مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی:صنعت کشتی‎سازی کشور قدرت رقابت با خارجی‌‌ها را ندارد

  مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی گفت: با وجود سرمایه‌گذاری زیاد، متأسفانه هنوز نتوانستیم شاهد دستاورد قابل ملاحظه‌ای در صنعت کشتی‎سازی کشور باشیم. به گزارش تسنیم، امید ملک اظهار کرد: تا زمانی که شرکت‌های بزرگ کشتی‌سازی ما دولتی بمانند کارآیی نخواهند داشت بنابراین مدیریت و سیستم مدیریتی این شرکت‎‌ها باید تغییر کند و کاملاً از مالکیت […]

 

مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی گفت: با وجود سرمایه‌گذاری زیاد، متأسفانه هنوز نتوانستیم شاهد دستاورد قابل ملاحظه‌ای در صنعت کشتیسازی کشور باشیم.

به گزارش تسنیم، امید ملک اظهار کرد: تا زمانی که شرکت‌های بزرگ کشتی‌سازی ما دولتی بمانند کارآیی نخواهند داشت بنابراین مدیریت و سیستم مدیریتی این شرکت‌ها باید تغییر کند و کاملاً از مالکیت دولت و شبه‌دولتی خارج شوند.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب هزینههای زیادی که به ۱۰ میلیارد دلار در کشور بالغ میشود خرج این صنعت شد، افراد زیادی را به صورت بورسیه به خارج از کشور از جمله آلمان فرستاده شد تا آموزش ببینند به این امید که بتوانند در این صنعت موفق باشند اما متأسفانه هنوز نتوانستیم شاهد دستاورد قابل ملاحظه‌ای را در صنعت کشتیسازی کشور باشیم.

وی با اشاره به این‌که شرکتهای کشتی‌سازی در قبال عملکرد خود پاسخگو نیستند، گفت: این در حالی است که شرکتهای کشتیرانی باید سرمایهگذاری سنگینی برای این کار انجام دهند و هر روز شاهد مسأله و مشکل جدیدی باشند، بنابراین کشتیرانی‌‌ها در این شرایط راهی جز ارایه سفارش خود به شرکت‌های خارجی ندارند به خصوص که علاوه بر امکان برخورداری از فاینانس، مطابق با تعهدات فی مابین و برنامه زمانبندی مناسب، می‌توانند به موقع شناور خود را تحویل بگیرند این در حالی است که کشتیسازان ما تاکنون نتوانستند حتی یک شناور را در موعد مقرر تحویل دهند.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی سفارش ساخت کشتی به کشتیسازان داخلی دور ریختن پول است. زیرا ساختار سیستماتیک و منظمی در این شرکت‌ها وجود ندارد و هر قسمت به صورت خودسرانه کار خود را انجام میدهد؛ مثلاً یک جوشکار باید کار خود را به موقع انجام داده و تحویل دهد در صورتیکه اگر در زمان مقرر کارش تحویل داده نشود از جانب کسی بازخواست نمیشود. زیرا هم خود آن جوشکار برنامه دقیق ندارد و هم شرکتی که با آن کار میکند.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر با بیان این‌که در ایران کار گروهی انجام نمی‌دهیم به همین دلیل همیشه سفارشات کشتی در ایران دیرتر از موعد قرارداد آماده میشود، اظهار کرد: وقتی سازمان و یا شرکتی به صورت ارگانی رشد نکرده و خلق‌الساعه ایجاد میشود، قسمتهای مختلف آن ارگان همدیگر را به لحاظ ساختار کاری نمیشناسند و رابطه درون‌سازمانی و بین‌سازمانی برای آن‌ها تعریف نمیشود بنابراین پروژه‌ها آن طور که باید پیش نمیروند و نیمه کاره میمانند. شرکتهای کشتیسازی ما نیز دچار این بحران هستند.

وی گفت: علاوه بر موارد گفته شده، مدیران ناآشنا به‌کار، تغییر پی در پی مدیران، عدم حمایتهای دولتی نیز از مشکلات دیگر صنایع کشتیسازی ماست.

وی با اشاره به این‌که حمایت از حقوق مصرف‌کننده در اسناد سازمان ملل نیز ذکر شده است، حق را به شرکتهای کشتیرانی داد و تصریح کرد: بهتر است کشتیسازان ایرانی، ابتدا به سمت تعمیرات رفته و اعتماد از دست رفته مشتریان داخلی خود را با تعمیرات خوب و به موقع به دست آورد علاوه بر آن به جای ساخت کشتی می‏توانند به اوراق بپردازد که البته صنعتی سودآور نیز هست.

ملکرضا ملکپور، عضو انجمن توسعه دریامحور نیز درباره ساخت کشتیهای اقیانوس‌پیما و مورد نیاز ناوگان کشتیرانی کشور در داخل، گفت: باید ابتدا ببینیم از لحاظ فنی، صنایع داخلی توان ساخت شناور تا چه اندازه و با چه تناژی را دارد که با توجه به‌کارنامه فعلی کشتیسازان داخلی، واضح و مبرهن است که فقط توان ساخت شناورهای خدماتی و کوچک با ظرفیتهای زیر ۲۰۰۰تن را دارند که البته آن را هم دیرتر از موعد مقرر تحویل میدهند.

وی افزود: برای همه روشن است که شرکتهای ایران توان ساخت کشتیهای تانکر و کانتینربر اقیانوسپیما را ندارد بنابراین کشتیسازیهای داخلی نمیتوانند در این شرایط انتظار داشته باشند که به آن‌ها سفارش ساخت داده شود.

وی با بیان این‌که شرکتهای کشتیرانی باید بتوانند سفارش خود را در تاریخ مقرر تحویل بگیرند، گفت: طولانی شدن مدت ساخت برای هیچ شرکت کشتیرانی داخلی یا خارجی قابل قبول نیست چراکه حضور مؤثر و رقابت در بازار بینالمللی با دیگر شرکت‌های کشتیرانی رقابت کنند این در حالی است که کشتیساز خارجی در مقایسه با کشتیسازان داخلی هم کشتی را طبق تعهدات فی‌مابین در موعد مقرر تحویل میدهد و هم کل هزینه ساخت را فاینانس میکند.

ملکپور تصریح کرد: متأسفانه صنایع داخلی به جای این‌که به دنبال جذب سفارش از شرکتهای خارجی باشند تنها به جذب سفارشات داخلی بسنده کردهاند در حالی که اگر موفق به جذب سفارش و اعتماد شرکت‌های خارجی میشدند میتوانستیم به موفقیت این صنعت امیدوار باشیم در این شرایط که کشتی‌سازان داخلی با تأخیر در تحویل به موقع سفارشات و عدم پایبندی به تعهدات در جلب اعتماد ‎‎کشتیرانیهای داخلی و تأمین نیاز آن‌ها ناموفق بوده‌اند سفارش به این شرکت‌ها غیراقتصادی بوده و توجیه ندارد.

وی افزود: اگر کشتیسازان ما تابه‌حال نتوانستهاند سفارش خارجی بگیرند به این معنا است که توان رقابت با خارجی‌ها را ندارند بنابراین در این وضعیت نمیتوانند متوقع باشند که کشتیرانیهای داخلی به آن‌ها سفارش دهند و برای توسعه ناوگان منتظر تحویل سفارشات پر ار تأخیر آن‌ها باشند.

 

عضو انجمن توسعه دریامحور تأکید کرد: ۳۷ سال است که دولت از کشتی‏سازان حمایت میکند اما آن‌ها هیچ دستاوردی حتی برای دولت هم نداشته‌اند، بنابراین ادامه دادن این سیاست درست نیست.