شهرداران و اعضای شورا‌‌ها به فکر درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌گذار باشند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور شهرداران و اعضای شورا‌‌ها به فکر درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌گذار باشند معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در دیدار نماینده شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در مجلس گفت: شهر و شهرداری را دیگر نمی‌توان با اتکا به اعتبارات دولتی […]

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور

شهرداران و اعضای شورا‌‌ها به فکر درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌گذار باشند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در دیدار نماینده شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در مجلس گفت: شهر و شهرداری را دیگر نمی‌توان با اتکا به اعتبارات دولتی اداره کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در دیدار نماینده شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس گفت: شهر و شهرداری را دیگر نمی‌توان با اتکا به اعتبارات دولتی که حکم مسکن را دارد، اداره کرد و لازم است شهرداران و اعضای شورا‌‌ها به فکر شناسایی مزیت‌های شهر و منطقه خود به منظور تعریف درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌گذار باشند.

محمدعلی افشانی از پیگیری‌های وزارت کشور برای افزایش سهم شهرداری‌ها از اعتبارات قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در مجلس خبر داد و در عین حال گفت: این اعتبارات در عمل نمی‌تواند باعث تحولات عمده عمران و آبادانی شهر‌‌ها شود.

وی با بیان این‌که بخش‌هایی از مشکلات فعلی کشور به بی‌توجهی نسبت به برنامه‌ریزی علمی بازمی‌گردد، افزود: این‌که بسیاری از شهرداری‌های کشور بخش اعظم درآمد خود را صرف پرداخت حقوق می‌کنند، قابل‌قبول نیست و عملاً مشکلات اداره شهر را برطرف نمی‌سازد.

افشانی در ادامه با بیان این‌که در همان مناطق و شهرهایی که درحال حاضر فکر می‌کنید در آنها هیچ درآمدی نیست، درآمد خوبی وجود دارد و باید آنها را شناسایی کرد، تأکید کرد: اعضای شورا‌‌ها و شهرداران باید به این نکته برسند که با اعتبارات اندک دولتی و پول نفت نمی‌توان شهر‌‌ها را به نحو مطلوب و مطابق انتظارات مردم اداره کرد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه اظهار کرد: شورا و شهرداری باید همواره در جامعه امید ایجاد کنند تا بتوانند برای پیشبرد برنامه‌ها و اجرای پروژه‌ها سرمایه‌گذاران را جذب و مشارکت‌های مردمی را افزایش دهند.

وی با اشاره به طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری استان ایلام، صنایع دستی، محصولات باغی و کشاورزی، منابع آبی و نیروی انسانی کارآمد و سختکوش و بانوان هنرمند آن گفت: در صورت سرمایه‌گذاری برای ایجاد بازارچه‌های محلی به منظور ارایه صنایع دستی و محصولات بومی منطقه، درآمد خوبی نصیب شهرداری‌ها می‌شود و باید به این موضوع با توجه به تأثیر آن در ایجاد درآمد و اشتغال توجه ویژه شود.

وی همچنین بر برنامه‌ریزی در خصوص تقویت زیرساخت‌های گردشگری نظیر توسعه بوم‌گردی و ایجاد مجتمع‌های رفاهی با توجه به حضور زائران اربعین حسینی در استان ایلام، تأکید کرد.

افشانی همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های متنوع اینترنت برای تقویت تولید، اطلاع‌رسانی، بازاریابی و فروش محصولات شهرهای کوچک و روستا‌‌ها تأکید کرد.

وی با ذکر نمونه‌ای از درآمدزایی در قشر محروم در استان فارس، گفت: بانک‌ها موظف شدند به افراد تحت پوشش کمیته امداد که می‌خواهند از پنل‌های خورشیدی استفاده و انرژی پاک تولید کنند تا سقف ۳۰ میلیون تومان وام اعطا کنند و خانوارهای بدون درآمد با دریافت این وام در حال حاضر ماهیانه ۸۵۰هزار تومان درآمد خالص با فروش هر یک ساعت ۵ کیلو وات برق به وزارت نیرو کسب می‌کنند.

وی همچنین بر اجرای هرچه سریع تر طرح تصفیه پساب‌های شهری و بازگشت آن به آبیاری فضای سبز و صنعت در صورت وجود تأکید کرد.

در این جلسه شادمهر کاظم زاده نماینده شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از روسای شورا‌‌ها و شهرداران این حوزه انتخابیه مسایل و مشکلات مربوط به شهرداری‌ها و مدیریت شهری را بیان کردند که برخی از آنها عبارت بود از: ضرورت حمایت از شهرداری‌های کوچک و تازه تأسیس، تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز شهرداری‌ها، رفع مشکلات استخدامی کارکنان شهردار‌‌ها و تسریع در تبدیل وضعیت آنان و در نظرگرفتن دهلران به عنوان یکی از مرزهای زائران اربعین حسنی در سال آینده.

در این دیدار گزارشی از کمک‌های دولتی به شهرداری‌های حوزه انتخابیه مذکور نیز ارایه شد.