بدهی ۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به پیمانکاران

نجفی اعلام کرد بدهی ۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به پیمانکاران شهردار تهران با بیان این‌که تاکنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری شناسایی شده است از کشف موارد جدید بدهی خبر داد و گفت: چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورتجلسه‌ای را به ما ارایه کرد که براساس این […]

نجفی اعلام کرد

بدهی ۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به پیمانکاران

شهردار تهران با بیان این‌که تاکنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری شناسایی شده است از کشف موارد جدید بدهی خبر داد و گفت: چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورتجلسه‌ای را به ما ارایه کرد که براساس این صورتجلسه شهرداری تهران مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است

به گزارش ایلنا، محمدعلی‌نجفی با حضور در جلسه کمیسیون عمران مجلس اسلامی، این کمیسیون را اصلی‌‌ترین مرجع ارتباطی شهرداری‌های سراسر کشور با مجلس بیان کرد و گفت: از این‌که فرصتی برای ارایه مسایل و برنامه‌های شهر تهران فراهم شد بسیار خوشحال هستم و در آینده نیز برقراری هرچه بیش‌تر این ارتباطات می‌تواند به نفع شهر و شهروندان تهرانی و کل کشور باشد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت کلی شهرداری تهران پرداخت و گفت: در زمینه منابع انسانی، هماکنون در مجموع ۶۸هزار و ۱۳۶نفر در شهرداری تهران به شکل قراردادی، پیمانی و رسمی خدمت می‌کنند. علاوه بر این بیش از ۵۰ هزار نفر کارمند و کارگران شرکت‌های پیمانکاری نیز هستند که فعالیت جاری شهرداری تهران مثل رفت و روب خیابان‌ها را انجام می‌دهند.

نجفی با بیان این‌که فعالیت ۶۸ هزار کارمند باعث شده است تا بار سنگینی از نظر نیروی انسانی و مالی به شهرداری تهران تحمیل شود، گفت: در کنار این در شورای شهر نیز تعداد کارمندان، کارشناسان، مشاوران کمیسیون‌ها و… تعداد زیادی از افراد مشغول فعالیت هستند.

وی بودجه شهرداری را ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۳۹ درصد بودجه شهرداری تهران هزینه‌ای است؛ البته بخشی از بودجه تملک دارایی و سرمایه‌ای نیز از جنس بودجه هزینه‌ای است از این رو، حدود ۴۰ درصد بودجه شهرداری هزینه‌ای است که این رقم برای شهرداری‌ها زیاد است چرا که اساس کار شهرداری تهران باید عمران شهری باشد اما بخشی از بودجه به پرداخت حقوق تعداد زیادی از نیروی انسانی تخصیص پیدا می‌کند.

شهردار تهران ابرازداشت: ۱۷ درصد از بودجه شهرداری تملک دارایی مالی و ۴۴ درصد بودجه شهرداری نیز بودجه سرمایه را تشکیل می‌دهد.

نجفی با اشاره به موضوع درآمد‌های شهرداری، گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ بودجه شهرداری به قیمت جاری رشد داشته است؛ اما مقایسه بودجه به قیمت ثابت نشان می‌دهد که قدرت خرید شهرداری در سال جاری به نسبت سال ۹۰ حدود ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به این معنی که در سال ۹۰ بودجه شهرداری ۸ هزار و ۴۶۱ میلیارد بوده است اما در سال جاری به قیمت ثابت سال ۹۰ بودجه شهرداری ۶ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان است. این امر نشان می‌دهد قدرت خرید شهرداری از نظر بودجه حدود ۲۲ درصد پایین‌تر از سال ۹۰ است.

شهردار تهران عملکرد ۶ ماهه نخست شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ را تشریح کرد و گفت: ۷۲ درصد از بودجه‌ای که پیش‌بینی می‌شده است در ۶ ماه محقق شده است که این امر نشان می‌دهد شهرداری از نظر تحقق درآمد‌ها با مشکل جدی مواجه شده است. علاوه بر این بودجه‌ای که پیش‌بینی شده بود به صورت دقیق نبوده است.

شهردار تهران گفت: ۵ درصد کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده است در حالی که ۱۱ درصد کل واحد‌های مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد. این نشان می‌دهد واحد‌های مسکونی در بافت فرسوده به نسبت متوسط شهر تهران از متراژ‌های کم‌تری برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: ۱۵ درصد جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و این نشان می‌دهد تراکم جمعیت در بافت فرسوده ۳ برابر متوسط تراکم جمعیت در شهر تهران است.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به بدهی‌های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در مجموع تاکنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های شهرداری تهران شناسایی شده است. در این زمینه شهرداری تهران ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارد که از این رقم ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به بدهی شهرداری تهران به بانک شهر است. همچنین ۹ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکارانی وجود دارد که کار خود را انجام داده‌اند و صورت‌وضعیت شده است اما پول آنها پرداخت نشده است. حدود ۳ هزار میلیارد تومان نیز مطالبات جسته و گریخت‌های است که تاکنون شناسایی شده و احتمال افزایش این رقم وجود دارد.

وی گفت: چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورتجلسه‌ای را به ما ارایه کرد که براساس این صورتجلسه شهرداری تهران مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. از این رو موارد کشف شده جدیدی نیز درباره بدهی‌های شهرداری تهران وجود دارد.

به گفته شهردار تهران حدود ۷۸ درصد درآمد‌های شهرداری تهران ناپایدار و مربوط به عوارض ساخت و ساز است، همچنین حدود ۲۲ درصد از درآمد‌های شهرداری از درآمد پایدار تأمین می‌شود از این رو ضروری است که عوارض متناسب با هزینه خدمات، افزایش پیدا کند.

 

وی در ادامه به بیان انتظارات خود از مجلس‌شورای‌اسلامی پرداخت و گفت: در حال حاضر ضروری است برای سهم کلان‌شهر‌ها از مالیات بر ارزش افزوده بررسی مجددی صورت گیرد، در کنار آن مجلس‌شورای‌اسلامی موضوع برداشت دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی را به تصویب رساند که هم‌اکنون پیشنهاد می‌کنیم در بودجه سال ۱۳۹۷ احیا شود.