تیم منتخب تاریخ دربی را بشناسید

تیم منتخب تاریخ دربی را بشناسید هواداران سرخابی از برخی ستارگان خود خاطرات بسیار خوشی دارند؛ خاطراتی که با درخشش آنها در دربی گره خورده است. به گزارش سایت نود، با مروری بر تاریخ ۴۹ ساله تقابل استقلال و پرسپولیس می‌توان یک تیم منتخب برای این بازی در نظر گرفت؛ دروازه‌بان: احمدرضاعابدزاده (استقلال- پرسپولیس) برای […]

تیم منتخب تاریخ دربی را بشناسید

هواداران سرخابی از برخی ستارگان خود خاطرات بسیار خوشی دارند؛ خاطراتی که با درخشش آنها در دربی گره خورده است.

به گزارش سایت نود، با مروری بر تاریخ ۴۹ ساله تقابل استقلال و پرسپولیس می‌توان یک تیم منتخب برای این بازی در نظر گرفت؛

دروازه‌بان: احمدرضاعابدزاده (استقلال- پرسپولیس)

برای انتخاب دروازه‌بان تیم تاریخ دربی کار سختی وجود نداشت، احمدرضاعابدزاده با رکورد شکست‌ناپذیری خود در دربی‌‌‌ها کار را راحت کرد.

او در ۱۳ دربی حضور داشت و هر گز شکست نخورد. ابتدا در ۵ دربی دروازه‌بان استقلال بود که صاحب دو برد شد و سپس با پرسپولیس در دربی شرکت کرد که در ۸ بازی، ۴ پیروزی را داشت کرد. عابدزاده معمولاً در دربی‌‌‌ها بسیار مسلط کار می‌کرد و یک وزنه روحی برای تیمش بود. جالب این‌که این بازیکن باتجربه در هر دو دعوای معروف استقلال و پرسپولیس در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۹ در میدان حضور داشت. وحید طالب‌لو هم دیگر دروازه‌بان موفق تاریخ دربی است.

دفاع راست: مهدی مهدوی‌کیا (پرسپولیس)

یک مرد شکست‌ناپذیر دیگر. مهدوی‌کیا از جوانی بازی در دربی را شروع کرد. او در دربی چهل‌ودوم در ۱۹ سالگی، اولین حضور در این دیدار سنتی را تجربه کرد. پاس گل او به ادموندبزیک باعث شد تا طلسم ۷ سال برنده نشدن پرسپولیس مقابل استقلال شکسته شود. در پیروزی ۳–۰ قرمز‌‌ها در دربی ۴۳ مهدی ستاره بی‌چون و چرای بازی بود و با گلزنی در سن ۲۰ سالگی به جوان‌‌‌ترین گلزن پرسپولیس در دربی تبدیل شد. او در دربی ۴۴ هم برنده شد و با ۳ برد در ۳ دربی به آلمان رفت. در بازگشت به پرسپولیس در ۳ دربی دیگر حضور پیدا کرد که حاصلش یک برد و دو تساوی بود. او یکی از ارکان پرسپولیس در پیروزی تاریخی ۳ -۲ (هت‌تریک ایمون زاید) در سال ۱۳۹۰ بود.

دفاع وسط: محمود فکری (استقلال)

کاپیتان پیشین استقلال یکی از باسابقه‌های دربی است. او در ۱۸ شهرآورد حضور داشت و صاحب ۵ برد، ۱۰ تساوی و ۳ باخت شد. فکری معمولاً در دربی‌‌‌ها بسیار خوب بازی می‌کرد. آنچه باعث شده نام فکری در تاریخ دربی ماندگار شود، دو گل ارزشمند اوست. در دربی پنجاه‌وپنجم در ۲۵ مهر ۱۳۸۲ خیلی‌‌ها منتظر برد تیم پرستاره پرسپولیس مقابل استقلال بودند، اما شلیک راه دور کاپیتان فکری زمینه‌ساز برد دو-یک آبی‌‌ها شد. یک سال بعد هم در یک دربی دیگر فکری با گل خود بازی را دو-دو کرد تا گل ثانیه‌های پایانی پیروز قربانی یک برد تاریخی را برای استقلال رقم بزند.

دفاع وسط: مهدی هاشمی‌نسب (پرسپولیس-استقلال)

او یکی از جادوگران دربی تهران است. مهدی هاشمی‌نسب با زدن ۵ گل در این بازی نام خود را به عنوان گلزن‌‌‌ترین مدافع تاریخ دربی جاودانه کرد. ۵ گل مهم او در تاریخ دربی فراموش‌شدنی نیست. هاشمی‌نسب در برد ۳-۰پرسپولیس در سال ۷۶ اولین بازی در دربی را تجربه کرد. او گل زدن در این دیدار مهم را از دربی ۴۴ در ۲۲ آبان ۷۷ شروع کرد. با گل ارزشمند او پرسپولیس در یکی از مهم‌ترین دربی‌‌‌ها پیروز شد. هاشمی‌نسب در ادامه ۳ بار دیگر به استقلال با پیراهن پرسپولیس گل زد که یکی در فینال جام حذفی بود. او در یکی از بحث برانگیز‌‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال ایران، راهی استقلال شد و در سال ۱۳۷۹ در رویارویی جنجالی‌اش با پرسپولیس به این تیم گل زد تا شمار گل‌هایش در دربی به ۵ برسد. هاشمی‌نسب در مجموع در ۱۲ دربی بازی کرد و صاحب ۵ برد، ۶ تساوی و تنها یک باخت شد.

