پس از ۴ سال! فاصله بسیار طرح «جویشگر بومی» تا تجاریسازی در پی مطالبه و دستور وزیر ارتباطات به شورای راهبری طرح جویشگر بومی، دستاوردهای این طرح پس از ۴ سال فعالیت، رونمایی و اعلام شد. به گزارش مهر، جویشگر یا موتور جستجوی بومی یکی از مهمترین پروژههای تعریف شده از سوی وزارت ارتباطات در […]
پس از ۴ سال!
فاصله بسیار طرح «جویشگر بومی» تا تجاریسازی
در پی مطالبه و دستور وزیر ارتباطات به شورای راهبری طرح جویشگر بومی، دستاوردهای این طرح پس از ۴ سال فعالیت، رونمایی و اعلام شد.
به گزارش مهر، جویشگر یا موتور جستجوی بومی یکی از مهمترین پروژههای تعریف شده از سوی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بود که به دلیل اهمیت آن در افزایش تولید محتوای فارسی در وب، در پروژههای اقتصاد مقاومتی نیز تعریف شد؛ این پروژه که با اعتبار اولیه بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان، در پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات کلید خورد، قرار بود جایگزینی بومی برای موتورهای جستجوی خارجی پرطرفدار در کشور از جمله گوگل و یاهو باشد و با بهکارگیری توان بخش خصوصی و پژوهشگران، از نظر اقتصادی برای کشور ارزشآفرینی کند.
در این زمینه از سال اول شکلگیری دولت یازدهم، به دستور وزیر ارتباطات وقت و با هدف عملیاتیسازی یکی از اصلیترین اجزای شبکه ملی اطلاعات، شورای راهبری جویشگر بومی متشکل از نمایندگان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل و آغاز بهکار کرد.
در این پروژه هدف این بود که با فرهنگسازی و ایجاد زیرساختهای کیفی، کاربران ایرانی از خدمات جستجوی متنی، تصویری و همچنین موتور جستجوی نقشه و ترجمه ماشینی، از موتورهای جستجوی بومی استفاده کنند.
پایان دولت یازدهم و بررسی پیشرفت جویشگر بومی
با اتمام فعالیت دولت یازدهم، شواهد عملکرد و پیشرفت کار موتور جستجوی بومی به عنوان یکی از پروژههای تعریف شده در اقتصاد مقاومتی، نشان داد که علیرغم پیشرفت کار، اما تا تجاریسازی و ورود این پروژه به بازار مصرف کاربران ایرانی، فاصله بسیار است. برآوردها حاکی از آن است که علیرغم برگزای بالغ بر ۵۶ جلسه در شورای راهبری، تصویب طرح، تصویب برنامه عملیاتی در کارگروه فنی و تصویب پروژههای اولویتدار و تهیه شناسنامههای کلان پروژهها، این طرح هنوز به صورت ۱۰۰ درصد اجرایی و عملیاتی نشده و پازلهای مختلف این موتور بومی، هیچکدام به صددرصد تحقق، نرسیدهاند.
در این زمینه محمدجوادآذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهرماه امسال در پاسخ به مطالبه اصحاب رسانه در خصوص خروجیهای پروژه موتورجستجوی بومی، از مسؤولان شورای راهبری این طرح ملی خواست که دستاوردهای این طرح را تشریح و اعلام عمومی کنند.
وی با بیان اینکه موتور جستجوگر یک اکوسیستم است که برخی جاهای آن نیاز به تقویت ویژه دارد و الزاماً فقط مربوط به وزارت ارتباطات نیست، گفت: خوب است متولی این پروژه در نشست خبری برای اصحاب رسانه توضیح بدهد که چه دستاوردهایی داشته و کار به کجا رسیده است.
جهرمی اظهارکرد: به لحاظ پژوهشی اقدامات در قبال موتور جستجوگر خوب پیش رفته اما به لحاظ بازار سهم خوبی ندارد و خیلی نتوانسته است موفق باشد. اما اینکه الان بگوییم میتوانیم موتور جستجو داشته باشیم و نیازهای مردم را برطرف کنیم، باید بگویم نه نمیتوانیم. در این طرح نیاز بهکار و انرژی بیشتر و توجه به مدل اقتصادی بازار و نیازهای مردم وجود دارد.
