عبور روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار زائر از مرز خسروی

همت مسؤولین برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی در کربلا عبور روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار زائر از مرز خسروی گروه اجتماعی- امسال رفتن به عراق و شرکت در مراسم اربعین حسینی سخت‌تر از سال‌های قبل شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مردمی که به عشق سومین امام‌ خود، هزاران کیلومتر را به کربلا می‌روند، امسال باید […]

همت مسؤولین برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی در کربلا

عبور روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار زائر از مرز خسروی

گروه اجتماعی- امسال رفتن به عراق و شرکت در مراسم اربعین حسینی سخت‌تر از سال‌های قبل شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مردمی که به عشق سومین امام‌ خود، هزاران کیلومتر را به کربلا می‌روند، امسال باید با شرایطی متفاوت در این راه قدم‌بردارند.

از حذف ویزای گروهی گرفته تا ۳ سال زندان برای زائرانی که غیرقانونی به کربلا بروند، همه و همه نشان از سخت‌تر شدن کار زائران دارد.

سازمان حج و زیارت فقط ویزای انفرادی صادر می‌کند و دیگر خبری از گروه‌ها ۴۰ نفره زائر نخواهد بود. همچنین بنابر اعلام این سازمان سامانه سماح برای ثبت‌نام زائران در نظر گرفته شده است.

هزینه ثبت‌نام سفر اربعین در این سامانه ۱۹۹هزارو۵۰۰ تومان تعیین شده که طبق توضیحات سازمان حج و زیارت، آنچه به عنوان هزینه از مردم در این سامانه گرفته می‌شود، مصوب ستاد مرکزی اربعین وابسته به وزارت کشور است.

صدور ویزا تنها از طریق ۲۴۰۰ دفتر کارگزاری زیارتی که از سازمان حج و زیارت مجوز دارند و مشخصات آنها در سامانه سماح موجود است در کنار ۳ شرکت طلوع‌زرین، روزگشت و بهشت‌ریحانه ایرانیان امکان‌پذیر است که غیر از این و خارج از سامانه سماح، هرگونه تبلیغ و اقدام برای صدور ویزای عراق، غیرمجاز تلقی شده است.

صدور ویزای اربعین پس از ثبت‌نام در سامانه سماح از طریق کنسولگری‌های عراق در تهران، اهواز، کرمانشاه و مشهد و همچنین دفاتر موقتی که در ایلام، سوسنگرد، آبادان، قم، ساری، رشت، اصفهان، کرمان، کرج، تبریز، شیراز و یزد برپا شده است، انجام می‌شود.

آخرین خبر‌‌ها همچنین حاکی از آمادگی کامل مسؤولین برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین در عراق دارد.

تمهیدات انتظامی برای تردد زائران اربعین در مرز خسروی

جانشین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از فراهم بودن تمهیدات امنیتی و انتظامی لازم در مرز خسروی به منظور تردد زائران اربعین حسینی خبر داد.

علیرضا مرزبانی، گفت: برقراری امنیت و نظم بهترین هدیه مأموران نیروی انتظامی به زائران سید و سالار شهدا است.

وی افزود: باتوجه به بازگشایی مرز خسروی بر روی زائران اربعین حسینی، از مدت‌‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های مناسب برای تردد ایمن و راحت زائران در استان انجام شده است.

مرزبانی توضیح داد: مأموران پلیس راه و راهور به منظور تسهیل در تردد‌های زائران اربعین حسینی در جاده‌های استان در آماده باش کامل هستند.

وی افزود: همچنین پرسنل انتظامی به منظور برقراری امنیت در طول مسیر نیز در آماده‌باش هستند و پس از آغاز تردد زائران در کنار موکب‌‌ها و محل‌های توقف زائران مستقر خواهند شد.

طرفین عراقی مرز را برای پذیرش حدود ۴۰هزار زائر در روز آماده کنند

جانشین ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود روزانه ۳۰ تا ۴۰هزار زائر از مرز خسروی عبور کند، لذا طرفین عراقی باید آن‌طرف شرایط را برای پذیرش آنها آماده کنند.

جعفر همتی در نشست استاندار کرمانشاه با مسؤولین عراقی به منظور آمادگی برای تردد زائران اربعین حسینی در مرز خسروی که در این مرز برگزار شد، گفت: ما سال‌هاست در استان کرمانشاه تلاش می‌کنیم ارتباط بین استان کرمانشاه و استان دیالی از مرز خسروی برای این کار آماده باشید که هم اکنون به لطف خدا و عنایت امام حسین(ع) این کار دارد صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ما یک سال است برای اربعین و زوار امام حسین(ع) در استان کرمانشاه کمیته‌های را تشکیل داده‌ایم و برای عبور زوار از کرمانشاه تا مرز خسروی هیچ مشکل خاصی نداریم.

جانشین ستاد اربعین استان کرمانشاه افزود: البته با توجه به این‌که این کار برای اولین بار از این مرز صورت می‌گیرد قطعاً دچار مشکلاتی خواهیم شد.

وی خطاب به حاضرین در این نشست گفت: قطعاً شما تصدیق خواهید کرد که عبور ۵۰۰هزار نفر و اسکان، تغذیه، حمل و نقل و امنیت این تعداد کار بسیار سختی است.

همتی خاطرنشان کرد: در استان ما زوار اربعین از مرز خسروی عبور خواهند کرد و ما از برادران عراقی و مسؤولین امنیتی و حمل و نقل انتظاراتی را از این جهت داریم.

استقرار ۲۰ هزار نیروی انتظامی در مرزهای چهارگانه طی ایام اربعین

فرمانده نیروی انتظامی کشور هم از استقرار ۲۰هزار نیروی انتظامی در مرزهای چهارگانه برای ایام اربعین خبر داد.

حسین‌اشتری در جلسه قرارگاه اربعین که محل پایانه مرزی مهران برگزار شد، اظهار داشت: باتوجه به این‌که بیش از ۵۰ درصد زوار اربعین از مرز مهران تردد می‌کنند، بیش از ۶۰ درصد نیروهای انتظامی در این مرز مستقر می‌شوند.

وی افزود: خوشبختانه امسال تمهیدات بسیار خوبی در مرز مهران اندیشیده شده است و مشکلات سال گذشته حل شده است که امیدواریم در اربعین امسال شاهد نظم و انضباط بیش‌تری در تردد زوار اربعین باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با اعلام این‌که زائران حتما گذرنامه و ویزا داشته باشند، گفت: از زائران تقاضا داریم در شهرهای خود به صدور ویزا اقدام کنند چراکه در مرزهای چهارگانه ویزا صادر نمی‌شود.

اشتری ادامه داد: تمامی امکانات لازم برای برقراری نظم و انضباط در مرزهای چهارگانه با همکاری نیروهای امنیتی آماده شده است.

وی تأکید کرد: به دلیل وجود حجم زیاد زائران در مرز مهران امسال نسبت به سال گذشته با اقدامات کنترلی شاهد برطرف شدن مشکلات سال گذشته خواهیم بود.

 

اشتری بیان داشت: خوشبختانه زیرساخت‌هایی که امسال در مرز مهران انجام شده نسبت به سال گذشته بهتر شده است و قطعاً مشکلات سال گذشته به‌خصوص در بحث افراد غیرمجاز و بدون گذرنامه و ویزا شاهد نخواهیم بود.