تغییر ساختار آموزش ایران زیر سایه IT

تغییر ساختار آموزش ایران زیر سایه IT رییس دانشگاه فرهنگیان ۴ گام اساسی فرصت‌سازی برای برخوردار شدن معلمان جدید از ظرفیت‌های تکنولوژی را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، مهرمحمدی در اولین کنفرانس ملی فرصت‌‌‌‌‌ها و پیشرفت‌های فناوری و ارتباطات با بیان این‌که ۴ گام فرصت‌سازی برای برخوردار شدن معلمان جدید از ظرفیت‌های تکنولوژی وجود دارد، […]

تغییر ساختار آموزش ایران زیر سایه IT

رییس دانشگاه فرهنگیان ۴ گام اساسی فرصت‌سازی برای برخوردار شدن معلمان جدید از ظرفیت‌های تکنولوژی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، مهرمحمدی در اولین کنفرانس ملی فرصت‌‌‌‌‌ها و پیشرفت‌های فناوری و ارتباطات با بیان این‌که ۴ گام فرصت‌سازی برای برخوردار شدن معلمان جدید از ظرفیت‌های تکنولوژی وجود دارد، اظهارکرد: گام نخست فرصت‌های رسمی (برنامه‌های درسی رسمی) است. به این گونه که برخی از دروس تربیتی موضوعی هستند که بخشی از آن دروس مربوط به بحث ICT می‌شود. در معماری جدید تربیت معلم در سال ۹۶ ما سعی کردیم این بخش را مورد توجه قرار دهیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به گام دوم افزود: مسأله برخورداری از هویت حرفه‌ای مستلزم این است که به هیچ عنوان تربیت مدرس را به برنامه‌های درسی رسمی خلاصه نکنیم. زیرا بسیاری از فرصت‌های پنهان را در پروسه تربیت معلم می‌توان ساخت.

وی ادامه‌داد: فرصت‌های تربیتی غیررسمی (برنامه درسی غیررسمی) ناظر به فرصت‌های داوطلبانه برای حسن استفاده از این فرصت‌‌‌‌‌ها گام دوم است که باید برای تدریس در دانشگاه بسترسازی کنیم.

مهرمحمدی فرصت‌های یادگیری غیرمستقیم را گام سوم عنوان کرد و گفت: از طریق فرصت‌های غیریادگیری هر درسی از مجموعه دروس ۱۵۰ گانه‌ای که در دستور کار تربیت معلم است، به نوعی تقویت‌کننده ایده استفاده بهینه از تکنولوژی می‌شود و می‌توانیم پیام نیاز به استفاده از ظرفیت‌های جدید را به صورت مستمر به دانشجو و معلم منتقل کنیم.

وی اظهارکرد: گام چهارم فرصت‌های غیرمتشکل (برنامه‌های درسی غیرمتشکل) است که در این گام ایده غوطه‌ورسازی دانشجو و معلم و کسب تجربه به شکل نامحسوس مورد نظر است.

مهرمحمدی تأکیدکرد: اگر فضای یادگیری دانشگاه را به‌گونه‌ای ساماندهی کنیم که یک درآمیختگی همه‌جانبه با تکنولوژی جدید داشته باشد، این فضا می‌تواند افراد را برای داشتن یک هویت تکنولوژیک آماده کند.

وی افزود: در این راستا باید دانشگاه را به یک محیط هوشمند و برخودار از تکنولوژی حداکثری که شاخصی برای تعیین موفقیت دانشگاه است، تبدیل کنیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: مجموع این ۴ گام در راستای شکل‌گیری هویت تکنولوژی ضروری است. البته اقداماتی نیز در این راستا صورت گرفته که باید تلاش بیش‌تری کرد تا دستاورد نیکویی برای تربیت معلم و آموزش و پرورش کسب کنیم.

علم را باید دوسویه کنیم

دبیر هیأت رییسه مجلس با بیان این‌که برای توسعه یادگیری درون کشور باید دانشجویان و دانش‌آموزان از ثمره‌ فناوری اطلاعات بهره ببرند، بر ضرورت ارایه آموزش به این قشر جهت درآمدزایی از فناوری اطلاعات تأکید کرد.

غلامرضا‌کاتب در اولین کنفرانس ملی فرصت‌‌‌‌‌ها و پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات که در پژوهشگاه فناوری اطلاعات برگزار شد، با بیان این‌که در افق ۲۰ ساله نظام، پیش‌بینی شده که در بحث فناوری اطلاعات، ایران رتبه دو منطقه را کسب کند، اظهارکرد: در بخش رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که حداقل ۲٫۸ واحد از این رشد از طریق بهره‌وری کل به دست ‌آید. در طول ۳ دوره گذشته همواره تأکید شده که ۳ درصد از بهره‌وری کل به دست آید. اما آنچه که عملکرد ما نشان می‌دهد عدم تحقق این برنامه است.

