آب، ۵۲هزار میلیارد تومان و برای تحقق اهداف بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی ۲۷هزار میلیارد تومان از روش‌های مختلف، منابع مالی پیش‌بینی شده‌است.

برای پرداخت هزینه برق تولیدی توسط تولیدکنندگان غیردولتی برق و احداث نیروگاه‌های جدید مورد نیاز در دولت دوازدهم حداقل به ۴۵هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده متناسب با رشد مصرف و برنامه احداث نیروگاه‌های جدید، سرمایه‌گذاری سالیانه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان درطرح‌های شبکه انتقال برق ضرورت دارد.

با کاهش نقدینگی منابع عمومی، در اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سنوات اخیر بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای تأدیه دیون پیمانکاران، مشاوران و تأمین‌کنندگان کالا‌ها و تجهیزات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش آب و فاضلاب به طلبکاران متقاضی در چارچوب ضوابط قانونی پرداخت شده است.

استفاده از راهکارهای متنوع تأمین مالی نظیر فاینانس خارجی، تسهیلات ماده ۵۶ قانون الحاق (فاینانس داخلی)، تسهیلات بانک‌های توسعه‌ای بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی از دیگر روش‌های مورد استفاده به منظور تأمین مالی مورد نیاز صنعت آب و برق می‌باشد.

در بخش آب و فاضلاب بیش از ۱۰۰ قرارداد سرمایه‌گذاری به روش ‌های B.O.O. – B.O.T و بیع متقابل با بخش خصوصی بالغ بر ۶۲هزارمیلیاردریال منعقد شده که ۲۰ قرارداد با ارزش بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال در حال بهره‌برداری است.

که در صدر این برنامه ۴ محوری؛ واگذاری طرح‌ها و تأسیسات موجود در اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴، تأمین منابع مالی از محل سوخت صرفه‌جویی شده جهت توسعه صنعت برق در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، شفافیت در گردش اطلاعات مالی با ۴ برنامه کاربردی اعم از ساماندهی اقتصاد آب و برق، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی، تجهیز منابع مالی برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار صنعت آب و برق به چشم می‌خورد.

در ادامه باید گفت سیاست استفاده از اوراق مشارکت که در دولت قبل پی گرفته شده بود در برنامه اردکانیان جایگاه خاصی پیدا کرده است؛ استفاده از ظرفیت‌های قانونی نظیر اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی، اوراق تسویه خزانه، فاینانس داخلی و خارجی، منابع بانک‌های توسعه‌ای بین‌المللی و صندوق توسعه ملی با رویکرد ایجاد تنوع در منابع مالی مورد نیاز و کاهش وابستگی به بودجه عمومی دولت از بندهای مهمی است که در برنامه مذکور به چشم می‌خورد.

 

حال به‌دنبال اعلام وصول نامه و برنامه پیشنهادی وزیر نیرو برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، عملاً زمان استماع و بررسی نظرات و برنامه‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های مجلس به مدت ۱۰ روز آغاز شده است. حال باید دید ذره‌بین اهالی بهارستان چگونه به رصد و تحلیل برنامه گزینه پیشنهادی وزارت نیرو خواهد پرداخت و در این بین اردکانیان موفق به کسب نمره قبولی از مجلس می‌شود؟