دفاع چپ: صادق ورمزیار (استقلال)

صادق ورمزیار یک دربی‌باز تمام عیار بود. این دفاع چپ یکی از ارکان استقلال در ۷ سال نباختن به پرسپولیس در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود. او ۳ بار هم به پرسپولیس گل زد اولی در دربی سی‌وپنجم در اسفند ۷۰ بود. ورمزیار دو پنالتی مهم هم در سال ۷۳ و ۷۴ وارد دروازه پرسپولیس کرد. او با دو باخت به‌کار خود در دربی به پایان داد تا کارنامه‌اش کمی خراب شود؛ ۱۵ بازی، ۴ برد، ۸ تساوی و ۳ باخت.

هافبک: علی جباری (استقلال)

این هافبک بی‌نظیر تاج، در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰، گلزن‌‌‌ترین هافبک تاریخ دربی است. جباری از همان دربی اول در میدان حاضر بود و درخشش در این بازی را شروع کرد. او موفق شد ۵ بار به پرسپولیس گل بزند. یک مرتبه استقلال با دو گل جباری دربی را برد. کاپیتان پیشین تاج در ۱۶ دربی حاضر شد و با کارنامه ۷ برد، ۴ تساوی و ۵ باخت به‌کار خود پایان داد.

هافبک: مجتبی جباری(استقلال)

یک مرد بدون شکست دیگر در تاریخ دربی. هافبک هنرمندی که از ارکان اصلی ۴ برد استقلال مقابل پرسپولیس در دهه ۸۰ بود. او ۱۰ بار در این دیدار سنتی حاضر شد و هرگز رنگ باخت را ندید. ۴ برد و ۶ تساوی حاصل کار جباری در دربی‌هاست. او ۴ بار موفق به گلزنی در دربی شد و به دفعات هم با پاس گل‌هایش زمینه‌ساز پیروزی آبی‌‌ها شد از جمله پاس طلایی‌اش به فر‌‌هادمجیدی در دربی معروف سال ۱۳۸۹.

هافبک: علی کریمی(پرسپولیس)

جادوگر هم باخت در دربی داشته و هم برد اما آنچه باعث می‌شود که پرسپولیسی‌‌‌ها او را در دربی فراموش نکنند؛ نقش او در چند دربی مهم است که مانع باخت تیم محبوبش شد. کریمی مجموعاً در ۱۰ دربی صاحب ۳ برد، ۴ مساوی و ۳ باخت شده است. او با گل‌های مهمش در دربی‌های ۴۹ و ۶۵ پرسپولیس را از باخت نجات داد. در دربی ۶۶ هم با گرفتن یک پنالتی در ثانیه‌های پایانی چنین کمکی به پرسپولیس کرد. او علاوه بر دو گلش سازنده چند گل برای پرسپولیس در دربی‌‌‌ها بود.

مهاجم: فرهاد مجیدی(استقلال)

حضور فرهاد مجیدی در دربی‌‌‌ها به دو دوره تقسیم می‌شود در دوره اول چندان موفق نبود، استقلال بیش‌تر باخت و او هم گل نزد اما دوره طلایی او مقابل پرسپولیس در اواخر دهه ۸۰ رقم خورد. زمانی که او خالق نماد ۴ شد. مجیدی طلسم گل زدن در دربی را در دربی ۶۷ شکست. در دربی ۶۸ هم گل زد. اوج کار مجیدی اما در دربی ۶۹ بود زمانی که او با گل دقیقه ۹۰ خود یکی از تاریخی‌‌‌ترین برد‌‌ها را رقم زد. استقلال مدتی بود پرسپولیس را نبرده بود و مجیدی در ۲۳ مهر ۸۹ این طلسم را شکست. در ۳ برد بعدی استقلال مقابل پرسپولیس هم کاپیتان آبی‌‌ها بود که یک بار دیگر هم موفق به گلزنی در این بازی حساس شد.

مهاجم: حسین کلانی (پرسپولیس)

حسین کلانی با ۶ گل زده دومین گلزن تاریخ دربی است. در اولین برد پرسپولیس مقابل تاج کلانی زننده دو گل بود. در دو برد مهم دیگر پرسپولیس هم او به حریف گل زد از جمله برد معروف ۶ تایی‌ها.

مهاجم: صفرایرانپاک (پرسپولیس)

 

بهترین گلزن تاریخ دربی با ۷ گل. رکوردی که بعید است به این زودی‌‌ها شکسته شود. او از سال ۱۳۵۰ گل زدن به تاج را شروع کرد. ایرانپاک در دربی بیست‌ویکم در سال ۱۳۵۶ با زدن دو گل به تاج شمار گل‌های خود در دربی را به ۷ رساند و بهترین گلزن تاریخ این مسابقه حساس شد. رکوردی که ۴۰ سال است در اختیار دارد. پرسپولیس آن بازی را دو-یک برد. ایرانپاک در دربی‌های هشتم، نهم و پانزدهم هم با گل‌هایش از عوامل پیروزی تیمش بود.