افزایش فشار‌‌ها برای ترخیص خودروهای متوقف در گمرک

افزایش فشار‌‌ها برای ترخیص خودروهای متوقف در گمرک در حالی که براساس اطلاعات موجود ۷هزار خودروی بدون ثبت سفارش در گمرکات اجرایی متوقف شده است، برخی خبر‌‌ها از افزایش فشار‌‌ها به مسؤولان جهت ارایه مجوز ترخیص این خودرو‌‌ها حکایت دارد. به گزارش تسنیم، معاون اول رییس‌جمهور اواخر سال گذشته دستورالعمل واردات خودرو را ابلاغ کرد […]

افزایش فشار‌‌ها برای ترخیص خودروهای متوقف در گمرک

در حالی که براساس اطلاعات موجود ۷هزار خودروی بدون ثبت سفارش در گمرکات اجرایی متوقف شده است، برخی خبر‌‌ها از افزایش فشار‌‌ها به مسؤولان جهت ارایه مجوز ترخیص این خودرو‌‌ها حکایت دارد.

به گزارش تسنیم، معاون اول رییس‌جمهور اواخر سال گذشته دستورالعمل واردات خودرو را ابلاغ کرد که بر اساس آن، واردکنندگان غیرنمایندگی امکان واردات نداشتند و واردات خودرو تنها توسط نمایندگیهای رسمی صورت می‌گرفت. با توجه به اعتبار ۶ماهه اسناد ثبت سفارش عملاً تا تیرماه امکان واردات برای واردکنندگان غیرنمایندگی نیز وجود داشت اما بعد از آن تاریخ و بسته شدن سایت ثبت سفارش عملاً از سوی غیرنمایندگی‌‌ها واردات جدید انجام نشده است.

موضوع واردات خودرو و تغییر قوانین و دستورالعمل‌های وارداتی تاکنون منجر به عدم تعادل‌های مختلفی در بازار خودرو شده است، این در حالی است که بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش عملاً همه واردکنندگان اعم از رسمی و غیررسمی امکان ثبت سفارش جدید نداشته‌اند.

از سوی دیگر درحال حاضر براساس آمارهای ۶ماهه تجارت خارجی کشور، حدود ۴۰ هزار خودرو (با رشد قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال ۹۵) به‌صورت قانونی وارد کشور شده است. همین امر باعث شد تا مسؤولان وزارت صمت اعلام کنند روند واردات خودرو متوقف نشده است.

کارشناسان معتقدند هرچند تاکنون میزان واردات با افزایش روبه‌رو بوده است اما به‌نوعی این موضوع به پیشخور شدن استفاده از مجوزهای ثبت سفارش قبلی مربوط بوده و اتفاقاً این افزایش در واردات منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.

این در حالی است که با وجود افزایش واردات تعداد خودروهای معطل در گمرک نیز به‌شدت افزایش یافته است. یک مقام مطلع در گمرک ایران در گفت‌و‌گو با تسنیم، از وجود ۷۰۰۰ خودرو بدون ثبت سفارش یا بدون مجوز واردات در گمرکات اجرایی خبر داد. گفتنی است، حتی اگر حجم موتور خودروهای متوقف در گمرک زیر ۲۵۰۰سی‌سی باشد اما ورود این خودرو‌‌ها به محوطه گمرکی بدون ثبت سفارش انجام شده باشد، وزارت صنعت و گمرک مجوزی برای ترخیص آنها ندارند.

در همین راستا برخی خبر‌‌ها از افزایش فشار‌‌ها به مسؤولان برای اعطای مجوز برای ترخیص خودروهای معطل در گمرک خبر می‌دهند، این در حالی است که دولت هیچ گونه الزامی برای ارایه تسهیلات و ارفاق به این دست واردکنندگان که ثبت سفارش نداشته‌اند، ندارد.

 

براساس اعلام مسؤولان وزارت صنعت دستورالعمل جدید واردات خودرو به کمیسیون زیربنایی هیأت دولت ارسال شده است، هنوز مشخص نیست هیأت دولت چه تصمیمی را در خصوص واردات خودرو اتخاذ خواهد کرد اما نکته‌ای که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد این است که به‌ اعتقاد کارشناسان با یک فضای انحصارگونه در فضای وارداتی خودرو مواجه هستیم که مشخصاً حقوق مصرف کننده را به چالش کشیده است. در حالی که برخی دستگاه‌های متولی حمایت از حقوق مردم منتظر دستورالعمل جدید هستند و در این بین شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی بودیم بهتر است هیأت دولت الزامات جلوگیری از انحصار و افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دهد.