معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد:سهم اندک ایران در بازار فن‌آوری اطلاعات جهان

  معاون وزیر ارتباطات، ارزش بازار فن‌آوری اطلاعات ایران را ۳۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم بازار فن‌آوری اطلاعات ما نسبت به نرم جهانی باید حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باشد. مرتضی براری در گفت‌و‌گو با مهر، در تشریح سهم فن‌آوری اطلاعات ایران از بازار جهانی اظهار داشت: ارزش بازار فن‌آوری اطلاعات […]

 

معاون وزیر ارتباطات، ارزش بازار فن‌آوری اطلاعات ایران را ۳۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم بازار فن‌آوری اطلاعات ما نسبت به نرم جهانی باید حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باشد.

مرتضی براری در گفت‌و‌گو با مهر، در تشریح سهم فن‌آوری اطلاعات ایران از بازار جهانی اظهار داشت: ارزش بازار فن‌آوری اطلاعات دنیا در سال ۲۰۱۲ رقمی در حدود ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد یورو برآورد شده بود که در این رقم، سهم فن‌آوری ارتباطات ۶۰ درصد و سهم فن‌آوری اطلاعات ۴۰ درصد بود. اما آخرین گزارش اتحادیه جهانی مخابرات از تغییر سهم فن‌آوری اطلاعات نسبت به فن‌آوری ارتباطات، حکایت دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، با تأکید بر این‌که سهم فن‌آوری اطلاعات (IT) به تدریج نسبت به سهم فن‌آوری ارتباطات (CT) در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: دنیا به سمت استفاده از فن‌آوری‌های اطلاعاتی در حال حرکت است و آمار‌ها نشان می‌دهد که به زودی سهم فن‌آوری اطلاعات به ۸۰ درصد در بازار جهانی ICT می‌رسد.

وی با اشاره به روند حرکت به سمت استفاده از ابزارهای فن‌آوری اطلاعات در دنیا گفت: حتی در کشور ما نیز این مسأله مشهود است چرا که اپراتورهای موبایل بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در یک سال سرمایه‌گذاری دارند اما بهره این سرمایه‌گذاری را شبکه‌های موبایلی مانند تلگرام و واتس‌اپ می‌برند. روند جهانی نیز نشان می‌دهد که شبکه‌های موبایلی با کم‌ترین هزینه‌ای وارد اقتصاد صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شده‌اند.

معاون امور مجلس، دولت و استان‌های وزیر ارتباطات با بیان این‌که در ایران همچنان فن‌آوری ارتباطات سهم ۸۰ درصدی را نسبت به فن‌آوری اطلاعات با ۲۰ درصد سهم، در اختیار دارد، اضافه کرد: البته منحنی کاربردهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما مانند سایر کشورها، به سمت استفاده از فن‌آوری‌های اطلاعاتی در حرکت است اما روند کندتری دارد.

براری با اشاره به مزیت‌های نسبی از جمله داشتن کاربران علاقه‌مند به فن‌آوری اطلاعات و حجم دانشجویان فارغ‌التحصیل در حوزه ICT افزود: نمود این موضوع را می‌توان در گرایش مردم به سمت شبکه‌های موبایلی به وضوح دید. در همین حال ضریب نفوذ اینترنت و موبایل در کشور نیز حاکی از این موضوع است؛ به نحوی که ایران در منطقه در افزایش کاربردهای فن‌آوری اطلاعات در رده نخست قرار دارد. این نشان می‌دهد که علاوه بر علاقه کاربران، نیروی توانمند و نخبه انسانی و زیرساخت‌ها نیز در این جهت است اما با این وجود سهم فن‌آوری اطلاعات از اقتصاد، چشمگیر نیست.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که در سال ۲۰۱۵ سهم بازار فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات دنیا رقمی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد یورو برآورد شده است تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۵ هزار میلیارد یورو برسد. این سهم را تعاریفی چون اینترنت اشیا، محاسبات ابری، بیگ دیتا و نسل پنجم سیار به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد و به نظر می‌رسد ارزش کل بازار فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات دنیا طی ۵ سال، دو برابر شود.

وی با بیان این‌که طبق تأکیدات اسناد بالادستی نظام و با توجه به جمعیت یک درصدی ایران نسبت به جمعیت کل جهان، باید یک درصد تولید علم و یک درصد تولید فن‌آوری نسبت به متوسط جهانی در اختیار ایران باشد، ادامه داد: طبق این محاسبات باید بازار فن‌آوری اطلاعات ایران نسبت به دنیا ارزشی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد یورو معادل ۳۵ میلیارد دلار یا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان داشته باشد. اما برآورد‌ها نشان می‌دهد که سهم ما از این بازار حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان است و ما فاصله حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی با بازار فن‌آوری اطلاعات دنیا داریم.

 

براری با تأکید بر این‌که افزایش بازار فن‌آوری اطلاعات باید منتج به خلق ثروت و توسعه اقتصاد و توانمندسازی سایر صنایع شود گفت: باید در سال ۹۵ تلاش کنیم که برای پرکردن این شکاف، حضورمان در بازار فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات دنیا را افزایش دهیم.