مزایده جمع‌آوری طلای کثیف شهری به جای فروش آن

عضو سابق شورای شهر تهران مطرح کرد مزایده جمع‌آوری طلای کثیف شهری به جای فروش آن تشکیل دیوان محاسبات شهری ضرورت دارد عضو سابق شورای شهر تهران با بیان این‌که برای نظارت بر عملکرد مدیریت شهری باید دیوان محاسبات شهری ایجاد شود، گفت: متأسفانه امتیاز برخی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر به افراد خاص واگذار […]

عضو سابق شورای شهر تهران مطرح کرد

مزایده جمع‌آوری طلای کثیف شهری به جای فروش آن

تشکیل دیوان محاسبات شهری ضرورت دارد

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان این‌که برای نظارت بر عملکرد مدیریت شهری باید دیوان محاسبات شهری ایجاد شود، گفت: متأسفانه امتیاز برخی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر به افراد خاص واگذار شده است.

به گزارش مهر، رحمت‌ا…حافظی با بیان این‌که در بدنه دولت و درصورت تخلف، مدیران باید پاسخ‌گوی دیوان محاسبات کشور باشند، تأکید‌کرد: دیوان محاسبات شهری نیاز جدی مدیریت شهری است که خارج از پوشش شهرداری و شورا قرار گیرد تا اگر تخلفی انجام شد و شهردار، خلاف مصوبات شورا اقدامی انجام داد در دادسرای دیوان پاسخ‌گو باشد. متأسفانه این خلأ وجود دارد و لازم است مجلس‌شورای‌اسلامی در این حوزه بازنگری داشته باشد و زیرساخت‌های کنترل و نظارت لازم ایجاد شود.

وی ادامه‌داد: نابسامانی‌های بودجه شهر به‌قدری زیاد است که در روزهای پایانی هر سال، چند هزار میلیارد تومان انحراف عملکرد شهرداری در بودجه مصوب شورا را در قالب یک لایحه دوفوریتی و ظرف نیم ساعت به صورت عجیبی به تصویب شورای شهر تهران می‌رسانند، چنین مدیریتی، شهر تهران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

عضو پیشین شورای شهر تهران با بیان این‌که نظام عملکرد مدیریت شهری در بخش بودجه، به دگرگونی ساختاری مبتنی بر شفافیت، پاسخ‌گویی، پاک حسابی و اجماع‌گرایی نیاز دارد، گفت: شهرداری تهران باید به سازمان شیشه‌ای که شفافیت مالی در آن به درستی رویت شود، تبدیل شود، این مطلوب را می‌توان با یک زیرساخت و سامانه هوشمند ایجاد کرد.

حافظی با اشاره به این‌که در موضوع جمع‌آوری زباله‌ و پسماند قطعاً رضایت نسبی در میان شهروندان وجود ندارد، گفت: جمع‌آوری زباله‌ در شهر تهران از چند بعد اقتصادی، سلامت، نما و منظر شهری و حقوق شهروندی قابل بررسی است. زباله طلای کثیف است و می‌تواند محل تأمین درآمد برای شهر باشد و جمع‌آوری آن به مزایده گذاشته شود، ولی در حال حاضر توسط شهرداری، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بابت جمع‌آوری آن و از جیب شهروندان پرداخت می‌شود. در برخی کشور‌ها پول می‌دهند تا زباله وارد کنند؛ در حقیقت ما پول می‌دهیم تا اموالمان را ببرند. از منظر سلامت هم کسی از وضعیت زباله‌ها در سطح شهر رضایت ندارد. کدام شاخص بهداشتی وضعیت امروز مخازن شهر تهران را تأیید می‌کند؟ علاوه بر این‌که از منظر و نمای شهری نیز آلودگی بصری ایجاد شده و با مشکلاتی مواجه هستیم، در حوزه حقوق شهروندی نیز زمانی که مخزن جمع‌آوری زباله در زیر پنجره شهروندان قرار می‌گیرد، بوی متعفن آن، حقوق شهروندی ساکنین اطراف مخازن را مخدوش می‌نماید. افتخار آقایان جمع‌آوری زباله با توالی ۳ بار در روز است.

 

عضو پیشین شورای شهر تهران تأکیدکرد: شورای اسلامی شهر تهران در دوره سوم در خصوص ساخت پل صدر و تونل نیایش زمانی این طرح را مصوب کرد که شهرداری در حال بتن‌ریزی پایه‌های پل صدر بود. این مثال، اوج خودکامگی و خودمختاری شهردار ظرف ۱۰ سال گذشته را نشان می‌دهد. باید تعریف کنیم که جایگاه شهروندان، شورا و شهرداری کجاست و در این مورد باید به زبان مشترک برسیم. شهروندان صاحبان این شهر هستند، شورا نمایندگان مردم برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و نظارت برای اداره شهر و شهرداری نیز مجری مصوبات و بازوی اجرایی شورا است، تشخیص در مورد این‌که صرفه و صلاح شهر چیست، برعهده شورای شهر است و شهرداری اجازه ندارد راساً تصمیم‌گیری و اقدام کند مگر در مواردی که شورا تعیین کرده است.