ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی معتقد است: امروز دو خودروساز بزرگ کشور به میزانی قدرتمند هستند که چنانچه بخش خصوصی بخواهد وارد عرصه رقابت شود با مشکلات و موانع زیادی مواجه خواهد شد. عبدا…رضیان در گفت‌و‌گو […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی معتقد است: امروز دو خودروساز بزرگ کشور به میزانی قدرتمند هستند که چنانچه بخش خصوصی بخواهد وارد عرصه رقابت شود با مشکلات و موانع زیادی مواجه خواهد شد.

عبدا…رضیان در گفت‌و‌گو با خبر خودرو با توجه به تأکید وزیر صنعت و معدن مبنی بر ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی، اظهارداشت: این‌که بخش خصوصی خودروسازی را ایجاد کند که در تراز دو شرکت بزرگ داخلی رقابت نماید بسیار سخت و دشوار است مگر این‌که دولت کمک نموده و شرایطی را فراهم نماید که رقابت درست و منطقی ایجاد شود.

وی تصریح‌کرد: در حال حاضر که دو خودروساز داخلی از امکان و شرایط بالایی برخوردارند بنابراین اجرای چنین پیشنهادی توسط وزیر صنعت و معدن هر چند شدنی است اما قطعاً بسیار سخت خواهد بود.

وی مبنای ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی را پیشنهاد منطقی دانست و خاطرنشان‌کرد: البته این‌که در شرایط فعلی مجموعه‌ای در بخش خصوصی بتواند به عنوان قطب سوم وارد چرخه خودروسازی کشور شود و امکان رقابت داشته باشد، به نظر می‌رسد بسیار خوشبینانه است.

وی تأکیدکرد: البته باید دید دولت می‌تواند امکان حضور قطب جدیدی توسط بخش خصوصی را ایجاد و در این شرایط کمک نماید یا صرفاً در حد ارایه پیشنهاد است که قطعاً اجرای آن بسیار سخت خواهد بود.

وی نگاه و اراده وزیر صنعت و معدن را در جهت حمایت از صنعت و تولید کشور دانست و گفت: بی‌شک چالش‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که اجرای برخی تصمیمات و برنامه‌ها را برای وزیر صنعت و معدن سخت خواهد کرد.

نماینده قائم شهر در خانه‌ملت افزود: البته مجموعه اتاق بازرگانی به خودی خود نمی‌تواند وارد عرصه تجارت شود و نسبت به ایجاد قطب سوم خودروسازی اقدام کند بلکه تنها می‌تواند به عنوان معرفی سرمایه‌گذار تسهیل‌کننده این برنامه باشد.

رضیان با اشاره به فعالیت شرکت‌هایی مثل گروه بهمن و کرمان خودرو در بخش خصوصی اظهارداشت: البته این شرکت‌ها سرمایه، قدرت و توان کافی برای رقابت با دو خودروساز بزرگ کشور را در اختیار ندارند که بتوانند به عنوان قطب سوم فعالیت نمایند.

وی افزود: این‌که بخش خصوصی در حد دو شرکت بزرگ داخلی در کشور توان داشته و بخواهد این ریسک را بپذیرد، بسیار سخت است.

وی همچنین به موضوع ایجاد قطب سوم با همکاری ایدرو و رنو اشاره کرد و گفت: در جریان قراردادهایی جدیدی که با شرکت‌های پژو، سیتروئن و رنو منعقد شد، قرار بود که رنو حضور مستقل‌تری در ایران داشته و در مشارکت با ایدرو قطب جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد و در رقابت با دو شرکت بزرگ، فعالیت نماید که با توجه به حضور ایدرو مطمئناً ایجاد این قطب جدید نیز دولتی خواهد بود.

 

وی افزود: امروز بخش خصوصی که بتواند با دو قطب خودروساز داخلی رقابت کند و مصرف‌کننده را به ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و ایجاد فضای رقابتی امیدوار نماید، به نظر می‌رسد وجود ندارد و یا اگر هم باشد برای فعالیت نیازمند حمایت دولت است.