عدم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در خدمات پس از فروش

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو مطرح کرد عدم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در خدمات پس از فروش گروه خودرو-رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با بیان این‌که تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست، گفت: خدمات پس از فروش خودروهای چینی خیلی ناقص است و حقوق مصرف‌کننده در این باره رعایت نمی‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا‌نیک‌آیین، […]

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو مطرح کرد

عدم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در خدمات پس از فروش

گروه خودرو-رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با بیان این‌که تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست، گفت: خدمات پس از فروش خودروهای چینی خیلی ناقص است و حقوق مصرف‌کننده در این باره رعایت نمی‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا‌نیک‌آیین، با اشاره به این‌که سهم قطعه‌ساز داخلی در خودروهای چینی صفر درصد است، اظهارداشت: افزایش هزینه‌ها باعث می‌شود تا تولید قطعات چینی برای قطعه‌ساز داخلی به صرفه نباشد.

وی با بیان این‌که هر روز بازار کشور با مانور خودروهای متنوع چینی مواجه است، افزود: متأسفانه شرکت‌هایی که این خودرو‌ها را وارد می‌کنند اقدامی برای رعایت حقوق مصرف‌کننده و ارایه خدمات پس از فروش مناسب انجام نمی‌دهند. به این صورت که خریدار خودروی چینی اول برای تعمیر خودرو درگیر دوره گارانتی شده و بعد از مشقت فقط می‌تواند به صورت ناقص خودروی خود را تعمیر کند.

نیک‌آیین با تأکید بر آمار بالای خرابی خودروهای چینی، طراحی این خودرو‌ها و کیفیت قطعات آنها را دلایل اصلی این امر دانست.

وی بخش دیگری از مشکلات خودروهای چینی را مربوط به مبحث آیرو دینامیک دانست و گفت: با توجه به این‌که آب‌بندی برخی از خودروهای چینی دچار مشکل است در موارد متعدد شاهدیم که برای برخی انواع خودروهای چینی چنین موضوعی مشکلات متعدد ایجاد می‌کند.

نیک‌آیین با بیان این‌که قطعات یدکی خودروهای چینی که در بازار وجود دارد در اکثر موارد قطعات اصل شرکت تولیدکننده نیست، اظهارکرد: قطعاتی که در این حوزه وارد بازار می‌شود فاقد اصالت کافی است و قطعاتی که شرکت خودروسازی تولید می‌کند، نیست.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به این‌که عموماً خودروهای چینی کپی‌برداری شده از برندهای مطرح دنیا هستند، اظهارکرد: با توجه به این‌که این امکان وجود ندارد که کپی‌برداری این خودرو‌ها به صورت دقیق باشد خودروسازان این کشور به اجبار تغییراتی را در ساختار ایجاد کرده‌اند که این تغییرات موجب شده است نیاز این خودرو‌ها به تعمیر به مراتب بیش از سایر خودرو‌ها باشد.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام این‌که بعد از دوره گارانتی تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست، گفت: در این رابطه هماهنگی‌های لازم برای آموزش تعمیرکاران کشور نیز انجام نشده ولی از طرف دیگر خود شرکت واردکننده در حوزه خدمات پس از فروش ناقص عمل می‌کند.

وی اضافه‌کرد: برای حل این مشکل باید وزارت صنعت یک کمیته ویژه تشکیل و این موضوع را بررسی کند. چرا که هر روز سهم خودروساز چینی در بازار افزایش پیدا می‌کند اما هیچ اقدامی برای رعایت حقوق مصرف‌کننده صورت نمی‌گیرد.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با ارایه‌ توضیحاتی درباره قیمت خودروهای چینی پرداخت و گفت: زمانی که مشتری بخواهد یک خودرو با ظاهری جدید و قیمتی پایین داشته باشد مجبور است به سراغ خودروهای چینی برود، اما متأسفانه در شرایط فعلی تعرفه‌های گمرکی به‌گونه‌ای است که قیمت تمام شده خودرو را بسیار بالا می‌برد؛ به‌گونه‌ای که اکنون با قیمت یک خودروی چینی این امکان وجود دارد که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ماشین ژاپنی یا تویوتا خریداری شود.

 

نیک‌آیین با اشاره به این‌که تعداد تعمیرگاه‌های کشور در مقایسه با حجم بالای خودروهای چینی بسیار اندک است، تصریح‌کرد: در این بازار بی‌سامان فقط حقوق مصرف‌کننده است که بدون توجه مسؤولان مورد تضییع قرار می‌گیرد.