به استناد بند پ ماده ۱۷ آییننامه مستندسازی و اطلاعرسانی «تغییر در اسناد مناقصه اعم از تغییر مقادیر موضوع مناقصه یا نشانیها و مواعد مندرج در برنامه زمانی، حداکثر تا ۷۲ ساعت قبل از افتتاح پاکتهای مناقصه مجاز است و چنانچه تغییری رخ دهد، باید مستندسازی و با روشی قابل تصدیق برای همه […]
به استناد بند پ ماده ۱۷ آییننامه مستندسازی و اطلاعرسانی «تغییر در اسناد مناقصه اعم از تغییر مقادیر موضوع مناقصه یا نشانیها و مواعد مندرج در برنامه زمانی، حداکثر تا ۷۲ ساعت قبل از افتتاح پاکتهای مناقصه مجاز است و چنانچه تغییری رخ دهد، باید مستندسازی و با روشی قابل تصدیق برای همه مناقصهگران ارسال شود.»
اولاً تغییر در اسناد بنابر جزء ۲ بند ب ماده ۲۴ قانون اگر «تغییرات زیادی … باشد و موجب تغییر در ماهیت» گردد چون باعث تغییر در پیشنهادها (ایجابها) که باید «مشخص، کامل و قاطع» باشند، میگردد و استراتژی برگزاری مناقصه را که سنجش ایجابهای یکسان و فرم شده است را بر هم زده و از دلایل لغو مناقصه است و باید ضمن تعیین استراتژی جدید با اسناد نو برای سنجش ایجابها به برگزاری مناقصه جدید دست زد. بنابراین تغییر مندرج در بند پ ماده ۱۷ نباید تأثیری در ماهیت مناقصه داشته باشد. از سویی ماهیت مناقصه با مواردی بروز پیدا میکند: ۱- مالی که ناشی از مقدار یا کیفیت موضوع است (تا ۲۵ درصد تغییر چون از شروط ضمن عقد قراردادهای عمومی است ایرادی وارد نخواهد کرد) ۲-روش دعوت ۳-مراحل بررسی ۴-نصابهای قانونی ۵-شروط قراردادی؛ که با تغییر هر کدام ماهیت مناقصه تغییر خواهد نمود.
ثانیاً در نگاه اول عبارت «حداکثر تا ۷۲ ساعت قبل از افتتاح پاکتهای مناقصه…» یعنی آخرین مهلت تغییر در اسناد برای مناقصهگزار تا ۷۲ ساعت مانده به افتتاح پاکتها است ولی از منظر دیگر یعنی «بعد از تغییرات باید ۷۲ ساعت فاصله تا افتتاح رعایت شود» چون عبارت «افتتاح پاکتها» آمده نه «اتمام مهلت تحویل پیشنهادها»!
از سویی براساس بند ب ماده ۲۰ آییننامه مستندسازی «هر گونه تغییر در مفاد فراخوان مناقصات، از جمله تمدید مهلت دریافت و تحویل اسناد، تنها از طریق انتشار فراخوان جدید مجاز است» و براساس بند ت ماده ۷ همین آییننامه «درصورت تمدید مهلت دریافت و تحویل اسناد … یا تغییر نشانیهای مندرج در فراخوان در هر یک از مراحل مناقصه، موضوع باید بیدرنگ از طریق آگهی یا مکاتبه قابل تصدیق به اطلاع تمامی مناقصهگران برسد.» که متضاد با هم تصور میشوند ولی برای رفع تضاد میتوان گفت اگر تغییر در دعوت و حضور اشخاص در مناقصه مؤثر باشد؛ این تغییر فقط باید با انتشار فراخوان جدید اطلاعرسانی شود ولی اگر تغییرات تأثیری در جلب افراد برای حضور در مناقصه نداشت میتوان با مکاتبه قابل تصدیق اطلاعرسانی نمود. شاهد دیگر این مدعا بند ب ماده ۲۴ آییننامه آنجا که اشعار دارد «چنانچه … تشریح برخی از ابهامهای مربوط به مفاد اسناد مناقصه پس از توزیع تمام یا بخشی از اسناد، مستلزم تنظیم مستندهای جدید باشد، باید مدت تمدید در فرایند اطلاعرسانی اعلام شود» پس این تغییرات اصولاً به مرحله بعد از اتمام فراخوان باز میگردد اما ممکن است تغییر در اسناد خصوصاً مواعد، به ناچار در زمانی کمتر از ۷۲ ساعت مندرج رخ دهد که باید با توجه به تبصره همین بند و بند ب ماده ۲۴ مدت را تمدید نمود پس منظر دوم که رعایت ۷۲ ساعت برای افتتاح پاکتها است، الزامی به نظر میرسد چه آنکه ممکن است تغییر در مواعد فقط مربوط به بازگشایی پاکتها باشد لذا باید زمانی مناسب جهت حضور نماینده مناقصهگر در جلسات بازگشایی مد نظر قرار گیرد. در خصوص «ایام تعطیل پیشبینی نشده در مواعد مناقصه» در بند ب تکلیف روش شده ولی در خصوص تغییر پیشبینی نشده در مواعد مناقصه از جمله اتفاقات ناگهانی برای اعضای کمیسیون، باید قائل به توضیح ارایه شده باشیم. بنابراین باید بر اساس بند ۷ راهنمای مناقصه با صدور الحاقیهای به اطلاع مناقصهگران رسیده شود.
اول آبان ۹۶
ویرایش قبلی این مطلب
شرایط انجام تغییرات در اسناد مناقصه
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.