رییس امور پیمان‌های شرکت گاز:روزآمد کردن قوانین منجر به اجرای امن پروژه‌ها می‌شود

  امور پیمان‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان یکی از واحدهای تأثیرگذار در فرایند اجرای پروژه‌ها به شمار می‌آید. امور پیمان‌های هریک از شرکت‌های تابعه از جمله شرکت‌های گاز استانی با لحاظ کردن بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه به صورت مستقل اداره می‌شوند. در ادامه گفت‌وگو شانا با امیرعلی درستی نادعلی، رییس امور […]

 

امور پیمان‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان یکی از واحدهای تأثیرگذار در فرایند اجرای پروژه‌ها به شمار می‌آید.

امور پیمان‌های هریک از شرکت‌های تابعه از جمله شرکت‌های گاز استانی با لحاظ کردن بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه به صورت مستقل اداره می‌شوند.

در ادامه گفت‌وگو شانا با امیرعلی درستی نادعلی، رییس امور پیمان‌ها و برآوردهای مهندسی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران را می‌خوانید.

 +امور پیمان‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران چه وظایفی بر عهده دارد؟

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به صورت یک شرکت پروژه محور و اجرایی انجام وظیفه می‌کند و این امور به نوعی با تمام واحدهایی که قرارداد و یا پروژه‌ها را اجرا می‌کنند ارتباط و همکاری دارد.

 از طرفی، ساختار سازمانی شرکت به صورت ماتریسی تعریف شده است، یعنی هریک از واحد‌ها و مدیریت‌های ستادی مرتبط با اجرای پروژه، نماینده‌ای در طرح‌ها دارند که این نماینده‌ها براساس وظایف سازمانی و موضوعات کاری مرتبط برای اجرای هرچه سریع‌تر، بهتر، با کیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تر که هدف اصلی این شرکت به شمار می‌رود، تلاش کرده تا بستری امن ایجاد کنند.

 +فرایند و مراحل یک پیمان برای نهایی شدن چه مسیری را طی می‌کند؟

پس از ابلاغ پروژه به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، ابتدا مجری آن پروژه مشخص و از آن طریق اقدام‌های اولیه شامل تهیه اسناد و شرح کار و انجام فرایند انتخاب مشاور و پیمانکار اجرایی انجام می‌شود.

 این اسناد اولیه که هم اکنون عمدتاً توسط مشاوران مختلف تهیه می‌شود در اختیار امور پیمان‌ها قرار می‌گیرد و پس از کنترل ‌‌و اصلاحات لازم و نهایتاً تأیید این امور به طرح ابلاغ می‌شود. با تأیید اسناد، فرایند مناقصه شامل فراخوان، توزیع اسناد و پرسش و پاسخ‌های احتمالی حین برگزاری تشریفات مناقصه شکل می‌گیرد که علاوه بر این، اطلاعیه‌ها نیز در امور پیمان‌ها مورد بازخوانی قرار می‌گیرد تا اگر با کلیات اسناد مغایرتی داشت به طرح اعلام شود.

با اجرای این فرایند سعی می‌کنیم موارد حاشیه‌ای و فعالیت‌های بی‌مورد مجریان را کم کرده تا دغدغه آن‌‌ها فقط اجرای پروژه باشد. افزون بر موارد اشاره شده، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های پیمانی پیرامون موضوعات مختلف از فرایند برگزاری مناقصات تا تهیه و تصویب به صورت وضع پروژه‌ها توسط این امور تهیه و پس از طرح و تصویب و نهایی شدن عمدتاً از طریق بالا‌ترین مقام اجرایی شرکت به تمام واحدهای تابعه ابلاغ می‌شود.

 +افزون بر قانون مناقصات از چه سازوکارهای قانونی دیگری تبعیت می‌کنید؟

دستورالعمل‌هایی از سوی معاونت مهندسی و فن‌آوری وزارت نفت و سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ شده است. علاوه بر این، برای تهیه سند حقوقی پیمان‌ها به بخش‌نامه‌های عمومی دولت و بانک مرکزی در زمینه‌های برآورد و تنظیم اسناد نیازمندیم. در زمینه بخش‌نامه‌ها، مقررات و اطلاع از قوانین باید روزآمد باشیم تا بتوانیم با پیش‌بینی به موقع آن در اسناد از تبعات و چالش‌های احتمالی جلوگیری کنیم.

+در این حوزه با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

فعالیت اجرایی مشکلات خود را دارد. ممکن است با وجود تکرار هر مورد به صورت خاص تفاوت‌هایی از نظر نوع مشکل، مکان و زمان اجرا، نحوه و نوع قرارداد، مشکلات بومی، محیطی و منطقه‌ای وجود داشته باشد. به عبارتی این امور باید بتواند همزمان با جامعه اجرایی شرکت، بسیار چالاک و چابک باشد تا با استفاده از قوانین و مقررات و ایجاد وحدت رویه در تمام طرح‌ها و روزآمد کردن و ارتقای دانش فنی، نسبت به شناسایی راهکار‌ها و شیوه‌های نوین واگذاری پروژه‌ها اقدام کند.

+افزون بر دوره‌هایی که واحد آموزش تعریف می‌کند، دوره‌های خاصی نیز از سوی امور پیمان‌ها برگزار و پیگیری می‌شود؟

به دلیل این که حرفه ما تقریباً تخصصی بوده و از بخش‌های مختلف شامل ارزیابی کیفی، تشخیص صلاحیت و رتبه‌بندی پیمانکاران، تنظیم سند حقوقی پیمان، برآورد و فهارس بهای کار‌ها و خدمات آشنایی با انواع نرخ‌‌ها تشکیل شده است، مجموعه‌ای وسیع از اطلاعات را طلب می‌کند که روزآمد کردن این اطلاعات جز از طریق آموزش مستمر به دست نمی‌آید.

ممکن است آموزش آکادمیک برای این کار نداشته باشیم اما آموزش‌هایی حرفه‌ای با تشکیل کمیته‌های کارشناسی، گردهمایی‌‌ها و نشست‌های تخصصی با مجموعه‌های داخلی متخصص در بخش‌های مختلف پروژه برگزار می‌شود که خوشبختانه با برگزاری نشست‌های تخصصی دستاوردهای خوبی را دنبال می‌کنیم.

به عنوان نمونه با فراخوان و شناسایی کارشناسان بخش درون سازمانی، پیمانکاران و مشاورانی که با شرکت همکاری می‌کنند، این‌گونه نشست‌‌ها در حال انجام است و در جلسات تخصصی، چالش‌های پیمانی و اجرایی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای اجرایی و کاربردی شناسایی می‌شود و در نتیجه از طریق تهیه دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها‌، مسیر تصویب خواهی خود را داخل شرکت می‌گذراند. با نهادینه کردن این نشست‌‌ها همواره می‌توانیم به عنوان یک شرکت پیش‌رو و روزآمد مشکلات را با نزدیک‌‌ترین و بهترین راهکار حل کنیم.

 +سخن پایانی

 

امیدوارم با کمک یکدیگر و در شرکتی که همه در قبال اجرای پروژه‌های آن مسؤول هستیم، رسالت و وظیفه سازمانی خود را انجام دهیم و زمانی که یک پروژه با تلاش و زحمت کارکنان تزریق گاز می‌شود، خستگی از تنمان بیرون می‌رود.