وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد شرایط سخت پیمانکاران با انبوه مطالبات و گرفتاریهای مالی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیر ایران در سطح جهان خوشنام است، گفت: سالانه ۵٫۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار در کشور تولید میشود. به گزارش مناقصهمزایده، عباسآخوندی اظهارداشت: قیر از نظر اقتصادی برای کشور […]
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد
شرایط سخت پیمانکاران با انبوه مطالبات و گرفتاریهای مالی
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیر ایران در سطح جهان خوشنام است، گفت: سالانه ۵٫۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار در کشور تولید میشود.
به گزارش مناقصهمزایده، عباسآخوندی اظهارداشت: قیر از نظر اقتصادی برای کشور مزیت دارد، زیرا امکان صادرات آن را داریم و میتوانیم درآمد خوبی برای کشور از این محل داشته باشیم.
وی افزود: وقتی قیر در داخل مصرف میشود، ضروری است نرخ بهرهوری آن شایسته باشد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم کار و سرمایهگذاری در حوزه قیر در کشور رقم بزرگی است، گفت: هر یک میلیون تن قیر، ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد که اگر به آسفالت تبدیل شود، ارزش آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
آخوندی توضیح داد: دو میلیون تن قیر یعنی کسبوکار ۶ هزار میلیارد تومانی در این حوزه هر یک درصد صرفهجویی، بهرهوری بیشتر و عمر مفید بیشتری را منتج میشود و تأثیر بزرگی در اقتصاد دارد.
وی ادامهداد: اقدامات در حوزههای مختلف از ترکیب قیر و لاستیک و انواع امولسیونها و کارهایی در راستای ارتقای فناوری قیر در ایران از جهت اقتصادی با ارزش است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: البته در این حوزه نحوه اجرا و کیفیت کار نیز مهم است که این به دانش مهندسی ایران برمیگردد.
آخوندی اظهارداشت: به دلیل تغییرات مختلف در روکش جادهها و یا اجراهای نادقیق تصور عمومی از عمر مفید آسفالت مناسب نیست.
وی بیانکرد: پیمانکاران در شرایط سختی با در نظر گرفتن مطالبات و گرفتاریهای مالی دفاتر پیمانکاری قرار دارند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ضروری است تلاش شود، این تصور عمومی از اینکه آسفالت محصولی با عمر مفید کوتاه است، رفع شود، زیرا آسفالت میتواند عمر مفید طولانیتری داشته باشد.
آخوندی بیانکرد: تولید قیر در ایران به سالانه ۵٫۵ میلیون تن میرسد که ۱٫۵ میلیارد دلار ارزش دارد.
وی ادامه داد: این سرمایه باید ارتقای بهرهوری داشته باشد، درجه حرارت در مورد قیر و ارتقای بهرهوری مهم است و در این حوزه باید از اتلاف منابع جلوگیری کرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با افزودنیهایی نظیر لاستیک اگر چنین قیرهایی ترکیب شود، ارزش افزوده آن در ۲٫۵ ضرب میشود و ۱٫۵ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار ارزش میرسد.
آخوندی اضافهکرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری تولیدکنندگان قیر و فروشندگان در حوزه ارتقای کیفی فعالیتهای جدی داشته است.
وی به حملونقل قیر با تانکرهای دوجداره که چند وقتی است در کشور توسعهیافته اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی نقاط کشور در امر قیر تخلفاتی رخ میداد و آنها را افزودنیهای غیرمجاز و یا مواد زائد ترکیب میکردند که با همکاری مرکز تحقیقات، سیستم نوین مکانیزهای طراحی شده است که روی تانکرهای حمل قیر نصب میشود و اگر منحنی افت دما ناگهانی بود، نشان از اضافه شدن مواد ناخالص و افزودنیهای غیرمجاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ۲۰ کارخانه تولید قیر کشور، آزمایشگاه مستقر شده است، گفت: قیر ایران در سطح جهان خوشنام است و قدرت صادراتی خوبی در این حوزه داریم.
