ضرورت سرمایه‌گذاری در تولید موتور و گیربکس خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو خواستار شد ضرورت سرمایه‌گذاری در تولید موتور و گیربکس خودرو یک کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که برجام به صنعت خودروسازی کمک کرد تا به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگردد، گفت: سرمایه‌گذاری و شراکت پایدار در صنعت خودروسازی به معنای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید موتور و گیربکس است. حسن‌کریمی‌سنجری در گفت‌وگو […]

یک کارشناس صنعت خودرو خواستار شد

ضرورت سرمایه‌گذاری در تولید موتور و گیربکس خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که برجام به صنعت خودروسازی کمک کرد تا به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگردد، گفت: سرمایه‌گذاری و شراکت پایدار در صنعت خودروسازی به معنای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید موتور و گیربکس است.

حسن‌کریمی‌سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی ایران در پسابرجام اظهارکرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل طرحی مبنی بر آن‌که شرکت‌های فعال در زمینه واردات باید به بحث تولید ورود کنند، مطرح و در این زمینه فرمولی در راستای میزان تولید و واردات تهیه شد که در حال حاضر این موضوع پیگیری نمی‌شود.

او افزود: ایران از لحاظ ارزیابی اقتصادی دارای مزیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به منطقه امن و اقتصادی برای تولید خودروهای شرکت‌های بزرگ جهان است. بازار ایران بسیار وسیع بوده و توان جذب حجم قابل‌توجهی از تولیدات خودرویی جهان را دارد.

این کارشناس صنعت خودرو کشور یادآورشد: برای آن‌که یک کشور جذب‌کننده سرمایه خارجی در صنعت خودرو باشد باید به‌ عنوان یک کشور کاهنده قیمت در تولید شناخته شود و برای دستیابی به این مهم باید برخی از شاخص‌های اقتصادی دستخوش تغییر شود و برای رسیدن به این مهم باید اقدامات عملیاتی و استراتژیک طی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت بگیرد.

وی با تأکید بر این‌که پایداری اقتصادی در جذب و استمرار سرمایه‌گذاری خارجی بسیار حایز اهمیت است، گفت: رتبه کسب‌وکار در ایران باید بیش از گذشته کاهش یابد تا ایران محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری کم ریسک باشد و از سوی دیگر باید بهره‌وری نیروی کار افزایش یابد و به نظر می‌رسد عدم دستیابی به این موضوع به‌واسطه دولتی بودن صنعت خودروسازی کشور است.

او با اشاره به این‌که باید زیرساخت‌های مطرح‌ شده ایجاد شود تا ایران به سرزمینی کم ریسک برای حفظ سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود، خاطرنشان‌کرد: برجام به ایران کمک کرد تا شرایط خودروسازی به قبل از اعمال تحریم‌ها بازگردد و برای آن‌که بتوان به شرایط ایده‌آل دست پیدا کرد باید زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی اصلاح شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: زمانی که شرکت‌های بزرگ خودروسازی در ایران در زمینه تولید موتور و گیربکس سرمایه‌گذاری کردند نشان از آن دارد که شرکت‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری بلندمدت فکر می‌کنند و شرایط را برای سرمایه‌گذاری و حضور قدرتمند مساعد می‌دانند.

وی بیان‌کرد: به نظر می‌رسد کشورهایی که در حال حاضر خودروهای خود را به بازار ایران صادر می‌کنند، می‌توانند در زمینه تولید با ایران همکاری داشته باشند و همکاری در زمینه تحقیق و توسعه و همکاری با هر کدام از این کشورهای می‌تواند به بخشی از بازار ایران کمک کند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: زمانی که به بازار هدف مناسب فکر شود هر شرکت بین‌المللی که بازار مناسبی داشته باشد می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید خودرو به ایران وارد شود و تجربه نشان داده آلمانی‌‌‌ها و ژاپنی‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت قابل ‌اعتماد هستند.

او تأکیدکرد: در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی نباید تنها به بازار داخلی چشم دوخت بلکه باید جذب سرمایه‌گذاری خارجی در راستای صادرات نیز صورت بگیرد و شرکت سرمایه‌گذار خارجی باید بخشی از بازارهای هدف خود را در اختیار محصولات تولید شده در ایران، قرار دهد.

 

کریمی‌سنجری گفت: سرمایه‌گذاری با هدف صادرات محصول، برای کشور ارزآور است و کشور مکزیک نمونه بسیار مناسبی در این زمینه است، زیرا ۸۰ درصد تولیدات خودرویی در خاک این کشور به بازارهای هدف صادر می‌شود.