پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس دار فانی را وداع گفت.

بهترین مدافع راست تاریخ فوتبال ایران درگذشت پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس دار فانی را وداع گفت. به‌ گزارش ‌ایسنا، ابراهیم‌آشتیانی، از بزرگان تیم فوتبال پرسپولیس که مدتی با بیماری دست به گریبان بود، صبح دیروز دار فانی را وداع گفت‌. ابراهیم‌آشتیانی در آذرماه ۱۳۲۵ متولد شد. او دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و […]

بهترین مدافع راست تاریخ فوتبال ایران درگذشت

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس دار فانی را وداع گفت.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ابراهیم‌آشتیانی، از بزرگان تیم فوتبال پرسپولیس که مدتی با بیماری دست به گریبان بود، صبح دیروز دار فانی را وداع گفت‌.

ابراهیم‌آشتیانی در آذرماه ۱۳۲۵ متولد شد. او دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد (تیم زیرشاخه شاهین) گذراند و از فصل ۱۳۴۳ توسط عباس‌اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت و توانست در ترکیب اصلی قرار بگیرد.

در فصل ۱۳۴۶ و در بازی با تهران جوان، آشتیانی در نیمه اول یک کارت قرمز دریافت کرد و همین کارت زمینه‌ساز ایجاد درگیری در این بازی شد به‌طوری‌که درگیری این بازی منجر به صدور اعلامیه از سوی سازمان تربیت بدنی وقت و انحلال باشگاه شاهین شد. آشتیانی در فصل ۱۳۴۷ رسماً به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد. این اولین حضور یک تیم ایرانی در این جام بود که آشتیانی نیز در آن حضور داشت.

آشتیانی در فصل ۱۳۴۸ همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس براساس قراردادی که مابین عبده (مالک باشگاه پرسپولیس) و خیامی (مالک باشگاه پیکان) منعقد شد به مدت یک سال به باشگاه پیکان نقل مکان کرد. در همان سال توسط رایکوف به تیم ملی راه یافت.

در فصل ۱۳۴۹ او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستند. در فصل ۱۳۵۰ و بازی با هامبورگ آلمان، بازی زیبای آشتیانی باعث شد تا مسؤولان این تیم آلمانی پیشنهاد به خدمت گرفتن این مدافع ۲۵ ساله را به مسؤولان پرسپولیس بدهند که برخی مسایل مانع این انتقال شد و آشتیانی در ایران ماندگار شد. او علاوه بر حضور در دیدار پرسپولیس و هامبورگ دو روز قبل از آن در جریان دیدار دوستانه تاج برابر هامبورگ نیز به عنوان یار کمکی تاج به میدان رفت. همچنین در این سال در مسابقات جام دوستی به عنوان یار کمکی برای پاس به میدان رفت.

در فصل ۱۳۵۱ همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقه‌ای ایران شد و در فصل ۱۳۵۲ به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت، در همین سال بود که پرسپولیس برد تاریخی ۶ بر صفر مقابل تاج را کسب کرد که گل نخست این دیدار با حرکت از جناح راست و پاس دیدنی آشتیانی و ضربه حسین‌کلانی به ثمر رسید. در سال ۱۳۵۳ آشتیانی همراه با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه در حالی که ۲۸ سال سن داشت به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال، جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد.

آشتیانی در فصل ۱۳۵۵ با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری خداحافظی کرد.

تسلیت وزیر ورزش در پی درگذشت ابراهیم‌آشتیانی

وزیر ورزش و جوانان در پیامی درگذشت ابراهیم‌آشتیانی، پیشکسوت نامی تیم پرسپولیس را تسلیت گفت.

متن پیام مسعودسلطانی‌فر به این شرح است: «کل من علی‌ها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام- از شنیدن خبر درگذشت ابراهیم آشتیانی پیشکسوت ورزش و فوتبالیست با اخلاق تیم ملی ایران بسیار متأثر شدم، اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده بزرگ ورزش کشور و باشگاه پرسپولیس، از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای خانواده آن زنده‌یاد صبر و شکیبایی مسألت می‌نمایم.»

 ابراهیم‌آشتیانی بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه حضور در هیأت مدیره این باشگاه و سرپرستی تیم فوتبال سرخپوشان را نیز دارد دیروز در سن ۷۱ سالگی به دیار باقی شتافت.

فاتحه‌خوانی پیش از دربی به یاد مرحوم آشتیانی

همچنین مدیر روابط‌عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ اعلام‌کرد: دربی ۸۵ با قرائت فاتحه به یاد پیشکسوت فقید پرسپولیس و برای شادی روح آن مرحوم آغاز ‏خواهد شد.‏

حجت‌ا…بهمنی، مدیر روابط‌عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ اعلام‌کرد: ابراهیم‌آشتیانی یکی از بازیکنان اسبق تیم ملی و ‏پرسپولیس بود که دارفانی را وداع گفت. این ضایعه را به اهالی ورزش و به خصوص جامعه فوتبال و خانواده ‏آشتیانی و باشگاه پرسپولیس تسلیت می‌گوییم. به همین مناسبت دربی ۸۵ با قرائت فاتحه‌ای برای شادی روح آن مرحوم و یک ‏دقیقه سکوت آغاز خواهد شد.‏

بازیکنی نظیر آشتیانی نیامده است

درگذشت ابراهیم آشتیانی بیش از همه همبازیان و دوستان فوتبالی‌‌اش را در غم فرو برده است.

خبر درگذشت مدافع راست سابق تیم ملی، شاهین و پرسپولیس جامعه فوتبال ایران را بار دیگر اندوهگین کرد. ابراهیم‌آشتیانی یکی از بازیکنان پرافتخار فوتبال ایران به حساب می‌آمد. او در شاهین، تیم ملی و پرسپولیس با ستاره‌های بزرگی همبازی بود که یکی از آنها حسین‌کلانی است. کلانی درباره درگذشت ابراهیم‌آشتیانی گفت: « چه می‌توانم بگویم. یکی از دوستان صمیمی و نزدیکم را از دست داده‌ام و فقط می‌توانم احساس تأسف کنم چرا که اگر کمی بیش‌تر به ایشان توجه می‌شد، می‌توانست سال‌های بیش‌تری عمر کند.۷۱ سال عمر خیلی زیادی نیست و ابراهیم مشکل خاصی نداشت. متأسفانه فشار زندگی و مسایل جنبی باعث شد، چنین اتفاقی بیفتد.»

کلانی افزود: « تمام زندگی ما با همدیگر خاطره است. ابراهیم‌آشتیانی ستون باشگاه پرسپولیس و شاهین بود. به نظرم تا الان نظیر این بازیکن نیامده و بعید است که بیاید. او بازیکنی کاملاً در خدمت تیم بود و در تمام دوران ورزشی‌‌اش عملکردی مثال‌زدنی داشت. »

او همچنین گفت: « فردا دربی است و جای خالی او کاملاً احساس می‌شود. من با پاس‌های او گل‌های زیادی زدم و در همان دربی معروف ۶ بر صفر گل اول را با پاس ابراهیم به ثمر رساندم. ما بیش‌تر اوقات زندگی ورزشی‌مان را در شاهین، پرسپولیس و تیم ملی با هم بودیم، شادی‌ها و غم‌های زیادی را با هم تجربه کردیم و نمی‌شود فراموش کرد.»

کلانی در انتها گفت: « من به خانواده عزیز ابراهیم آشتیانی و جامعه ورزش این اتفاق تلخ را تسلیت می‌گویم.»

روزنامه مناقصه‌مزایده نیز درگذشت بر‌ترین مدافع راست تاریخ ایران را به خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.