برقی کردن راهآهن تهران- مشهد نیازمند سرمایهگذاری دو میلیارد دلاری است
همچنین وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راهآهن تهران-مشهد طبق برآوردها حدود دو میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد» گفت: برقی کردن راهآهن تهران- مشهد ظرفیت موجود را ۳ برابر افزایش میدهد.
عباسآخوندی اظهارداشت: از مجموع ۵۱۶ کیلومتر خطوط ریلی اقتصاد مقاومتی، ریلگذاری بیش از ۴۰۰ کیلومتر انجام شده است و ۱۱۶ کیلومتر نیز در دست اقدام قرار دارد و فرصت برای تحقق تمام اهداف طبق فرمایش رییسجمهوری وجود دارد.
وی افزود: خوشبختانه با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با نظارت، پیگیری و رفع مشکلات، پروژههایی که در دست پیگیری قرار میگیرد سرعت خوبی دارند و باید برای سال آینده یکسری پروژهها در اولویت قرار گیرند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «نکته مهم فقط منوط به زیرساخت راهآهن نیست» گفت: پس از تکمیل خطوط باید تجهیز ناوگان باری و مسافری و نیروی انسانی برای کنترل و سیر ایمن مسیرها مورد توجه قرار گیرد. لذا تازه شروع کار است و از این به بعد به سمت مراحل بعدی گام بر میداریم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به مراحل بعدی بیانداشت: مراحل بعدی اقدامات بسیار گستردهای است و نیازمند سرمایهگذاری گستردهای است و میتواند قدرت اشتغالزایی بسیار زیادی داشته باشد. همچنین علاوه بر خرید ناوگان باری و مسافری چه در خصوص لوکوموتیو و چه واگن، بحث فناوری در اقتصاد پیش رو قرار دارد. لذا همزمان با این طرحها دو طرح بزرگ برقی کردن تهران-مشهد و گرمسار-اینچهبرون در حال پیگیری است که راهآهن تهران-مشهد به طول حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است که طبق برآوردها حدود دو میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد و ظرفیت موجود را به ۳ برابر افزایش میدهد.
آخوندی یادآورشد: علاوه بر زیرساخت، مجدد کشندههای برقی و واگنها و فناوریهای مورد نیاز آن مطرح میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه ساخت قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان خاطرنشانکرد: طراحی این پروژه برای سیر در سرعت بین ۲۵۰ کیلومتر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. لذا در حوزه حملونقل ریلی خوشبختانه تجهیز خوبی در وزارتخانه، دولت و صنعت ریلی شکل گرفته و در واقع زنجیره صنعت این کار را دنبال میکند که فقط بحث ناوگان را مطرح کردم اما در بحث ساخت کل زنجیره صنعتی شامل ادوات و مکانیزاسیون حتی سیستمهای پیمانکاری آن تحت شعاع قرار میگیرد.
وی یادآورشد: میانگین ساخت راهآهن در ۱۰ سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر در سال بوده است که البته این رقم مربوط به شرکت ساخت و توسعه است اما وقتی اقدامات شرکت راهآهن نیز شامل خطوط دوم و سوم و چهارم محاسبه میشود، نیاز به تجهیز پیمانکاری و نو شدن بخش پیمانکاری در حوزه مهندسی و طراحی خواهد داشت.
آخوندی ضمن تشکر از مجلسشورایاسلامی به دلیل حمایتهای بیبدیل از فعالیتهای دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه حملونقل ریلی تأکیدکرد: در نهایت باید سپاسگزار مقاممعظمرهبری باشیم که در سیاستهای ابلاغی بحث راهآهن و انتقال کالا و مسافر از جاده به ریل را مورد تأکید قراردادند و همچنین در بندهای مختلف برنامه ششم نیز مجدد تأکید شده و امیدواریم با اجرای این احکام علاوه بر افزایش ایمنی مردم، صرفهجویی در مصرف انرژی و بهرهوری در سرمایه ملی صورت گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.