تعلیق ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها ؟!

تعلیق ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها ؟! معافیت مالیاتی دانش‌بنیان‌ها قربانی اختلاف‌نظر ۳ نهاد! معافیت مالیاتی دغدغه تمام شرکت‌های دانش‌بنیان است، موضوعی که اگر تا دیروز به دست دو سازمان انجام می‌شد امروزه در گیرودار تأیید بین ۳ نهاد است. بنابر اعلام وزارت علوم، در اجرای ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت […]

تعلیق ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها ؟!

معافیت مالیاتی دانش‌بنیان‌ها قربانی اختلاف‌نظر ۳ نهاد!

معافیت مالیاتی دغدغه تمام شرکت‌های دانش‌بنیان است، موضوعی که اگر تا دیروز به دست دو سازمان انجام می‌شد امروزه در گیرودار تأیید بین ۳ نهاد است.

بنابر اعلام وزارت علوم، در اجرای ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات موضوع تصویبنامه بیست و یکم آبان ماه ۱۳۹۲ هیأت وزیران، دستورالعمل اجرایی فصل معافیت‌های مالیاتی و گمرکی قانون مذکور به امضای وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌دارد که براساس این دستورالعمل، درآمد مشمول مالیات شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان ناشی از قرارداد‌ها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان توسط همان شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به مدت ۱۵سال پس از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت یا مؤسسه دانش‌بنیان از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم و از پرداخت عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادرات معاف است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان؛ معافیت مالیاتی دغدغه و مشکل بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان است. مشکل از این جهت که آیا معاف هستند یا خیر؟ دغدغه‌شان این است که اگر این معافیت وجود دارد؛ چرا برای تعدادی انجام می‌شود و برای تعدادی دیگر خیر؟

این شرکت‌ها مطرح می‌کنند: هرچند موضوع معافیت مالیاتی از سوی معاونت علمی تصویب شده است، اما ما برای استفاده از این موضوع با مشکل روبه‌رو هستیم، زیرا بین دو سازمان ناهماهنگی وجود دارد و هیچ یک تلاشی برای هماهنگ شدن با یکدیگر نمی‌کنند.

این صحبت‌‌ها و مشکلات درحالی مطرح می‌شود که رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آنها را تکذیب می‌کند و در توضیح و حمایت از عملکرد معاونت علمی و فناوری و معافیتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است؛ می‌گوید: معاونت با سازمان امور مالیاتی ارتباط تنگاتنگ بسیار دارد، ما در پایان هرسال مالی لیستی از شرکت‌های دانش‌بنیان معاف از مالیات را به سازمان امور مالیاتی کشور می‌فرستیم و سازمان نیز بخشنامه‌ای که نشان از معافیت مالی شرکت‌های دانش‌بنیان دارد را به تمام اداره‌های مالیاتی کشور ابلاغ می‌کند برای مثال در سال مالی ۹۲، ۴۰ شرکت، در سال ۹۳، یک‌هزارو۳۰۰ شرکت، در سال ۹۴، دوهزارو۳۰۰ شرکت و در سال ۹۵، دوهزارو۶۰۰ شرکت وارد این فرایند معافیت مالیاتی شدند.

مجلس هم به لیست موانع دانش‌بنیان‌ها اضافه شد؟!

اگر تا قبل از این، شرکت‌ها در بحث معافیت مالیاتی با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و اداره امور مالیاتی روبه‌رو بودند و باید دغدغه‌های خود را از طریق این دو سازمان پیگیری می‌کردند، اکنون باید در پک پروسه سخت و طولانی بین معاونت علمی و فناوری، اداره امور مالیاتی و مجلس پاسکاری شوند و تلاش کنند تا بتوانند معافیت مالیاتی را اخذ کنند.

نمایندگان مجلس در تازه‌‌ترین صحبت خود این موضوع را مطرح کرده‌اند که شرکت‌های دانش‌بنیان نباید معافیت مالیاتی داشته باشند، زیرا تمام شرکت‌ها با یکدیگر یکسان هستند از سویی دیگر در کشوری که با وجود این همه قوانین معافیتی، درآمد و هزینه مشخص وجود ندارد همه از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان باید مالیات بدهند.

بحث معافیت مالیاتی موضوعی سخت و پیچیده نیست، اما وقتی که اختلاف نظر بین مجلس و معاونت و سازمان امور مالیاتی پیش می‌آید بحث پیچیده می‌شود و مشکلات سرباز می‌کنند.

مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع معافیت‌های مالیاتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد اظهار کرد: مالیات قوانین مخصوص به خود را دارد معافیت مالیاتی برای این شرکت‌ها لحاظ نشده است، اگر شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت اقتصادی داشته باشند باید متناسب با آن مالیات خود را پرداخت کنند حتی اگر شرکتی خدمات مشاوره‌ای هم داشته باشد باز مشمول ۵ درصد مالیات خواهد بود چیزی که وجود دارد این است که معافیت مالیاتی در مورد این شرکت‌ها وجود ندارد.

در همین خصوص غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در گذشته اعلام کرده بود که هیچ معافیت مالیاتی نباید برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشته باشد و اگر می‌خواهیم کمکی به این شرکت‌ها کنیم باید به آنها بودجه اختصاص داده شود و حتی می‌توان آن را۱۰ برابر کرد.

تحیر رییس امور شرکت‌های دانش‌بنیان از اظهارات یک نماینده مجلس

بر همین اساس دلیل عدم هماهنگی و اختلاف‌نظر‌های موجود را از صاحب کار خراسانی، رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان جویا شدیم که با تحیر وی مواجه شدیم و اظهار کرد: براساس قانون مصوب سال ۸۹ تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان برای محصول ویژه دانش‌بنیان خود معافیت مالیاتی دارند. نمی‌دانم براساس چه قانونی آقای لاهوتی فرموده‌اند که شرکت‌های دانش‌بنیان معافیت مالیاتی ندارند و باید برای فعالیت‌های خویش مالیات پرداخت کنند نمیدانم شاید نظر ایشان در غالب طرح و ایده‌ای پیشنهادی بوده است، زیرا در حال حاضر قانونی که وجود دارد به این صورت است که معافیت مالیاتی باید وجود داشته باشد و شرکت‌های دانش‌بنیان را دربرگیرد.

 

معاونت، شاه‌بیت حمایت‌های خود را معافیت مالیاتی می‌داند که برای شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداده است معافیتی که حتی در گفتار هم برای شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند بسیار شیرین باشد. اما نگرانی که امروز به مشکلات دیگر اضافه شده است ساز ناکوک مجلس در برابر معافیت‌های مالیاتی است اگر تا پیش از این، شرکت‌های دانش‌بنیان تنها با ۲ سازمان برای رفع این مشکل مواجه بودند و بازهم کارشان حل نمی‌شد، اکنون تعداد این موانع بیش‌تر شده است چگونه می‌خواهند مشکلات خود را حل کنند؟ این موضوعی است که نهاد‌های مربوطه باید به آن توجه داشته باشند آیا وقت آن نرسیده است که هر سازمان و نهاد به جای این‌که ساز خود را بزنند بیایند و با یکدیگر جهت رفع موانع و مشکلات موجود هماهنگ شوند؟.