پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی «ساماندهی آب‌های جنوب تهران» به مناقصه می‌رود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی «ساماندهی آب‌های جنوب تهران» به مناقصه می‌رود هیچیک از طرح‌های آبی با ترک تشریفات واگذار نشده‌اند سمیه مهدوی- با کلید خوردن بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها فرصتی دست داد تا با دورهمی مسؤولان اقتصادی، مسایل و چالش‌های پیشِ رو […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده

پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی «ساماندهی آب‌های جنوب تهران» به مناقصه می‌رود

هیچیک از طرح‌های آبی با ترک تشریفات واگذار نشده‌اند

سمیه مهدوی- با کلید خوردن بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها فرصتی دست داد تا با دورهمی مسؤولان اقتصادی، مسایل و چالش‌های پیشِ رو علی‌الخصوص صنعت آب مورد واکاوی قرار گیرد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در حاشیه بازدید از غرفه روزنامه مناقصه‌مزایده، صفر تا صد سقف منابع مالی پروژه‌ها و مناقصات برگزار شده در این شرکت را با ما در میان گذاشت. برگزاری مناقصه طرح ساماندهی آب‌های جنوب تهران به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال‌جاری از جمله همین اخبار مطرح شده بود.

محمدرضا‌بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده در خصوص پروسه مناقصات برگزار شده در سال ۹۶، بیان‌کرد: در ۶ماه نخست سال، صد قرارداد به ارزش ۱۰۰۰میلیارد تومان منعقد شده است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که عمدتاً پروژه‌های پایین‌تر از ۵ میلیارد تومان به مناقصه نرفته‌اند، گفت:

سبد قیمتی مناقصات مختلف است از پروژه‌های ۱۲۰۰ میلیارد تومانی تا ۵۸۰ میلیارد تومانی به مناقصه گذاشته شده‌اند.

بختیاری تأکیدکرد: هیچیک از پروژه‌ها با ترک تشریفات واگذار نمی‌شوند، تنها کانال برای انعقاد قرارداد در پروژه‌های شرکت، مناقصه است.

وی با بیان این‌که در سال ۹۵ و ۹۶ حتی یک مورد برای ترک تشریفات وجود نداشته است، بیان‌کرد: پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی «ساماندهی آب‌های جنوب تهران» تا پایان امسال به مناقصه می‌رود.

تخصیص ۸ میلیارد تومان به طرح احیای منابع زیرزمینی

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مناقصه‌مزایده در خصوص بودجه تخصیص داده شده به یکی از اولویت‌دار‌ترین و مهم‌ترین طرح‌های آبی وزارت نیرو یعنی احیای منابع زیرزمینی بیان‌کرد:

طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی یکی از طرح‌های مهم وزارت نیرو است که نگاه ویژه‌ای نیز به آن مبذول شده، اما در ۶ ماه نخست سال با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، بودجه چشمگیری به این پروژه تعلق نگرفت.

این مدیر آبی در ادامه افزود: اخیراً ۴۰درصد بودجه معادل ۸ میلیارد تومان برای تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی تخصیص داده شده است.

اما در این شرایط تنها چشم به منابع دولتی ندوختیم و خودمان با اتکا به منابع مالی شرکت وارد عمل شده‌ایم؛ تاکنون از منابع داخلی حدود ۸-۹ میلیارد تومان هزینه شده و بدین‌ترتیب کار پروژه استارت زده شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، ۳ کار مهم در راستای تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی؛ اعم از بستن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور برای چاه‌های مجاز تا بیش از ظرفیت آب برداشت نشود و آزادسازی حریم رودخانه‌ها صورت گرفته است.

 بختیاری تصریح‌کرد: همان‌طور که در سؤال نیز مطرح شد احیای منابع آبی پروژه بسیار مهمی است، تکلیف قانونی آب تهران مسلوب‌کردن ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز است که تاکنون بیش از ۶۰۰ حلقه آن بسته شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تمامی ۱۵۰۰ حلقه چاه بسته خواهد شد.

وی با اشاره به نصب ۵۰۰ کنتور حجمی گفت: ۱۸۵ مورد کنتور نصب شده که مناقصه مابقی کنتور‌ها برگزار شده است و ظرف ۳- ۴ ماه آینده پروسه نصب‌شان به اتمام خواهد رسید.

به گفته وی ۲۰۰۰ کنتور فهام نیز با همکاری شرکت توزیع و ۸۰۰ مورد آن نصب شده است که مابقی آن نیز تا پایان سال نصب خواهد شد.

آزادسازی ۸۴۶ میلیارد تومان زمین غصب‌شده

بختیاری در خصوص آلودگی آب شرب تهران گفت: اقدامی که دراین باره انجام شد در کشور بی‌نظیر بود، ۲۵۱ واحد شامل ویلا، باغچه و سایر ساخت و سازهای غیرقانونی در محدوده آب شرب تهران تخریب شد که به ارزش ۸۴۶ میلیارد تومان این زمین‌ها آزاد شد و به دولت بازگشت.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به صددرصد اهداف طرح تعادل‌بخشی برسیم، عنوان‌کرد: خوشبختانه علی‌رغم این‌که بودجه‌ مناسبی داده نشده است ولی طرح تعادل‌بخشی مطابق برنامه در حال پیشروی است.

خاتم‌الانبیا برنده مناقصه ۵۸۰ میلیارد تومانی سد لار شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با اشاره به وضعیت سد لار مطرح‌کرد: مناقصه ۵۸۰ میلیارد تومانی سد لار شروع شده است، پیمانکار این طرح قرارگاه خاتم‌الانبیا است که قرار است طی مدت ۵ سال این پروژه به اتمام برسد.

بختیاری ادامه‌داد: با توجه به این‌که سد لار یکی از سدهای پنجگانه تهران محسوب می‌شود، برای تخصیص آب به تهران با توجه به مشکلی که در فرار آب داشت، این امر محقق نمی‌شد و انتظار می‌رود با اتمام پروژه این مشکل نیز حل شود.

 وی با بیان این‌که شهر تهران سالانه حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب دارد، گفت:

در سال‌های نرمال ۷۰ درصد آب شرب تهران از منابع آب سطحی که کیفیت بهتری دارد، تأمین می‌شود و ۳۰درصد دیگر از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود. در سال‌هایی که وضعیت بهتر است و بالاتر از سطح نرمال قرار می‌گیرد رقم استفاده از آب‌های سطحی به ۷۵ درصد نیز می‌رسد. مانند سال ۹۵ که تنها ۲۵ درصد از منابع آب زیرزمینی برای آب شرب استفاده کردیم.

وی ادامه داد: در سال‌های مختلف این درصد متفاوت است. در سال ۷۸ که سال خشکی بود این نسبت به۵۵ (درصد برداشت از منابع سطحی) و ۴۵ (درصد برداشت از منابع زیرزمینی) رسید که با توجه به کمبود بارندگی مجبور شدیم تا ۴۵ درصد از منابع زیرزمینی برداشت کنیم.

با توجه به اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر، خوشبختانه میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی تا سال آینده به حداقل خود خواهد رسید.

 

به اعتقاد او سال ۹۵ آب مطمئن و با کیفیتی به مردم ارایه داده شده است که این روند انشاا… در سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.