معاون وزیر راه و شهرسازی عمده هزینه پخش آسفالتهای نگهداری راههای کشوربر دوش پیمانکاران است ۷۵ درصد رویه راههای کشور خراب است معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۵ درصد رویه راههای کشور خراب شدید، متوسط و یا ضعیف است، گفت: برای نگهداری راهها باید سالانه ۲۴ میلیون تن آسفالت پخش کنیم که […]
معاون وزیر راه و شهرسازی
عمده هزینه پخش آسفالتهای نگهداری راههای کشوربر دوش پیمانکاران است
۷۵ درصد رویه راههای کشور خراب است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۵ درصد رویه راههای کشور خراب شدید، متوسط و یا ضعیف است، گفت: برای نگهداری راهها باید سالانه ۲۴ میلیون تن آسفالت پخش کنیم که در نبود اعتبار، این میزان امسال ۸ میلیون تن است.
به گزارش فارس، داودکشاورزیان اظهارداشت: این همایش از محدود همایشهای کاربردی است که به ارتقا بهرهوری کمک میکند.
وی ادامهداد: وضعیت موجود راههای کشور براساس سامانه TMS که مستقر کردهایم، اینگونه است که ۲۵ درصد وضعیت رویه راهها سالم است، ۲۵ درصد رویه راهها خرابی شدید دارد و ۵۰ درصد رویه راهها خرابی متوسط و ضعیف دارد که میتوان با حفاظت عمر آنها را افزایش داد.
کشاورزیان افزود: اگر بخواهیم عملیات نگهداری راهها مطلوب باشد، ضروری است سالانه ۲۴ میلیون تن آسفالت پخش کنیم اما به دلیل کمبود اعتبار این رقم سال قبل ۱۰ میلیون تن بود و امسال ۸ میلیون تن خواهد بود که البته عمده بار هزینه آن روی دوش پیمانکار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در شرایط تنگنای اعتباری تخصیص بهینه منابع اهمیت دارد و اولویت با نگهداری است تا احداث راههای جدید؛ میتوان با پولی که صرف احداث یک کیلومتر راه جدید کرد، یک کیلومتر راه را نگهداری کرد و این منطقی نیست که پولی صرف احداث جاده کنیم اما برای نگهداری آن اعتبار نداشته باشیم.
وی اظهارداشت: سامانه TMS در ۵۲ هزار کیلومتر راه شریانی کشور اجرا شده است و امیدواریم به زودی در راههای غیرشریانی کشور نیز این کار انجام شود.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: در این سازمان استاندارد بودن کارخانههای آسفالت را دنبال کردهایم، برخی کارخانهها فاقد مجوز فنی هستند اما ما فقط با کارخانههای قیر و آسفالتی که دارای گواهینامه فنی باشند قرارداد منعقد میکنیم.
کشاورزیان ادامهداد: از ۸۵۰ کارخانه قیر و آسفالت ۳۵۰ کارخانه گواهینامه فنی دارند، ۲۰۰ کارخانه در مرحله اخذ گواهینامه فنی هستند و ما فقط با کسانی کار میکنیم که گواهینامه فنی دارند.
وی تأکیدکرد: تلاش میکنیم حتیالمقدور نیازهای خود در حوزه قیر و آسفالت را از کارخانههایی تهیه کنیم که گرید A دارند.
کشاورزیان با بیان اینکه ساماندهی پلانهای قیر امولسیون را دنبال میکنیم، گفت: استفاده از تانکرهای دوجداره در حمل قیر عملیاتی شد که کار مفیدی بود، همچنین امروز نیز سامانه رصد سلامت قیر حین حمل از محل بارگیری تا تخلیه نیز رونمایی شد که در جلوگیری از کاهش بهرهوری قیر اثر قابل توجهی دارد.
۳۵ درصد هزینه ساخت جادهها «روسازی» است
همچنین دیگر خیرا…خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۵ درصد قیمت جاده هزینه روسازی است، گفت: در ۱۲ سال گذشته قیمت قیر ۲۵۰ برابر افزایش داشته است و باید در این حوزه ارتقای بهرهوری در دستورکار باشد.
به گزارش فارس، خادمی اظهارداشت: طی ۱۲ سال گذشته قیمت قیر در کشور ۲۵۰ برابر افزایش یافته است. نمیتوان مثل گذشته مصرف آسفالت داشت و باید در این حوزه ارتقای بهرهوری را در دستورکار قرارداد.
وی ادامهداد: در روسازی آسفالتی امروز نهتنها پیشرفت نداشتهایم که عقبگرد هم داشتهایم، حتی ترمیم آسفالتها امروز در فواصل طولانیتری نسبت به گذشته نیست.
خادمی افزود: افزایش قیمت قیر صورت گرفته است و تأثیر قیر در رویه آسفالتی انجام شده اما ما هیچ حرکتی انجام ندادهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد قیمت تمام شده ساخت جاده هزینه روسازی آن است، گفت: ضروری است در زمینه سایر اجزای مخلوط آسفالت تجدیدنظر انجام شود، ما هنوز به دنبال منابع و مصالح رودخانهای هستیم، در حالیکه با افزایش قیمت قیر رفتن به سراغ مصالح رودخانهای به صرفه نیست، البته در فواصل ۱۰۰ کیلومتری استفاده از مصالح کوهی، با صرفهتر است.
خادمی با بیان اینکه کنترل دقیق در اختلاطها در این حوزه ضروری است، افزود: هماکنون ۵ درصد مخلوط آسفالتی، قیر است در صورتی که با کنترل دقیق طرح اختلاطها ضروری است یک درصد از این رقم کاهش یابد که با کاهش حتی یک درصد چندین هزار تن صرفهجویی رخ میدهد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور افزود: هنوز در پروژههای ما اتلاف قیر یک درصد است که باید این یک درصد که رقم بزرگی است، حذف شود.
وی بر ضرورت کنترل دستگاههای پخت و تولید آسفالت تأکیدکرد و گفت: کارخانههای آسفالت کنترل کیفیت شدند، برخی کارخانهها کیفیت تولید پایینی دارند و ضروری است کنترل حین تجهیز کارگاه انجام شود.
خادمی با تأکید بر اینکه نحوه رصد قیر حین جابهجایی امری ضروری است، گفت: تا همین ۷ سال پیش ادوات حمل قیر ما همان ادوات ۵۰ سال پیش بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامهداد: کنترل وسایل و تجهیزات برای جلوگیری از اتلاف قیر و ممانعت از استفاده از ادوات قدیمی در این حوزه امری ضروری است.
وی با تأکید بر اینکه اکیپهای اجرایی باید دورههای فنی دقیق و آموزشهای لازم را داشته باشند، اضافهکرد: امروز دستگاههای ما پیشرفته است، اما با ناهمواری در جادهها مواجه هستیم و این به دلیل نبود آموزش است.
خادمی با تأکید بر لزوم افزایش بودجه برای آزمایشگاهها گفت: کمترین هزینهکرد را برای آزمایشگاهها داریم. همچنین ضروری است کنترل در محل تولید و قبل از حمل قیر نیز به دقت انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیانکرد: استفاده از سایر قیرها نیز در کشور ضروری است. سالهاست که ما قیر امولسیون در کشور تولید میکنیم اما هنوز قیر MC مصرف میکنیم که ضروری است در این حوزه ممنوعیتهایی داشته باشیم، زیرا امولسیون در شرایط آب و هوایی بهتر میتواند استفاده شود و از آن نظر که حلالش آب است، صرفه بیشتری دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.