مونتاژکاری سیاهچاله صنعت خودرو

مونتاژکاری سیاهچاله صنعت خودرو گروه خودرو -با تغییر دولت‌‌ها، سیاست‌های حوزه‌ خودروی آنان نیز دچار تغییرات وسیعی می‌شود. باید اعتراف کنیم تا زمانی که مونتاژ در برابر طراحی و تولید پر درآمدتر باشد و دولت با اعمال تعرفه روی خودروهای خارجی، اجازه‌ ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودروی داخل را ندهد، هیچ‌گونه پیشرفتی در این […]

مونتاژکاری سیاهچاله صنعت خودرو

گروه خودرو -با تغییر دولت‌‌ها، سیاست‌های حوزه‌ خودروی آنان نیز دچار تغییرات وسیعی می‌شود. باید اعتراف کنیم تا زمانی که مونتاژ در برابر طراحی و تولید پر درآمدتر باشد و دولت با اعمال تعرفه روی خودروهای خارجی، اجازه‌ ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودروی داخل را ندهد، هیچ‌گونه پیشرفتی در این صنعت مهم کشور دیده نخواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده تمایل خودروسازان به مونتاژ و واردات قطعات خودرو از دیگر کشورها، به دلیل کیفیت پایین و هزینه‌ بالای قطعات تولید داخل است. این در حالی است که در خلأ ارتباط بین صنعت و دانشگاه، مونتاژکاری طی چند سال اخیر بر روح و جان صنعت و اقتصاد کشور ریشه دوانده و روز به روز سبب وابستگی بیش‌تر ما به جای باور داشته‌هایمان شده است.

کسب تکنولوژی‌های جدید و کاهش مونتاژکاری در صنعت خودرو

رضاانصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی می‌گوید: کسب تکنولوژی‌های جدید و کاهش مونتاژکاری در صنعت خودرو باید به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و خودروسازان به‌طور جدی دنبال شود.

انصاری با اشاره به این‌که مونتاژکاری بلای جان صنعت خودرو است، اظهارداشت: خروج از جریان مونتاژکاری در صنعت خودرو ضمن ایجاد رقابت‌پذیری در تولید و توسعه بازارهای صادراتی، ارزآوری مناسب را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که امروز در حوزه تکنولوژی در صنعت خودرو مشکلات جدی وجود دارد، تأکیدکرد: در این سال‌ها به معنای واقعی از نیرو و توان داخلی در جهت ارتقای دانش و تکنولوژی در صنعت خودرو استفاده نشده است، بنابراین چنانچه در مسیر جذب تکنولوژی‌های جدید به داخل کشور تلاش شود بی‌شک صنعت خودرو ایران از مونتاژکاری فاصله گرفته و توان طراحی و تولید محصولات در داخل کشور فراهم خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه صنعت خودرو کشور مدت زیادی است که به‌واسطه واردات متضرر می‌شود در حالی که انتظار می‌رود پس از برجام و آغاز تولیدات جدید، شاهد ادامه مونتاژکاری و جریان واردات توسط خودروسازان نباشیم.

وی گفت: امروز خودروسازان با سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی، باید به تعهداتشان نسبت به توسعه داخلی‌سازی و خروج از جریان مونتاژکاری عمل کنند.

وی اظهارداشت: چنانچه نگاه و برنامه خودروسازان توسعه تولید در کشور و کسب سهم بیش‌تر در بازارهای صادراتی باشد قطعاً با ایجاد تنوع در تولید، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت می‌توان در مسیر توسعه بازارهای صادراتی و رقابت‌پذیری جهش مناسبی را شاهد بود.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس دهم با اشاره به این‌که کاهش مونتاژکاری و توسعه بازارهای صادراتی ارتباط مستقیمی به نوع تعاملات و همکاری با خارجی‌ها دارد، تصریح‌کرد: امروز خودروسازان باید به دنبال همکاری‌هایی باشند که هدف اصلی آن خروج از مونتاژکاری و دستیابی به بازارهای صادراتی و توسعه در این بخش باشد تا سهم صادرات از تولید افزایش یابد.

انصاری افزود: بی‌تردید با حاکمیت جریان مونتاژکاری و عدم توجه به توسعه بازارهای صادراتی نمی‌توان به هاب تولید خودروهای روز دنیا در منطقه تبدیل شد.

مونتاژ خودرو در ایران به‌صرفه نیست!

همچنین ابولفضل‌خلخالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است که در سرمایه‌گذاری خودروسازان بین‌المللی در ایران باید انتقال تکنولوژی در راستای خودروساز شدن ایران مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت محصولی با برند ملی تولید و به بازار عرضه شود.

خلخالی، اظهارکرد: در شرایطی صنعت خودروسازی اقتصادی خواهد بود که محصولات با برند ملی تولید شود.

