افزایش سهم صنوف تولیدی در صادرات غیرنفتی

افزایش سهم صنوف تولیدی در صادرات غیرنفتی دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: با توجه به توان بالای بنگاه‌های اقتصادی در تولید، باید سهم صادرات صنوف تولیدی در صادرات غیرنفتی کشور افزایش یابد. علی‌عوض‌پور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: در حال حاضر بخشی از سبد صادراتی کشور توسط فعالان بنگاه‌های تولیدی صنفی […]

افزایش سهم صنوف تولیدی در صادرات غیرنفتی

دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: با توجه به توان بالای بنگاه‌های اقتصادی در تولید، باید سهم صادرات صنوف تولیدی در صادرات غیرنفتی کشور افزایش یابد.

علی‌عوض‌پور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: در حال حاضر بخشی از سبد صادراتی کشور توسط فعالان بنگاه‌های تولیدی صنفی صورت می‌پذیرد و اگر حمایت‌های لازم از این بخش صورت بگیرد، این سهم افزایش خواهد یافت.

وی تصریح‌کرد: با توجه به هدف‌گذاری شورای عالی صادرات و در راستای حمایت از بنگاه‌های صنفی و تعاملات صورت گرفته‌، از سال آینده سهم صادراتی اصناف افزایش می‌یابد.

دبیر کل اتاق اصناف ایران افزود: آمار صادرات اصناف اکنون سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است؛ در حالی که می‌توان با تجمیع توانایی‌‌ها و برنامه‌ریزی در یک بازه زمانی یک ساله آن را به ۳ تا ۴ برابر افزایش داد.

وی افزود: بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم بالایی در اقتصاد، تولید، صنعت و صادرات کشور‌ها دارند و از آنجا که تعداد بنگاه‌های کوچک و متوسط در هر کشوری بالاست، سهم بسیار زیادی نیز در تقویت اقتصاد دارند. به دلیل پایین بودن هزینه‌های بالاسری این بنگاه‌های تولیدی، قیمت تمام شده محصولات آنها کاهش می‌یابد و از این رو مزیت رقابت بالایی دارند.

 

عوض‌پور تأکید‌کرد: در بیش‌تر کشورهای جهان توجه ویژه‌ای به توسعه این بنگاه‌ها می‌شود و باید یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم نیز حمایت جدی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط باشد که با اختصاص یارانه تولید به این بنگاه‌ها سهم صادراتی را افزایش دهند تا از میزان وابستگی به درآمدهای نفتی کاسته شود.