سالیانه ۷۰۰ ایرانی به دلیل مسمومیت دارویی می‌میرند

سالیانه ۷۰۰ ایرانی به دلیل مسمومیت دارویی می‌میرند با آغاز اولین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، با عنوان «پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی»، دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو‌‌ها و سموم به تشریح جزییات آمار و اطلاعات کشور در زمینه مسمومیت‌های دارویی پرداخت. یسنابه‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به […]

سالیانه ۷۰۰ ایرانی به دلیل مسمومیت دارویی می‌میرند

با آغاز اولین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، با عنوان «پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی»، دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو‌‌ها و سموم به تشریح جزییات آمار و اطلاعات کشور در زمینه مسمومیت‌های دارویی پرداخت.

یسنابه‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و…، بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به این مواد، شیوع مسمومیت‌های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است. باید توجه کرد که بسیاری از عوارض ناشی از بروز مسمومیت‌ها به سادگی قابل پیشگیری هستند. باید بدانیم که با نگاهی نو به آموزش‌هایی که در زمینه نحوه پیشگیری از مسمومیت‌ها ارایه می‌شود و با توجه به این نکته که «شاید قربانی بعدی یکی از انواع مسمومیت‌ها، من یا خانواده‌ام باشد»، هیچگاه خطر را از خود دور نخواهیم دید.

به‌منش با بیان این‌که شایع‌‌‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف دارو‌‌ها بیش از مقادیر درمانی است، ادامه داد: براساس آمار به دست آمده از ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور، تعداد مسمومیت‌های ناشی از دارو‌‌ها اولین عامل مراجعه به بخش مسمومیت‌ها در کشور بوده است. به‌طوری که از بین ۶۰هزار مسمومیت گزارش شده به ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو‌‌ها و سموم در سال ۱۳۹۵، نزدیک به ۲۷هزار مورد مربوط به مسمومیت‌های دارویی بوده است. همچنین بالا‌‌ترین تعداد مسمومیت دارویی در بیمارستان‌های استان اصفهان با ۶۵ درصد بوده و سپس به ترتیب استان‌های فارس با ۶۴ درصد، کردستان با ۵۶درصد، خراسان‌رضوی با ۵۳ درصد، بیمارستان لقمان تهران با ۴۶ درصد و ارومیه با ۳۲ درصد در رتبه‌های بعدی مسمومیت دارویی از کل مسمومیت‌های مشاهده شده، قرار دارند. همچنین باید توجه کرد که ۸۸ درصد از موارد مسمومیت‌های مراجعه شده به مراکز درمانی ایلام ناشی از دارو بوده است.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو‌‌ها و سموم افزود: این درحالی است که بسیاری از این مسمومیت‌ها توسط پرسنل درمانی کشور، کنترل و درمان می‌شوند؛ اما اهمیت مسمومیت دارویی در این نکته است که گاهی ممکن است کبد و کلیه فرد مسموم در اثر مسمومیت دچار صدمه دائمی شود و تا آخر عمر با این مشکل دست به گریبان باشد. با توجه به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت دارویی، مشاهده می‌شود که سالانه نزدیک به ۷۰۰ نفر از هموطنانمان در اثر مسمومیت با دارو جان سپرده‌اند. البته مرگ ناشی از مسمومیت دارویی در کشور ما شایع نیست و فقط ۱۲ درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسمومیت در اثر دارو‌‌ها اتفاق می‌افتد.

به‌منش با بیان این‌که در سال‌های اخیر از هر ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت در کشور بین ۴۰ تا ۶۰ نفرشان در اثر دارو مسموم شده بودند، گفت: همچنین مسمومیت ۷۰ تا ۸۰ درصد این موارد تعمدی بوده است. البته باید توجه کرد که مسمومیت‌های دارویی در کودکان اغلب اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودک و یا اشتباه والدین رخ می‌دهد. بر این اساس ۶۰ درصد از مسمومیت‌های کودکان ناشی از دارو است که اغلب اتفاقی هستند.

 

وی همچنین اظهار کرد: در بحث مسمومیت دارویی باید بدانیم که در راس داروهایی که اغلب منجر به مسمومیت می‌شوند، داروهای آرامبخش، ضد افسردگی و سپس داروهای مسکن غیرمخدر و داروهای ضد جنون شایع‌تر هستند. در این بین داروهای مغز و اعصاب نیز می‌توانند منجر به این مسمومیت‌ها شوند.