مدیرکل آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست:سالانه یک‌هزار هکتار اراضی زراعی کشور تخریب می‌شود

  مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه یک‌هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور به دلیل انباشت زباله تخریب می‌شود. به گزارش ایرنا، محمدجواد سروش در همایش نکوداشت روز زمین پاک در یک مجتمع داروسازی در کاشان اظهارکرد: امروزه بشر با پدیده نامیمونی به نام تخریب محیط زیست مواجه است، زمین […]

 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه یک‌هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور به دلیل انباشت زباله تخریب می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدجواد سروش در همایش نکوداشت روز زمین پاک در یک مجتمع داروسازی در کاشان اظهارکرد: امروزه بشر با پدیده نامیمونی به نام تخریب محیط زیست مواجه است، زمین بیمار و رنجور است و تمام منابع ما، آب و خاک و زمین و جنگل در حال نابودی است.

وی با تأکید بر عزم همگانی برای نجات زمین و منابع طبیعی از آسیب و تهدید‌‌ها افزود: اگر به فکر زمین نباشیم حتماً آسیب و مصیبت‌های زیادی در انتظار فرزندانمان خواهد بود و این تلنگری برای بشر است. زیرا بشر به دست خودش مرگ خود را رقم می‌زند.

سروش تأکید کرد: سالانه بیش از ۷٫۳ میلیون هکتار جنگل در دنیا در حال نابودی است در حالی که هرهکتار جنگل اکسیژن ده نفر را تأمین می‌کند و کشور ما نیز به دلیل بی‌برنامگی از سال ۴۲ تاکنون۳۰ درصد از جنگل‌هایش از بین رفته است.

وی با اشاره به تهدید زمین توسط گازهای گلخانه‌ای و منواکسیدکربن تصریح کرد: منبع طبیعی دیگری که به شدت در معرض بحران است آب به‌ویژه آب آشامیدنی است و منابع زیرزمینی آب تجدید ناپذیر ما مصرف شده و تا سال ۲۰۵۰ قسمت اعظمی از کشور ایران به لحاظ بی‌آبی غیرقابل سکونت خواهد شد.

سروش افزود: پسماند یا زائده طبیعی توسعه اجتماعی و مصرف‌گرایی نیز معضل دیگری است که نخستین قدم در مدیریت آن کاهش پسماند است، پسماند می‌تواند منبع ثروت و بازیافتش منبعی برای توسعه پایدار باشد.

وی با اشاره به تولید ۴۸ هزار تن پسماند عادی به صورت روزانه در کشور گفت: در دنیا بیش از ۷۰ درصد پسماند بازیافت می‌شود در حالی که این رقم در ایران ۲۰ درصد است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: محل جمع‌آوری زباله و پسماند نیز مهم است، هرتن زباله ۵۰۰ لیتر شیرابه دارد و هر لیتر شیرابه ۴ هزار لیتر آب را آلوده می‌کند و میزان زباله موجود در ایران ۱۶ میلیون مترمکعب آب را می‌تواند آلوده کند.

سروش گفت: تنها ۷ درصد زباله‌های کشور در مبدا تفکیک شده و ۹۳ درصد همراه با فلزات سنگین و مواد پرخطر بوده و ۱۶ میلیون تن زباله غیرقابل مصرف سالانه در کشور تولید می‌شود.

سروش مصرف سالانه ۴۰۰ هزار تن کاغذ در کشور را نیز بحرانی دیگر برشمرد و گفت: برای تولید یک تن کاغذ ۱۷ اصله درخت برابر با ۳ تن درخت از بین می‌رود و اگر ۲۵ درصد در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کنیم یا بازیافت ۲۵ درصد کاغذ برابر با حفظ و نگهداری یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله درخت است.

 

وی گفت: صرفه‌جویی یک کیسه پلاستیک در هفته می‌تواند به صرفه‌جویی ۱۰ هزار تن پلاستیک در سال منتهی شود.