دبیر هیأت رییسه مجلس افزود: در بحث اشتغال نیز در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که سالی ۰٫۸ درصد رشد اشتغال داشته باشیم، به‌گونه‌ای که اگر در حال حاضر نرخ بیکاری ما ۱۲ درصد باشد، در پایان برنامه ششم باید به ۸ درصد برسد.

وی تأکیدکرد: فناوری اطلاعات مهم‌ترین و اثرگذار‌‌‌‌ترین بخشی است که می‌تواند ما را به این هدف برساند. اگرچه در سال ۹۵ وزارت ارتباطات توانست نزدیک به ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند، اما انتظار ما بیش‌تر از این ارقام است.

کاتب با بیان این‌که ما در مجلس به هیچ وجه اجازه توسعه دولت و تأسیس شرکت‌های دولتی را نمی‌دهیم، گفت: تنها موردی که در برنامه ششم توسعه مجوز گرفت، شرکت «انتقال ارتباطات بین‌المللی» بود، چرا که هدف این شرکت برقراری ارتباط با بازارهای بین‌المللی ICT و حضور خدمات فنی مهندسی است.

وی با تأکید بر این‌که مجلس اعتقاد دارد که دولت باید در این زمینه گام ‌بردارد، افزود: علی‌رغم توافق دولت و مجلس برای دستیابی به اهداف بزرگ و تدوین برنامه‌های مختلف در حوزه ارتباطات، اما این اهداف به مرحله اجرا نمی‌رسد. یقین دارم بعد از اتمام برنامه ششم نیز تحقق اهداف ما در بخش فناوری اطلاعات بسیار ناچیز خواهد بود.

دبیر هیأت رییسه مجلس با بیان این‌که ما راهی جز افزایش بهره‌وری کل برای رشد اقتصادی کشور نداریم، تصریح کرد: رشد اقتصادی زمانی از صادرات نفت و منابع زیرزمینی به دست می‌آمد، اما در اقتصاد کنونی نفت فقط یک معضل سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. در کشورهای پیشرفته درآمد بخش‌ ICT بیش‌تر از درآمد بخش نفت است.

کاتب تأکیدکرد: پژوهشکده فناوری اطلاعات باید روی این موضوع فکر کند که ریشه‌های اصلی ناکارآمدی کشور در دستیابی به اهداف چیست.

وی تأکیدکرد: قطعاً یکی از این ریشه‌ها عدم سرمایه‌گذاری و عدم آموزش صحیح در بخش بدنه دانش‌آموزی کشور است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته فناوری اطلاعات از بدنه دانش‌آموزان آغاز می‌شود. این درحالی است که در کشور ما از فضای مجازی و اینترنت به عنوان بزرگ‌‌‌‌ترین معضل کشور یاد می‌شود و زمانی که بحث استفاده از فناوری اطلاعات در مدرسه‌ پیش می‌آید، همه موضع می‌گیرند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس دهم با اشاره به این‌که زمانی که در مجلس قصد تصویب افزایش پهنای باند اینترنت را داشتیم، با معضلی به نام مسایل اجتماعی و فرهنگی مواجه شدیم، تأکیدکرد: چرا نمی‌توانیم فرهنگ کشور را درست کنیم تا از این سرمایه ملی به درستی استفاده شود؟ امروز هر کجا که می‌رویم از فضای مجازی به عنوان یک معضل نام برده می‌شود؛ از یک طرف نگاه ما این است که از این مزیت نسبی بسیار ارزشمند که محل درآمد برای کشورهای خارجی شده است، کسب درآمد کنیم؛ اما از سوی دیگر با معضلات اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌شویم.

کاتب در ادامه با اشاره به اثربخشی مثبت افزایش ارتباط بین آموزش و پرورش و فناوری اطلاعات گفت: یادگیری در آموزش و پرورش ما یک طرفه است. اما اگر فضای مجازی و فناوری نوین به کمک آموزش بیایند، بی‌شک معلم دیگر متکلم وحده نخواهد بود و هم یاد می‌گیرد.

دبیر هیأت رییسه مجلس ادامه‌داد: اگر می‌خواهیم یادگیری را در درون کشور توسعه دهیم و اگر خواهان بهره‌مندی دانشجویان و دانش‌آموزان از فضای مجازی هستیم باید این قشر را از ثمره فناوری اطلاعات که همان تولید درآمد وثروت است، مطلع کنیم. در صورت تحقق این امر قطعاً به اهداف برنامه ششم توسعه خواهیم رسید.

 

کاتب همچنین اظهارکرد: باید موضوع بهره‌برداری IT کشور را از دانش آموزان و دانشگاه‌ها شروع کنیم و علم را باید دوسویه کنیم و بدانیم که دانش‌آموزان امروزی با دانش‌آموزان ۱۰ سال پیش متفاوت هستند.