باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان انتقادش خیلی تند باشد

معاون اول رییس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان انتقادش خیلی تند باشد گروه سیاسی- معاون اول رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که سرمایه‌های نمادین کشور برای روزهای مبادا به‌کار می‌آیند، اظهارکرد: از این سرمایه‌های نمادین کشور باید به خاطر ایران، انقلاب و رهبری حفاظت کنیم و مرتباً برای آنها […]

معاون اول رییس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات

باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان انتقادش خیلی تند باشد

گروه سیاسی- معاون اول رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که سرمایه‌های نمادین کشور برای روزهای مبادا به‌کار می‌آیند، اظهارکرد: از این سرمایه‌های نمادین کشور باید به خاطر ایران، انقلاب و رهبری حفاظت کنیم و مرتباً برای آنها محدودیت ایجاد نکنیم.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، اسحاق‌جهانگیری در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در مصلای تهران برگزار شد، با بیان این‌که نمایشگاه مطبوعات میدان گفت وگو به ویژه در ارتباط با حوزه عمومی کشور است، اظهارکرد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصتی است که طی آن از ظرفیت‌های مطبوعات و رسانه‌های مکتوب هم مردم و هم مسؤولین بهره می‌برند.

وی خاطرنشان‌کرد: نمایشگاه مطبوعات با ویژگی‌هایی که دارد مانند کوچه‌های باریک آشتی‌کنان باعث می‌شود که در این مکان همه با یکدیگر یک‌جا جمع شوند، کنار هم می‌نشیند و با یکدیگر گفت وگو می‌کنند و مطمئناً با این گفت وگو‌ها بر ظرفیت تحمل کشور و همچنین مطبوعات در سطوح مختلف ملی و محلی اضافه می‌شود.

جهانگیری با تأکید بر این‌که همه وظیفه داریم که جایگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعی خود بشناسیم، اظهارکرد: همه وظیفه داریم که حس همدلی و هم‌نظری با رسانه‌ها ایجاد کنیم گرچه گاهی اوقات ممکن است یک رسانه طوری رفتار کند که ما نپسندیم اما ما نباید از رسانه دوری کنیم و یا خدای نکرده به رسانه هراسی روی آوریم.

وی با بیان این‌که از رسانه نباید ترسید، افزود: باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان نقد او خیلی تند باشد. رسانه و مطبوعات محل آگاهی دادن و نقد صحیح و ترویج اخلاق و انصاف است نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی و روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: رسانه میدان دوستی و محل انسجام و هم‌بستگی ملی است و نه محل دشمنی و واگرایی و جامعه امروز ما نیز به شدت به رسانه با این ویژگی‌ها نیازمند است.

جهانگیری در ادامه با بیان این‌که دولت وجود رساانه‌های مستقل، حساس، سریع و شجاع را هم به سود جامعه و هم به سود خود می‌داند، اظهارکرد: نقد رسانه‌ها بزرگ‌‌ترین سرمایه‌ای است که در اختیار مسؤولان برای اداره کشور قرار می‌گیرد. در همین زمینه هر کس نتواند نقد رسانه‌های رسمی کشور را تحمل کند حتماً به راه اشتباه خواهد رفت و در این اشتباه نیز منابع کشور را به در خواهد داد.

وی با تأکید بر این‌که هنر مطبوعات و رسانه‌ها این است که در زمان مناسب زنگ‌ها را به صدا در آورند تا مسیرهای اشتباه موجود در جامعه اصلاح شود، خاطرنشان‌کرد: جامعه و نظام نیازمند مطبوعات، خبرگزاری و رسانه‌هایی است که مورد وثوق باشند و مرجعیت سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشند. همه به دنبال چنین مطبوعاتی حرکت خواهند کرد.

جهانگیری با بیان این‌که مسؤولان باید از محدودیت‌ها برای روزنامه‌نگاران، تعطیلی هر رسانه و بیکار شدن شاغلان آن، زیان‌دهی و عدم اقتصادی اداره شدن مطبوعات نگران باشند و برای این موضوعات چاره‌اندیشی کنند، اظهارکرد: هیچ مجموعه‌ای با زیان‌دهی اقتصادی ادامه حیات نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که ما نیاز داریم که چرخ‌های اقتصادی کشور سریعتر بچرخد، گفت: امروز اقتصاد ایران راه افتاده است و رشد بالای ۱۲ درصد در سال گذشته و رشد بالای ۵ یا ۶ درصد طی ماه‌های نخست امسال در میان منطقه و دنیا جزو رشده‌ای بالایی است اما ما به رشده‌ای بیش از این ارقام نیازمند هستیم.

جهانگیری با اشاره به نقش رسانه‌ها در انتقال دستاورد‌ها و اقدامات انجام شده از سوی دولت به مردم، اظهارکرد: زبان دولت الکن است و نمی‌تواند کارهایی که را انجام داده است را با زبان خود به گوش مردم برساند به همین دلیل از مطبوعات استمداد می‌طلبیم تا کارهایی را که نظام و دولت انجام می‌دهد را برای مردم ترجمه کنند تا مردم احساس کنند که کارهای جدی در حال انجام است.

وی با تأکید بر این‌که نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ایجاد امنیت و سرمایه‌گذاری در کشور هستیم، گفت: ما در داخل کشور به بخش خصوصی توانمند نیازمند هستیم و همچنین باید با فساد مقابله جدی داشته باشیم که در همه این امور نیازمند حضور و مشارکت جدی مطبوعات و رسانه‌ها هستیم و معتقدیم که ریشه‌کنی فساد با حضور رسانه‌های آزاد امکان‌پذیر است. رسانه‌ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند.

جهانگیری با بیان این‌که باید برای مقابله با چالش‌های پیش رو تلاش کنیم تا گروه‌های اجتماعی و نهادهای مردمی به صحنه بیایند، خاطرنشان‌کرد: در این زمینه مطبوعات می‌توانند اقدامات بسیاری انجام دهند.