عقب‌ماندگی ۳۰ ساله سرفصل‌های دانشگاهی کشور

عقب‌ماندگی ۳۰ ساله سرفصل‌های دانشگاهی کشور محبی‌نیا از عدم توجه وزیر پیشنهادی علوم به احیای سرفصل‌های دانشگاه‌های کشور و دیپلماسی علمی در برنامه‌هایش انتقاد کرد و افزود: برنامه‌های غلامی کامل و برگرفته از اسناد بالادستی نیست. به گزارش خانه‌ملت، جهانبخش‌محبی‌نیا، مجلس‌شورای‌اسلامی در مخالفت با منصورغلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به محور وظایف […]

عقب‌ماندگی ۳۰ ساله سرفصل‌های دانشگاهی کشور

محبی‌نیا از عدم توجه وزیر پیشنهادی علوم به احیای سرفصل‌های دانشگاه‌های کشور و دیپلماسی علمی در برنامه‌هایش انتقاد کرد و افزود: برنامه‌های غلامی کامل و برگرفته از اسناد بالادستی نیست.

به گزارش خانه‌ملت، جهانبخش‌محبی‌نیا، مجلس‌شورای‌اسلامی در مخالفت با منصورغلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به محور وظایف این وزارتخانه افزود: وظیفه دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ۳ سطر «آموزش»، «تربیت کادر مناسب برای اداره مملکت در سطوح متفاوت» و «تولید علم» قابل بیان است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس‌شورای‌اسلامی خطاب به نمایندگان و سران قوای مقننه و مجریه ادامه‌داد: آیا شما سروران، خواهران و برادران از وضعیت حاکم بر دانشگاه‌ها رضایت دارید. آقای دکتر لاریجانی شما به عنوان رییس محترم قوه تقنینی از اوضاع حاکم بر دانشگاه‌ها رضایت دارید، آقای دکتر روحانی شما که به نوعی از اوضاع حاکم بر دانشگاه‌ها گله‌مند بودید، از شرایط کنونی دانشگاه‌ها رضایت دارید.

محبی‌نیا تأکیدکرد: اگر در سطح عمومی نظرسنجی کنید، به این نتیجه می‌رسیم که، بیش‌تر ما از اوضاع حاکم بر فضای دانشگاه‌ها رضایت نداریم، به این دلیل که، در انتخاب وزیران، مدیران و امانتداران ملت بزرگ و در عین حال مظلوم براساس منطق و سوگندی که یاد کرده‌ایم، پیش نمی‌رویم.

وی یادآورشد: هم‌اکنون اکثر ما به دنبال آن هستیم که رفتار آقای غلامی با من خوب است یا نه و روش وی برای اداره وزارت علوم به درد حوزه انتخابیه ما می‌خورد، یا فردا در فراکسیون سیاسی که در آن فعال هستیم می‌تواند ایفاکننده توقعات جناحی و سیاسی ما باشد یا خیر.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: در این شرایط نحوه تصمیم‌گیری‌ها نشان می‌دهد، پیمانه دست من نیست و ظاهراً از ماوأ و منشأ الهی خارج است، چرا که همه شما از شرایط موجود می‌نالید، اما در نهایت از ماست که برماست، مگر بعد از تعیین وزرا توسط رییس‌جمهور، ما نباید در تأیید آنها رأی بدهیم، مگر دست ما را در تحقیق و تفحص، سؤال و استیضاح بسته‌اند.

وی افزود: براساس تبصره یک ماده ۲۲۶ آیین‌نامه داخلی نمایندگان مجلس مکلف هستند، دیدگاه‌های فردی و برنامه‌های وی را مورد ارزیابی قرار دهند، البته قطعاً در دیدگاه‌های فردی وی ایرادی وجود ندارد، کما این‌که انسانی است صاحب اخلاق، متدین و انقلابی که در اختیار انقلاب بوده است، اما ایرادی که به وی وارد است این بوده که از توانایی لازم برای اداره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخوردار نخواهد بود.

محبی‌نیا خطاب به وزیرعلوم اظهارکرد: من به دلیل پذیرش این مسؤولیت از شما گله‌مند هستم، چرا که اگر به یاد داشته باشید در نشستی که با شما داشتم به این مهم اشاره کردم که، برنامه‌های شما کامل نبوده و برگرفته از اسناد بالادستی جمهوری اسلامی بوده، که تنها آنها را تقسیم‌بندی کرده‌اید اما در تدوین متن خود نیز دقت لازم را نداشته‌اید.

وی با انتقاد از عدم توجه وزیر پیشنهادی علوم به موضوع استقلال دانشگاه‌ها در برنامه‌ای که برای اداره این وزارتخانه ارایه داده است، خطاب به نمایندگان خاطرنشان‌کرد: آیا تلاش همه ما در جهت رسیدن دانشگاه‌ها به استقلال نبوده است، کما این‌که بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا در پی استقلال مالی به توسعه علم و فناوری رسیده‌اند و این در حالی است که در برنامه آقای غلامی هیچ اشاره‌ای به استقلال دانشگاه‌ها نشده است و همین امر باعث می‌شود که کنترل امور در این حوزه در ۴ سال آینده از دست خارج شود و نتیجه این‌که به این امر اشاره می‌شود که به‌طور مثال آقای فرهادی فرد خوبی بود اما بد عمل کرد.

محبی‌نیا با یادآوری این‌که ۴۰ سال از اداره دانشگاه‌های کشور توسط ما می‌گذرد اما تاکنون به نتیجه مطلوب دست نیافته‌ایم، خطاب به غلامی افزود: شما به عنوان فردی که به مدت ۱۵ سال در دانشگاه‌ها فعالیت کرده است، برای به روزرسانی سرفصل‌های دانشگاه‌ها چه برنامه‌هایی ارایه داده‌اید؛ آن هم در شرایطی که در بسیاری از دانشگاه‌ها سرفصل‌های علم و سیاست و جامعه‌شناسی را فردی تنظیم می‌کند که ادعا کرده فیزیک خوانده و تفکر فلسفی دارد، جای تأسف دارد که گروه‌های علمی، اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها خبر ندارند که ما از نظر سرفصل‌های دانشگاه‌ها ۳۰ سال عقب هستیم و هیچ‌کس هم نگران این موضوع نیست.

وی با اشاره به اهمیت دانش‌بنیان کردن فضای جامعه تأکیدکرد: مسأله دانش‌بنیان کردن جامعه، اقتصاد و سیاست از طریق دانشگاه‌ها در سطح جهان تا جایی اهمیت دارد که دانش‌بنیان کردن جامعه با اداره بخش‌های کلان پیوندی تنگاتنگ دارد به‌گونه‌ای که در سایر کشور‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان اطراف دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

محبی‌نیا ضمن یادآوری نقش دکتر ستاری در دانش‌بنیان کردن دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه صنعتی شریف از مدرک‌گرایی شدن بخش اعظمی از کشور تصریح‌کرد: آقای غلامی در برنامه شما اشاره‌ای به رفع معضل مدرک‌گرایی نشده است و این در حالی است که این موضوع جامعه ایران را خفه کرده و در این رابطه این برنامه سکوت داشته است، همچنین در حوزه توانمندسازی استادان در این برنامه با سکوت مواجه می‌شویم.

 

وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون از ظرفیت بسیاری از اساتید نخبه در دانشگاه‌ها استفاده نمی‌شود و حتی بسیاری از آنها را به دلایل مختلف مورد آزار قرار داده‌ایم.