خرید دومین هواپیمای فلایت‌چک براساس یک مناقصه بین‌المللی شفاف

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد خرید دومین هواپیمای فلایت‌چک براساس یک مناقصه بین‌المللی شفاف گروه راه و شهرسازی – مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ‌در قالب یک مناقصه بین‌المللی، قرارداد خرید فلایت‌چک دوم امضا شده که تا ۸ ماه آینده این هواپیما وارد کشور می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده رحمت‌ا…مه‌آبادی ضمن بیان مطلب […]

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد

خرید دومین هواپیمای فلایت‌چک براساس یک مناقصه بین‌المللی شفاف

گروه راه و شهرسازی – مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ‌در قالب یک مناقصه بین‌المللی، قرارداد خرید فلایت‌چک دوم امضا شده که تا ۸ ماه آینده این هواپیما وارد کشور می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده رحمت‌ا…مه‌آبادی ضمن بیان مطلب بالا، در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که با توجه به اظهارات شما مبنی بر این‌که اسناد قرارداد خرید فلایت‌چک محرمانه بود، ‌پس چگونه این اسناد به راحتی در فضای مجازی دست به دست شده است، تصریح کرد: قرارداد خرید فلایت‌چک اول محرمانه بود که شخصاً آن را یک توطئه می‌دانم. اما هواپیمای دوم فلایت‌چک براساس یک قرارداد شفاف در قالب مناقصه بین‌المللی خریداری شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: ‌در حال حاضر ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه توسعه فرودگاهی در کشور در دست اجراست.

رحمت‌ا…مه‌آبادی با اشاره به موضوع تحریم‌ها هوایی خاطرنشان کرد: از زمان لانه تسخیر لانه جاسوسی صنعت هوانوردی کشور تحریم شد و طی چند سال اخیر این حلقه بسیار تنگ‌تر شد. در حوزه ناوبری وضعیت به حدی وخیم بود که تجهیزات ما دچار قطعی‌های متعدد بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به این‌که در سیستم‌های نظارت بر حوزه کمک ناوبری دچار مشکلات عدیده بودیم، افزود: در حوزه راداری هم مشکلات زیادی داشته‌ایم که نمونه آن قطعی ۴۵ روزه خدمات در برخی فرودگاه‌ها بود.

وی با اشاره به منابع محدود شرکت فرودگاه‌ها، تصریح کرد: ‌سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم که فرودگاه‌ها را اداره کنیم. خوشبختانه همه سامانه‌های مورد نیاز را خریداری و وارد کشور کرده‌ایم و امیدواریم نیمه سال آینده همه سامانه‌های ارتباطی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به نوسازی سامانه‌های نویگیشن، تصریح کرد: چند خط اعتباری برای خریداری سامانه‌های فرودگاهی بازگشایی شده و توافقات اولیه با برخی کشور نیز صورت گرفته است. باید سریعاً این سامانه‌ها را نوسازی کنیم.

وی همچنین بیان کرد: در ۳ سال اخیر همه حوزه‌ها در صنعت فرودگاهی دچار تحول شده، از نوسازی ناوگان هوایی گرفته تا اقدامات انجام شده در شرکت فرودگاه که باعث جهش ترافیک هوایی شده است.

وی تأکید کرد: بسیاری از مشکلات ۲٫۵ سال قبل را نمی‌بینیم، در حوزه سامانه‌های کمک ناوبری تجهیزات بسیاری وارد کشور شده است.

مه آبادی بیان کرد: در حوزه نرم‌افزای شبکه‌ راه‌های هوایی کشور تغییر کرده است، ایجاد ۱۵هزار راه هوایی جدید جزیی از این تحولات است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به این‌که دیگر شاهد راه‌های هوایی دو طرفه نیستیم و راه‌های موازی و یکطرفه ایجاد شده است، اظهار کرد: در حوزه خدمات‌رسانی به مردم نیز سعی کرده‌ایم فقط به دانش داخلی اکتفا نکنیم و به سمت استفاده از تجربیات جهانی حرکت کرده‌ایم.

مه‌آبادی با اشاره به ۱۰۰۰ میلیارد تومان طرح فرودگاهی آماده افتتاح است، گفت: هم‌اکنون ۱۲۵ طرح در سطح فرودگاه‌ها در حال اجراست و ساخت و ساز و نوسازی به سرعت در فرودگاه‌ها در حال انجام است. در حوزه مدیریت و کادرسازی اقداماتی انجام شده که به زودی اولین سری مدیران عازم آموزش می‌شوند تا بتوانیم نسل جدید مدیران در لول جهانی را تربیت کنیم.

وی با اشاره به این‌که به دلیل یک اقدام غیرحرفه‌ای ظلم بزرگی به مدیران فرودگاه شده است، اظهار کرد: از رسانه‌هایی که فریب جوسازی خبرسازی برای فلایت‌چک را نخوردند، صمیمانه تشکر می‌کنیم.

واسطه‌گران اصرار به فروش هواپیمای غیرتخصصی فلایت‌چک را به ایران داشتند

همچنین در این خصوص، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که با پیشنهاد واسطه‌گران برای فروش هواپیمای غیرتخصصی فلایت‌چک مخالفت کردیم و همین عامل ایجاد حواشی اخیر بود، گفت: مسافران آژانس‌هایی که بلیت هواپیمای نجف را گران‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند را معرفی کنند.

علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری صبح امروز با بیان این‌که افزایش کیفیت ارایه خدمات در فرودگاه‌ها منجر به رشد تعداد پرواز‌ها و استفاده مسافران از حمل و نقل هوایی شد، گفت: در سال گذشته شاهد افزایش ۱۹ درصدی جابه‌جایی مسافر از طریق حمل و نقل هوایی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: این رشد جابه‌جایی مسافر از طریق حمل و نقل هوایی به دلیل اعمال روش‌های درست از جمله آزادسازی نرخ بلیت و امکانات در چارچوب اقتصاد مقاومتی بوده است.

رییس سازمان هواپیمایی با بیان این‌که نرخ رشد جابه‌جایی مسافر از حمل و نقل هوایی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل در سال گذشته بیشتر بوده است، گفت: در سال جاری هم شاهد رشد ۵ درصدی جابه‌جایی مسافر از طریق هواپیما بوده‌ایم که این نشانه نقطه قوت صنعت حمل و نقل هوایی است.

عابدزاده همچنین با اشاره به اعطای گواهینامه‌های بین‌المللی به فرودگاه‌های لار و زاهدان اظهار داشت: خوشبختانه این دو فرودگاه توانسته‌اند گواهینامه ایمنی را دریافت کنند البته این‌که تعدادی از فرودگاه‌ها هنوز این گواهینامه‌ها را دریافت نکرده‌اند به این معنی نیست که این فرودگاه‌ها ایمن نیستند و بسیاری از این فرودگاه‌ها در حال دریافت گواهینامه ایمنی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره پروازهای اربعین و گران‌فروشی فرودگاه نجف گفت: از آنجایی که تقاضا برای خرید بلیت هواپیما به نجف بسیار زیاد است و عرضه هم محدود، شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند یک نرخ ثابت برای بلیت این پرواز‌ها در نظر بگیرند چرا که احتمال سوءاستفاده برخی از آژانس‌‌ها برای گرانفروشی وجود داشت.

وی افزود: همچنین شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند یک لیست محدود از آژانس‌‌ها را برای فروش بلیت نجف در ایام اربعین به مردم معرفی کنند تا از خرید و فروش بلیت در بازار سیاه جلوگیری شود.

رییس سازمان هواپیمایی همچنین با اشاره به رفتار مسؤولان فرودگاه نجف مبنی بر افزایش قیمت سوخت و نرخ هندلینگ فرودگاهی اظهار داشت: مذاکراتی را برای تعدیل قیمت‌ها انجام داده‌ایم و از مسؤولان عراقی در حال پیگیری هستیم البته برخی از ایرلاین‌‌ها تصمیم‌ گرفتند پرواز خود را به فرودگاه‌های بغداد منتقل کنند.

عابدزاده با اشاره به برخورد با آژانس‌هایی که بلیت نجف را گران‌تر از نرخ مصوب به مردم فروخته‌اند، گفت: تاکنون مانع از فعالیت چند آژانس شده‌ایم و اگر کسی مستنداتی مبنی بر گرانفروشی از سایر آژانس‌‌ها دارد، می‌تواند مستندات خود را در اختیار سازمان هواپیمایی قرار دهد تا با آن آژانس متخلف برخورد قانونی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به حواشی ایجاد شده برای قراردادهای خرید هواپیماهای فلایت‌چک اظهار داشت: برای حفظ ایمنی فرودگاه‌های کشور به هواپیماهای فلایت‌چک نیاز جدی وجود دارد. از سال ۵۲ تا ۹۲ بررسی ایمنی فرودگاه‌های کشور با دو فروند هواپیمای فلایت‌چک انجام می‌شد و این دو فروند هواپیما در طول ۴۰ سال این اقدامات را انجام می‌دادند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از خروج این دو هواپیما از ناوگان نیاز مبرم به خرید هواپیماهای فلایت‌چک داشتیم اولین فروند هواپیمای فلایت‌چک را در دوران تحریم و در شرایط بسیار سخت خریداری کردیم. تصمیم بر این بود که هواپیمای دوم و سوم را خریداری کنیم و باید هواپیمایی خریداری می‌شد که مورد تأیید باشد.

وی تأکید کرد: در این بین عده‌ای اصرار بر این داشتند هواپیمایی که مورد تأیید ما نیست را به کشور وارد کنند، هواپیمایی که قابلیت‌های مورد نیاز را نداشت را خریداری نکردیم، بنابراین عده‌ای واسطه‌گر حواشی را برای قرارداد خرید هواپیمای فلایت‌چک ایجاد کردند.

 

رییس سازمان هواپیمایی ادامه داد: هواپیمایی که واسطه‌گران اصرار فروش آن به ایران را داشتند صفحه پروازی ۲۰هزار پایی را داشت که اساساً مناسب شرایط جوی و جغرافیایی ایران نبود و با خرید آن مخالفت شد و همین عامل ایجاد هیاهو و حواشی از سوی واسطه‌گران شده بود.