وی ادامه‌داد: محصولات مونتاژی در ایران با قیمت تمام شده بیش‌تری نسبت به کشور مادر به بازار عرضه می‌شود که این موضوع نشان از به صرفه نبودن مونتاژ در ایران دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان‌کرد: مونتاژ در ایران با رویکرد انتقال دانش فنی که منجر به خودروساز شدن شرکت‌های ایرانی می‌شود آغاز شد اما در حال حاضر روند مونتاژ با شرایط فعلی در کشور به عادت تبدیل شده است.

وی اظهارکرد: در همکاری با شرکت‌های خارجی در زمینه تولید خودرو باید انتقال دانش فنی در راستای خودروساز شدن مدنظر قرار گیرد و این در حالی است که اطلاعات فنی تا به امروز به شرکت‌های ایرانی منتقل نشده است.

خلخالی خاطرنشان‌کرد: شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران باید سهم خود را با سرمایه‌گذاری و ارایه خدمات مناسب همچون انتقال دانش و فناوری بپردازند و از سوی دیگر تولید خودروهای مونتاژی و مشترک شرکت‌های مطرح جهان در ایران باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که از شرکت‌های مختلف ایرانی همچون قطعه‌سازان ایرانی در آن دخیل استفاده شود.

عدم توسعه خودروسازان با تداوم جریان مونتاژکاری

در این زمینه محمدتقی‌احمدیان یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: تا زمانی که تفکر مجموعه‌های خودروسازی در جهت تحقیق و توسعه نباشد این مراکز نه تنها در شرکت‌های خودروساز به‌طور جدی فعال نمی‌شوند بلکه همچنان شاهد تولید خودروهایی یا طراحی قدیمی در خط تولید خودروسازان نیز خواهیم بود.

احمدیان اظهارداشت: در حالی همچنان شاهد جریان تولید خودروهای قدیمی هستیم که هر روز در دنیا خودروهایی با طراحی‌های روز و جدید به بازار معرفی می‌شود.

وی تأکیدکرد: خودروسازان چنانچه آینده فعالیت و تولیداتشان را در خطر می‌دیدند، قطعاً نسبت به فعالسازی مراکز تحقیق و توسعه اقدام جدی می‌کردند این در حالی است که همچنان سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه توسط شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: بی‌شک بخشی از شرایط حاکم در مجموعه‌های خودروسازی به جهت عدم خصوصی‌سازی واقعی در این بخش باز می‌گردد بنابراین تا زمانی که بخش خصوصی جریان حاکم بر صنعت خودرو نشود طبعاً مجموعه‌های خودروسازی هیچ گاه آینده روشن و امیدوار‌کننده‌ای نخواهند داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از دولتی بودن صنعت خودرو، خاطرنشان‌کرد: امروز جریان حاکم بر صنعت خودرو مانع از توسعه تکنولوژی و تمرکز بر مراکز تحقیقاتی در صنعت خودرو شده است.

احمدیان با اشاره به این‌که خودروسازان باید در مسیر نوآوری و پژوهش و تغییر ساختارهای فیزیکی تولید همپای جریان تولید روز دنیا حرکت کنند، افزود: تا زمانی که سیاست تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه در صنعت خودرو تغییر جدی نکند و برنامه مونتاژکاری در این صنعت تداوم داشته باشد صنعت خودرو ایران روی توسعه و حضور در بازار رقابت جهانی را نخواهد دید.

مونتاژ، بلای جان صنعت خودرو

گفتنی است که چندی پیش، حسین‌سلاح‌ورزی، معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: تا زمانی مونتاژکاری پول‌سازتر و آسان‌تر است و دولت‌ها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می‌کنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمی‌شود.

سلاح‌ورزی با بیان این‌که راهبرد و نظامی برای تولید داخلی نداریم، افزود: سیاست‌ها در بخش خودرو با روی کار آمدن هر دولتی تغییر می‌کند و این از جمله مشکلات این بخش است.

سلاح‌ورزی افزود: به دلیل دولتی بودن ساختار خودروسازان، آنان چرخه مونتاژکاری را ادامه می‌دهند و تا زمانی که این روند ادامه یابد پیشرفتی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: این‌که خودروسازان، قطعات را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند به دلیل قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین قطعات خودروی ساخت داخل است.

سلاح‌ورزی با بیان این‌که در صنعت کشور معیار، ایجاد شغل است افزود: به جای برنامه‌ریزی برای پیشرفت صنعت کشور، نظام پول‌پاشی را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: بیش‌تر مونتاژکاری در بخش دولتی است و خودروسازانی که بیش‌تر دولتی هستند، علاقه‌مندند از طریق مونتاژکاری سود بیش‌تری کسب کنند.

 

سلاح‌ورزی افزود: مدیران صنایع خودروسازی به دلیل عمر کوتاه مسؤولیتشان در این صنعت، تصمیم‌های کوتاه‌مدت می‌گیرند و در پی اهداف بلندمدت نیستند.