سونامی افزایش قیمت خودرو‌ها در پی سکوت نهادهای نظارتی

سونامی افزایش قیمت خودرو‌ها در پی سکوت نهادهای نظارتی مهدی قره‌داغلی -ماجرای افزایش قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخل همچنان ادامه دارد و اصولاً مشخص نیست این افزایش قیمت‌ها بر چه اساسی اتفاق می‌افتد و ظاهراً هیچ دستگاهی در این مورد از خودروسازان پاسخ نمی‌خواهد. به گزارش مناقصه‌مزایده در این رابطه امرا…امینی یک کارشناس صنعت […]

سونامی افزایش قیمت خودرو‌ها در پی سکوت نهادهای نظارتی

مهدی قره‌داغلی -ماجرای افزایش قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخل همچنان ادامه دارد و اصولاً مشخص نیست این افزایش قیمت‌ها بر چه اساسی اتفاق می‌افتد و ظاهراً هیچ دستگاهی در این مورد از خودروسازان پاسخ نمی‌خواهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده در این رابطه امرا…امینی یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که خودروسازان در چند ماه اخیر در چند مرحله محصولاتشان را گران کرده‌اند اما خبری از سازمان‌های نظارتی و مدافع حقوق مصرف‌کننده نیست.

امینی، اظهارکرد: متأسفانه خودروسازان همچنان از انحصاری بودن بازار این محصول سوءاستفاده کرده و همچنان بر طبل گرانی می‌کوبند.

وی با اشاره به این‌که خودروسازان در چند ماه اخیر در چند مرحله محصولاتشان را گران کرده‌اند، خاطرنشان‌کرد: در این شرایط شاهد سکوت سازمان‌های نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه‌داد: سازمان‌های نظارتی باید به سرعت وارد عمل شده و خودروسازان را بازخواست کنند که به چه علت به صورت پی‌درپی قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند.

وی افزود: افزایش قیمت باید به واسطه افزایش کیفیت، ایمنی، رفاه و آپشن خودرو‌ها اتفاق بیفتد. خودروسازان اگر اقدام جدیدی در این رابطه کرده‌اند به مردم اعلام کنند تا آنها نیز متوجه دلایل گرانی‌های اخیر شوند اگر نه قیمت‌ها را به نرخ‌های پیشین کاهش دهند.

افزایش قیمت خودرو منطقی نیست

در این زمینه سعیدمؤتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با انتقاد از اقدام برخی خودروسازان داخلی در افزایش قیمت محصولات گفت: افزایش قیمت‌ها با توجه به رکود حاکم بر بازار، غیرمنطقی است و نتیجه‌ای جز تشدید رکود بازار نخواهد داشت.

وی با اشاره به نوسان نرخ ارز و مطرح شدن این مسأله از سوی شرکت‌های تولید و واردکننده خودرو به عنوان عامل افزایش قیمت گفت: قیمت دلار ۱۰۰ تومان گران شده است و این میزان افزایش نمی‌تواند توجیه‌کننده افزایش قیمت‌ها باشد، همچنین این موضوع در بلندمدت تأثیر خود را در بازار نشان می‌دهد.

مؤتمنی گفت: خودروهایی که در حال حاضر به مشتری تحویل داده می‌شود، تولید یک سال گذشته است و با دلار ۳۶۰۰ تومانی تولید شده است، افزایش قیمت به بهانه گران شدن دلار بی‌انصافی است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش را یکی از عوامل مهم در بی‌توازنی بازار بیان کرد و افزود: با توجه به این‌که خودرو کالایی مهم در بازار تلقی می‌شود، باید نیاز بازار تأمین شود و در صورت عدم بازگشایی سامانه ثبت سفارش در چند روز آینده شاهد آشفتگی‌هایی بیش‌تر در بازار خواهیم بود.

وی افزود: در دورانی که سامانه ثبت سفارش بسته شد، حدود ۴۰ درصد قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت و بهانه‌ای شد تا شرکت‌های خودروساز داخلی نیز قیمت را افزایش دهند.

وی افزود: شرکت‌های خودروسازی قیمتی را به عنوان نرخ مصوب ارایه می‌دهند اما عرضه ناکافی، باعث برهم زدن توازن بازار شده است و این مسأله به افزایش قیمت خودرو در بازار و دونرخی شدن قیمت‌ها منجر می‌شود.

مؤتمنی ابراز امیدواری کرد با نظارت بیش‌تر، بازار خودرو به تعادل و توازن بازگردد و خودرو‌ها با نرخ مصوب به فروش برسد.

در حالی هر روز شاهد افزایش قیمت محصولات یکی از شرکت‌های خودروساز هستیم که نه خبری از نظارت وزارت صنعت به گوش می‌رسد و نه بحثی از کنترل قیمت‌ها و بازار توسط سازمان حمایت مطرح است. به این ترتیب در کنار سکوت خبری شورای رقابت نسبت به آشفتگی بازار خودرو و افزایش حاشیه این بازار، به نظر می‌رسد وزارت صنعت نیز به عنوان متولی اصلی کنترل بازار خودرو در گوشه‌ای نشسته و فقط ناظر اتفاقات بازار است.

پس از افزایش قیمت ۷ محصول سایپا طی روزهای اخیر که باعث رشد ۵ میلیون تومانی قیمت سراتو و افزایش ۳ میلیون تومانی قیمت چانگان شد، حالا شرکت کرمان موتور هم دست به‌کار شده و قیمت جک S5 را ۳ میلیون تومان افزایش داده است. به این ترتیب قیمت این خودروی چینی از ۹۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که شماره‌گذاری S5 به دلیل بالا بودن مصرف سوخت و الزام اسقاط خودروی فرسوده، طی روزهای گذشته از سوی پلیس راهور متوقف شده بود.

آشفته بازار خودرو در وضعیتی به‌کار خود ادامه می‌دهد که حتی در شرایط رکود بازار، شاهد تقویت اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی هستیم به‌طوری که این اختلاف قیمت در مورد خودرویی مانند پژو ۲۰۰۸ به ۲۵ میلیون تومان هم می‌رسد. در حال حاضر این خودرو با قیمت ۱۲۲ تا ۱۲۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و این در حالی است که قیمت اعلام شده برای تحویل اولیه آن از سوی ایران‌خودرو ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

 

به نظر می‌رسد کنترل بازار خودرو نیازمند تولی‌گری دستگاهی مجزا از وزارت صنعت و شورای رقابت است تا عملکرد ناقص این دستگاه‌ها را جبران کند و عزمی جدی برای حمایت از مصرف‌کنندگان بازار انحصاری خودرو و جلوگیری از زیاده‌خواهی خودروسازان و بهره‌وری پایین آنها داشته باشد.