راه‌آهن ما ۳۰ سال از دنیا عقب افتاده است

  مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، با اعلام به این‌که این شرکت در نمایشگاه حمل‌و‌نقل ۹۵ خبرهای خوشی برای مسافرانش دارد، تأکید دارد که صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور به برنامه‌ریزی و تغییر جدی نگرش نیازمند است. سیدحسن موسوی‌نژاد، در گفت‌وگو با تین‌نیوز درباره تأثیر ورود سرمایه‌گذاران خارجی بر صنعت حمل‌ونقل کشور، گفت: تفاهم‌نامه بدین‌ معنا […]

 

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، با اعلام به این‌که این شرکت در نمایشگاه حمل‌و‌نقل ۹۵ خبرهای خوشی برای مسافرانش دارد، تأکید دارد که صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور به برنامه‌ریزی و تغییر جدی نگرش نیازمند است.

سیدحسن موسوی‌نژاد، در گفت‌وگو با تین‌نیوز درباره تأثیر ورود سرمایه‌گذاران خارجی بر صنعت حمل‌ونقل کشور، گفت: تفاهم‌نامه بدین‌ معنا است که طرفین درباره موضوعاتی چون زیرساخت، ناوگان و تکنولوژی توافق و اهدافی را مشخص می‌کنند که تا امروز فقط تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی به امضا رسیده است و برای این‌که این تفاهم‌نامه‌ها تبدیل به قرارداد شود نیاز به بررسی و مدت زمان طولانی است.

نایب رییس هیأت مدیره شرکت رجا، با بیان این‌که احتمال امضای تفاهم‌نامه درباره یک طرح با چند شرکت خارجی وجود دارد، تصریح‌ کرد: تاکنون تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده با کشورهای خارجی چون آلمان، ایتالیا، فرانسه و روسیه به دلیل این‌که طرفین از جزییات طرح‌ها اطلاعات کافی ندارند به قرارداد منتهی نشده است.

مدیرعامل رجا، با اشاره به این‌که روابط بین‌المللی ایران در دوران تحریم‌ها قطع شده بود، افزود: به امضا رسیدن تفاهم‌نامه بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی به دلیل این‌که معضلات و مشکلات صنعت ریلی کشور از سوی مسؤولان مورد بازنگری و بررسی قرار می‌گیرد، بسیار مطلوب است.

وی، ادامه ‌داد: امیدواریم که با تأمین منابع مالی، بررسی دقیق و انتخاب بهتر این تفاهم‌نامه‌ها تبدیل به قرارداد شود.

موسوی‌نژاد، درباره چگونگی تأمین مالی این قراردادها، اظهار ‌داشت: تکالیف خاصی در صنعت حمل‌و‌نقل کشور وجود دارد که در بخش حمل‌ونقل ریلی بیش از ۳۰ سال از کشورهای توسعه یافته دنیا عقب مانده‌ایم به همین دلیل باید فاصله ایران در زمینه توسعه صنعت حمل‌و‌نقل ریلی با سایر کشور‌ها کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا، تصریح کرد: صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور به تخصیص اعتبارات مالی، برنامه‌ریزی و تغییر جدی نگرش نیازمند است.

مدیرعامل رجا، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا در بخش حمل‌و‌نقل، تغییر نگرش جدی به سوی حمل‌ونقل ریلی درباره افزایش سرعت و مشارکت بخش خصوصی اتفاق افتاده است.

وی، ادامه ‌داد: باید مواردی چون تخصیص اعتبارات مالی، برنامه‌ریزی و تغییر جدی نگرش در زمینه افزایش سرعت و مشارکت بخش‌خصوصی در کشور صورت گیرد تا بتوانیم در یک دوره زمانی ۱۰ساله فاصله خود را با سایر کشورهای توسعه یافته جبران کنیم.

موسوی‌نژاد، با بیان این‌که باید اعتبار مالی طرح‌های حمل‌ونقل ریلی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، اظهار ‌داشت: اعتبارمالی طرح‌های ریلی که مربوط به پروژه‌های عمرانی ملی است باید در بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شود.

نایب رییس هیأت مدیره شرکت رجا، تصریح کرد: هر ساله بودجه بخش حمل‌ونقل ریلی بین ۱۵ تا ۲۵درصد افزایش پیدا می‌کند که این امر برای توسعه این بخش مطلوب است.

 

مدیرعامل رجا، درباره تأثیر ورود شرکت‌های خارجی بر شرکت حمل‌ونقل رجا، افزود: به‌طور حتم انعقاد این قرارداد‌ها باعث افزایش بهره‌وری، کاهش تأخیر قطارها، افزایش سرعت و ایمنی صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور می‌شود و درباره شرکت حمل‌ونقل رجا هم باعث نوسازی و بهبود ناوگان و افزایش سطح خدمات به مسافران خواهد شد.