عدم پایبندی دولت به تعهدات خود در قبال پیمانکاران برنده مناقصات بین‌المللی

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران مطرح‌کرد عدم پایبندی دولت به تعهدات خود در قبال پیمانکاران برنده مناقصات بین‌المللی رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از این‌که وزارت صنعت به تعهدات خود در مقابل صادرکنندگان و تولید عمل نکرده است، گفت: این وزارتخانه مبلغ ۳۶۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان بدهکار است و مدت‌هاست […]

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران مطرح‌کرد

عدم پایبندی دولت به تعهدات خود در قبال پیمانکاران برنده مناقصات بین‌المللی

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از این‌که وزارت صنعت به تعهدات خود در مقابل صادرکنندگان و تولید عمل نکرده است، گفت: این وزارتخانه مبلغ ۳۶۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان بدهکار است و مدت‌هاست که پرداخت نشده است.

به گزارش فارس، عدنان‌موسی‌پور با بیان این‌که ظرفیت صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی کشور ۳۴ میلیارد دلار است، اظهارکرد: چند سال پیش به صادر‌کنندگان این بخش گفته شد که در مناقصه‌های بین‌المللی شرکت کنند و ۴ تا ۵ درصد تخفیف دهند تا مناقصه‌ها را ببرند، اما دولت به تعهدات خودش عمل نکرد.

وی همچنین در مورد بسته حمایت از صادرات گفت: در همه جای دنیا از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت می‌کنند و با تشویق موجب رشد را برای آنها فراهم می‌کنند اما در این بسته از صادرکنندگان زیر یک میلیون دلار حمایت نمی‌شود و آنها را از این بسته حمایتی حذف کرده‌اند.

وی با اشاره به چالش‌های صادراتی افزود: عدم رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی به علت قیمت تمام شده بالا و همچنین دیپلماسی اقتصادی بزرگ‌‌ترین مشکلات صادرات است که اگر این دو موضوع توسط دولت حل شود به صادرات ۱۵۰ میلیارد دلاری در چند سال آینده دست خواهیم یافت.

موسی‌پور با بیان این‌که هر کشوری با یک کالاهای صادراتی شناخته می‌شود و این کالای صادراتی پرچم دوم آن کشور است، گفت: مثلاً ژاپن با کالاهای سونی و آمریکا با آیفون، آلمان با بنز و ایران با فرش شناخته شده است.

وی اظهار‌کرد: اما واقعی نبودن و تک‌نرخی نبودن نرخ ارز باعث شده تا قیمت یک فرش ۶ متری تولید اردبیل از ۲۱۰ هزار تومان سال ۱۳۸۰ به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال ۹۶ برسد و در حالی‌که این فرش با دلار ۷۰۰ تومان در سال ۱۳۸۰ با قیمت ۳۰۰ دلار صادر می‌شده امسال با دلار ۴ هزار تومان باید با قیمت ۱۳۷۵ دلار صادر شود و این سؤال در اینجا مطرح می‌شود که چه کشور خارجی حاضر است این پرچم دوم کشور ما را با تورم ۴۵۸ درصدی خریداری کند؟

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: اگر به صحنه تجارت بین‌الملل نگاه شود، متوجه می‌شویم که این دولت‌‌ها هستند که در مذاکرات بین‌المللی خود محوریت را امور اقتصادی قرار می‌دهند و سهمی از بازار را اخذ می‌کنند و به دست بخش خصوصی می‌دهند.

 

موسی‌پور گفت: حادثه اخیر اقلیم کردستان که ۳۰ درصد از کل صادرات ما به عراق به این منطقه است، نشان داد که دیپلماسی اقتصادی ما بدین‌گونه است که با اولین چالش مسایل اقتصادی فدا می‌شود.