آخرین وضعیت مناقصه بین‌المللی ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو

آخرین وضعیت مناقصه بین‌المللی ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو  مدیرکل دفترحمل‌ و نقل ریلی درون‌شهری و حومه آخرین وضعیت مناقصات بین‌المللی به منظور تأمین و ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، حسین‌رجب‌صلاحی در خصوص آخرین وضعیت مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو برای تهران اظهار‌کرد: خوشبختانه از مناقصه استقبال خوبی شده است و […]

آخرین وضعیت مناقصه بین‌المللی ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو

 مدیرکل دفترحمل‌ و نقل ریلی درون‌شهری و حومه آخرین وضعیت مناقصات بین‌المللی به منظور تأمین و ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حسین‌رجب‌صلاحی در خصوص آخرین وضعیت مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو برای تهران اظهار‌کرد: خوشبختانه از مناقصه استقبال خوبی شده است و تمام شرکت‌های ایرانی به همراه شرکت‌های خارجی که ارزیابی کیفی را پاس کرده‌اند همه اسناد مناقصه را خریداری کردند. همچنین این اسناد شامل ۶جلد در قالب ۷۰۰ صفحه به صورت انگلیسی تهیه شده که یکی از کامل‌ترین اسناد مناقصه در حوزه واگن‌سازی بوده و یک جلد از اسناد مناقصه مختص به واگن‌سازی داخلی است.

وی ادامه‌داد: ۵ شرکت واگن‌ساز ایرانی مپنا، واگن پارس، ایریکو، واگن‌سازی تهران و پلور سبز در کنار ۱۲ شرکت واگن‌ساز خارجی از ۹ کشور شامل CMC، BSR، پوژن، دالیان و CRC از چین، واگن ماش از روسیه، CAF از اسپانیا، هیوندای روتم از کره‌جنوبی، آلستوم از فرانسه، زیمنس از آلمان، اشتادلر از سوئیس، فیرما از ایتالیا اسناد مناقصه را خریداری‌ کرده‌اند. همچنین در این مناقصه با توجه به حکم شورای اقتصاد بایستی ۵۵درصد اجزای واگن قطار‌ها تولید داخلی باشد.

 مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون‌شهری و حومه تصریح‌کرد: دولت ما را موظف کرده است که ۵۵درصد از اجزای هر واگن مترو در داخل ساخته شود و باقی واگن‌‌ها نیز بایستی در کشوری که مناقصه را از آن خود کرده ساخته شود. همچنین تأکید داریم که این ۵۵ درصد نیز در بخش پروپالشن، بدنه و بوژی مترو در داخل ساخته شود و در حال حاضر نیز در راستای تولید بدنه آلومینیمی اقداماتی انجام داده‌ایم.

رجب‌صلاحی تأکید‌کرد: هنوز هیچ شرکتی به عنوان برنده نهایی این مناقصه انتخاب نشده است. زیرا به دلیل بالا بودن حجم کار شرکت‌ها زمان بیش‌تری به منظور تحویل پاکت پاسخ به اسناد مناقصه درخواست کرده‌اند. در حقیقت این شرکت‌های درگیر انجام کارهایی چون طراحی واگن، شکل‌دهی کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی، بررسی شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی در خصوص عقد قرارداد به منظور تولید برخی قطعات در ایران، مذاکره با بانک‌ها و مؤسسات بیمه خارجی و رسیدگی به موضوعات فاینانس هستند که این اقدامات بسیار زمان‌بر است. در راستای همین تمدید درخواست شرکت‌ها، کمیته فنی ما با فرصت دوماهه موافقت کرده است و اگر این دو ماه تصویب شود این زمان برای شرکت‌ها منظور می‌شود.

وی با بیان این‌که از ۲۰۰۰ دستگاه‌ واگن که قرار است طی مناقصاتی برای کشور تأمین و خریداری شود ۱۰۵۰ واگن برای تهران و ۹۵۰ واگن دیگر برای ۸ شهر دیگر است، اظهار‌کرد: این ۱۰۵۰ دستگاه واگن برای تهران به دو دسته ۶۳۰ و ۴۲۰ واگن تقسیم می‌شود زیرا مدل قطار‌ها متفاوت است، یعنی تعدادی ۸ واگنه و تعدادی نیز ۷ واگنه هستند. در حال حاضر مناقصه ۶۳۰ واگن قطار برگزار شده است و منتظر نتایج نهایی آن هستیم. همچنین در حال تدوین اسناد مناقصه ۴۲۰ واگن دیگر برای تهران نیز هستیم.

مدیرکل دفتر حمل‌و نقل ریلی درون‌شهری و حومه اضافه‌کرد: در خصوص تأمین واگن‌های مترو برای شهرهای دیگر نیز مجری طرح (شرکت ایدرو) در حال عقد قرارداد با مشاور خارجی است. در نهایت مشاور خارجی شهر‌ها را بررسی کرده و اسناد مناقصه شهر‌ها به صورت جداگانه تدوین و مناقصه‌ها نیز به صورت جداگانه برگزار می‌شود. در حقیقت پیش‌بینی می‌کنیم که مناقصه به منظور تأمین و ساخت واگن‌های مترو برای شهرهای دیگر در ۶ ماهه اول سال ۹۷ برگزار شود.

به گفته وی، این مناقصات باعث شده است که شرکت‌های واگن‌سازی داخلی نیز شرایط و ظرفیت مناسبی برای ساخت واگن مترو به دست آورند.

 

رجب‌صلاحی در پایان یاد‌آور‌شد: سال‌های گذشته قراردادی با شرکت پوژن به منظور ساخت ۳۱۵ واگن مترو برای شهرهای شیراز‌، اصفهان و تبریز بسته شد که از این ۳۱۵ واگن مترو ۱۰۰ دستگاه می‌بایست به صورت مستقیم از خارج وارد می‌شد که این اقدام انجام و ۲۱۵ دستگاه دیگر آن نیز بایستی در داخل ساخته می‌شد که این اقدام نیز از اواخر سال گذشته طی قراردادی اجرا شد. در حقیقت طی این قرار‌داد ما بین شرکت‌های پوژن و ایریکو همچنین نحوه همکاری تولید این ۲۱۵ دستگاه واگن مشخص شد. خوشبختانه در چند هفته اخیر ۵ بدنه مترو ساخته شده است و منتظریم تا باقی تجهیزات در ایران یا از سایر کشور‌ها خریداری شود تا بتوانیم ۲۱۵ دستگاه واگن مترو را به عنوان اولین واگن‌های تولید داخل عملیاتی کنیم.