مذاکره با بنیاد مستضعفان برای ساخت حلقه مفقوده ۳۵ کیلومتری خط آهن ایران – کربلا

مدیرعامل راه‌آهن خبر داد مذاکره با بنیاد مستضعفان برای ساخت حلقه مفقوده ۳۵ کیلومتری خط آهن ایران – کربلا معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود حلقه مفقوده ۳۵ کیلومتری شلمچه تا بصره برای تکمیل خط آهن ایران – کربلا، گفت: کشور عراق سهم خود را در این مسیر اجرا نکرد اما وزارت […]

مدیرعامل راه‌آهن خبر داد

مذاکره با بنیاد مستضعفان برای ساخت حلقه مفقوده ۳۵ کیلومتری خط آهن ایران – کربلا

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود حلقه مفقوده ۳۵ کیلومتری شلمچه تا بصره برای تکمیل خط آهن ایران – کربلا، گفت: کشور عراق سهم خود را در این مسیر اجرا نکرد اما وزارت راه در این باره در حال مذاکراتی با بنیاد مستضعفان برای اجرای این ۳۵ کیلومتر است.

به گزارش فارس، سعیدمحمدزاده در نشست خبری به پروژه‌ها و برنامه‌های راه‌آهن در خصوص توسعه ناوگان، توسعه خطوط ریلی، ارتقای بهره‌وری و افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار و مسافر طبق اهداف سند چشم‌انداز اشاره کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعیین تکلیف ۳۵ کیلومتر حلقه مفقوده ریلی در خط آهن ایران – کربلا بین شلمچه تا بصره در کشور عراق، گفت: اگر این ۳۵ کیلومتر تکمیل می‌شد تا کربلا خط ریلی وجود داشت و زائران به راحتی می‌توانستند با قطار به کربلا بروند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: در این راستا کشور ایران و وزارت راه و شهرسازی طی برگزاری جلسات با دولت عراق قبول کرد که پل روی شط‌العرب در کشور عراق را ایران بسازد و کشور عراق نیز همزمان بقیه خطوط ریلی از شلمچه تا بصره را تکمیل کند.

محمدزاده افزود: تکمیل فقط همین پل که ایران احداث آن را برعهده گرفت ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تأمین اعتبار آن هم مصوب شد اما احداث این پل ریلی به تنهایی ارزش ندارد زیرا باید خط کامل شود اما کشور عراق در این باره فعالیت چندانی نکرده است. پیش از این دولت عراق مکلف شده بود همزمان با احداث پل عملیات ساخت خط آهن شلمچه تا بصره را اجرا کند که انجام نشد.

وی اظهارداشت: به دلیل آن‌که کشور عراق نتوانست این ۳۵ کیلومتر را تکمیل کند به تازگی با بنیاد مستضعفان مذاکراتی را انجام داده‌ایم و مدلی طراحی کرده‌ایم که پل و کل مسیر توسط دولت ایران و با تعهد پرداخت از سوی طرف عراقی اجرا شود که در این باره منتظر ارایه تعهدات از سوی کشور عراقی هستیم که وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری موضوع است.

بنا بر این گزارش پیش از این راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران به دلیل عدم تکمیل این ۳۵ کیلومتر خط ریلی قطار ترکیبی ایران – کربلا را راه‌اندازی کرده بود که در قسمت مفقوده این خط آهن زائران از اتوبوس استفاده می‌کردند.