خطر ورشکستگی صنوف برای دارایی اهمیتی ندارد

رییس اتاق اصناف مشهد خطر ورشکستگی صنوف برای دارایی اهمیتی ندارد رییس اتاق اصناف مشهد با اشاره به مشکلاتی که اداره کل امور اقتصادی ‌و دارایی برای واحدهای صنفی شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی به وجود آورده و متأسفانه موجب تعطیلی چندین ‌و چند واحدهای صنفی شده است، گفت: همیشه مالیات گرفتن از کسانی که […]

رییس اتاق اصناف مشهد

خطر ورشکستگی صنوف برای دارایی اهمیتی ندارد

رییس اتاق اصناف مشهد با اشاره به مشکلاتی که اداره کل امور اقتصادی ‌و دارایی برای واحدهای صنفی شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی به وجود آورده و متأسفانه موجب تعطیلی چندین ‌و چند واحدهای صنفی شده است، گفت: همیشه مالیات گرفتن از کسانی که کسب‌ و کارشان شفاف باشد، آسان‌‌ترین راه ممکن است، در حالی که باید افرادی که درآمد میلیاردی دارند و تاکنون از زیر بار هزینه‌های مالیاتی شانه خالی کرده‌اند، شناسایی شوند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده محمودبنانژاد تصریح‌کرد: هیچ‌گاه خبری از شناسایی افرادی که با وجود درآمدهای میلیاردی از زیر هزینه‌های و پرداخت مالیات شانه خالی کرده‌اند، نشنیده‌ایم و همیشه مالیات و افزایش‌های عجیب و تصاعدی برای کسانی بوده که سال‌ها کسب‌و کار و درآمد مشخصی داشته‌اند و هرگز در پرداخت مالیات کوتاهی نکرده‌اند.

وی افزود: معتقدم فرایند قانونی محاسبه مالیات و مسیری که باید برای این پروسه توسط دارایی و مسؤولان مالیات طی شود، به درستی صورت نگرفته و بدون ارسال اظهارنامه مالیاتی و توضیح نخواستن از صاحبان واحدهای صنفی‌، مبالغ سنگینی در نظر گرفته شده که به هیچ‌وجه نمی‌تواند عملی باشد و دادستانی جلوی این اتفاق را خواهد گرفت.

این فعال صنفی با بیان این‌که هزینه‌های سنگین موجب تعطیلی واحدهای صنفی و ورشکستگی شده است، گفت: در مورد بازار و مالیات سنگین که برخی مدعی هستند، از جیب مردم هزینه می‌شود و واحد صنفی در پرداخت آن نقشی ندارند هم باید بگویم که این ادعا صحت ندارد چرا که امروزه دیگر بازار آزاد رقابت وجود دارد و ما با مشکلات قدیمی‌ چون گرانفروشی مواجه نیستیم.

بنا‌نژاد ادامه‌داد: در حالی که سال‌ها قبل عده‌ای به راحتی با گرانفروشی هزینه‌های‌شان را تأمین می‌کردند، اما امروز واحدهای زیادی فعالیت می‌کنند و مشتری حق انتخاب‌های بسیاری دارد. جالب است که بدانید اتفاقاً ما با پدیده ارزان‌فروشی مواجه‌ایم؛ واحدهای صنفی برای مقابله با رکود و جذب مشتری ناچارند از سرمایه شخصی خود هزینه کنند و ضرر بدهند. اتفاقی که در سال‌های اخیر موجب تعطیلی واحدهای صنفی زیادی شده و موجب ورشکستگی عده قابل ملاحظه‌ای شده است.

رییس اتاق اصناف مشهد با بیان این‌که خطر ورشکستگی صنوف برای دارایی اهمیتی ندارد، گفت: این در حالی است که هر چه تهدیدهای بیرونی و فشار‌ها بیش‌تر می‌شود و عرصه تنگ‌تر می‌شود، ادامه فعالیت اقتصادی سخت‌تر می‌شود و ما به حمایت بیش‌تری نیاز داریم. طبق مصوبه مجلس که تصویب و برای اجرا از ابتدای سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد، ضریب افزایش مالیات براساس شناسایی افرادی است که تاکنون دیده نشده‌اند و نه افزایش مالیات اصنافی که کسب و کارشان روشن است و همیشه مالیات‌شان را پرداخت کرده‌اند.

به گفته وی متأسفانه دارایی همیشه آسان‌‌ترین راه را انتخاب می‌کند و مالیات را برای کسانی که حساب‌شان شفاف است و همیشه پرداخت‌های درست و به موقع داشته‌اند، افزایش می‌دهد.

این فعال اقتصادی تأکیدکرد: ما معتقدیم کسانی که مجوز ندارند، می‌توانند مالیات سنگین‌تری پرداخت کنند. می‌توان هزینه‌های آب، برق، گاز و… را برایشان افزایش داد و به علاوه با برنامه‌ریزی و بررسی دقیق، کسانی که درآمدهای هنگفت دارند و تاکنون از پرداخت مالیات فرار کرده‌‌اند را شناسایی و مجبور به پرداخت‌های سنگین کنیم، بدون توجه به شرایط بازار و درآمدهای سالانه که واحدهای صنفی را بیش‌تر و بیش‌تر در منگنه قرار می‌دهد. جالب است که این افزایش میان مالیات سالانه و با شیب آرام هم اتفاق نمی‌افتد و یک‌باره پرداختی‌‌‌ها چند برابر می‌شود.

بنا‌نژاد گفت: تاکنون گزارشی از رجوع مأموران اداره مالیات و گرفتن دستگاه الکترونیکی پرداخت مشتریان در واحدهای صنفی نداشته‌ایم و خوشبختانه این اتفاقی که در استان‌های دیگر مانند خراسان جنوبی، یزد و… رخ داده برای کسبه مشهد پیش نیامده است.

 

وی با بیان این‌که طبق اظهارنامه سال ۱۳۹۱ صاحبان واحدهای صنفی به دارایی فراخوانده می‌شوند و گزارشی از گردش مالی خود شرح می‌دهند، افزود: این در حالی است که براساس قانون مالیاتی موجود که از اول سال ۱۳۹۵ لازم‌الاجرا شده است، مبالغی که به عنوان مالیات برای برخی از واحدهای صنفی شهر مشهد، حساب شده بسیار زیادتر از مقداری است که باید باشد و ما در حال پیگیری و رفع این مشکل هستیم و در آینده هم خواهیم بود، چون براساس گردش مالی واحدهای صنفی مبلغی محاسبه شده که بسیار زیاد است و در واقع چندین برابر در نظر گرفته شده، اما همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم با جلساتی که با مسؤولان امور مالیاتی داشتیم، قرار بر این شد که این موضوع بررسی و این مشکل رفع شود.