۱۳ دستاورد جویشگر بومی اعلام شد
با گذشت حدود یک هفته از اظهارات وزیر، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی پروژه جویشگر بومی روز گذشته در همایشی از محصولات و خدمات قابل بهرهبرداری طرح جویشگر بومی رونمایی کرد. در این مراسم ۱۴ سامانه و محصول به عنوان دستاوردهای طرح موتورجستجوی بومی اعلام شدند.
سامانه جستجو و تحلیل خبری خبرجو به عنوان جویشگر هوشمند خبر، سامانه تحلیل و جستجوی خبری در شبکههای اجتماعی با عنوان هشتگ، ابزار تشخیص موجودیت اسمی و نامدار برای پردازش زبان طبیعی، شبکه تصوی دادگان تصویر با نام تصویرنت، ورد نت فارسی فارسنت با ۱۰۰ هزار مدخل واژگانی و نیز گراف دانش زبان فارسی، بخشی از این دستاوردها است.
در همین حال سامانه تأمین نشریات علمی پژوهشی با نام دانشنامه دانشگستر، دانشنامه آزاد پارسی با محتوای ۶۰ درصدی موضوعات خارجی و ۴۰ درصدی مرتبط به ایران و اسلام، آزمایشگاه ارزیابی وب با نام وبآزما، سامانه هوشمند تبلیغات و سکوی تبلیغات هوشمند، مترجم ماشینی پارس، مترجم ماشینی ترگمان و سرویس نقشه پارسی مپ، از دیگر دستاوردهای طرح جویشگر بومی عنوان شده است.
بررسی سامانههای فوق حاکی از آن است که برخی از آنها نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت داشته و هنوز به مرحله استفاده کاربران نرسیدهاند.
پیشرفت ۳۰ تا ۹۰ درصدی زیر پروژههای جویشگر بومی
نحوه اجرای پروژههای مرتبط با جویشگر بومی بر مبنای برونسپاری و درونسپاری در قالب ۱۳ زیر پروژه برای دستیابی به هدف نهایی «موتورجستجوی بومی» قابل رقابت با سرویسهای خارجی، تعریف شده است.
براساس آماری که چندی پیش در پورتال شورای راهبری طرح جویشگر بومی، منتشر شد. این طرح در ۳ گام شامل مدیریت طرح (با ۶۱ درصد پیشرفت)، گام اول (۵۵ درصد پیشرفت) و گام دوم (۱۰ درصد) پیشرفت داشته است.
نتایج به دست آمده نشان میدهد که بیشترین پیشرفت زیر پروژههای موتور جویشگر بومی مربوط به سرویس جستجوی کتاب و مستندات علمی است که به جهاد دانشگاهی برونسپاری شده بود. این پروژه ۹۸ درصد رشد داشته است. در همین حال این پروژه توسط دانشگاه امیرکبیر نیز با ۴۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.
از دیگر زیر پروژههای جویشگر بومی با ۹۵ درصد رشد میتوان به سامانه تحلیل و جستجوی خبر اشاره کرد و بازاریابی مبتنی بر جویشگر نیز از دیگر زیرپروژههای این طرح ملی است که با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه است.
همچنین بررسیها حاکی از آن است که سرویس ابزارهای پردازش زبان فارسی که توسط دانشگاه تهران در حال انجام است، ۸۲٫۹ درصد و این سرویس که توسط دانشگاه خواجهنصیر نیز پیگیری میشود، ۷۱ درصد پیشرفت را نشان میدهد. در همین حال، توسعه زیرساختی برای خدمات مکان محور در قالب دو مدل برونسپاری دیده شده که با پیشرفت ۸۰درصدی و ۵۲ درصدی همراه است.
در پروژه ملی جویشگر، خدماتی چون گراف دانش زبان فارسی (۷۵٫۳ درصد پیشرفت)، بانک درختی (۷۵ درصد پیشرفت)، دانشنامه آزاد (۷۰ درصد پیشرفت)، توسعه وردنت زبان فارسی (۶۷ درصد پیشرفت) و جویشگر تصویری مبتنی بر برچسب (۵۵ درصد پیشرفت) دیده میشوند.
از سوی دیگر، پروژههایی مانند سامانه ترجمه ماشینی دوسویه (انگلیسی – فارسی) حدود ۳۳ درصد پیشرفت داشته و توسعه آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب نیز پیشرفت ۳۰ درصدی را نشان میدهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.