تضمین پیمانکاران در آیین‌نامه جدید کاملاً حقوقی است

  حامد مظاهریان با اعلام مراحل بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه نظامات اداری در هیأت دولت گفت: آیین‌نامه نظامات اداری کمک می‌کند تا مهندسان معمار نقش خود را در فرایند ساخت ‌و ساز پیدا کنند و اکنون زمانی است که باید فرایند ساخت ‌و ساز را در کشور اصلاح کرد. معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه […]

 

حامد مظاهریان با اعلام مراحل بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه نظامات اداری در هیأت دولت گفت: آیین‌نامه نظامات اداری کمک می‌کند تا مهندسان معمار نقش خود را در فرایند ساخت ‌و ساز پیدا کنند و اکنون زمانی است که باید فرایند ساخت ‌و ساز را در کشور اصلاح کرد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه ‌و شهرسازی با اشاره به مباحث مهمی همچون آموزش در معماری، میزان ورود به حرفه، میزان گسترده تولید دانشجو، بحث قیمت‌گذاری و پیش‌نویس آیین‌نامه نظام اداری کنترل ساختمان، گفت: دو دهه از تصویب قانون نظام مهندسی می‌گذرد و در طی این دو دهه، نظام مهندسی کامیابی‌‌ها و ناکامی‌هایی داشته است.

معاون امور مسکن ‌و ساختمان وزیر راه ‌و شهرسازی ادامه ‌داد: در طی این دو دهه، مباحث مقررات ملی شکل گرفت و سازمان‌های مختص نظام مهندسی در کشور تشکیل شد. همچنین هفتمین دوره سازمان‌های نظام مهندسی نیز در سال ۹۴ با انتخابات جدید شروع به‌کار کرد. با این‌حال شاهد هستیم که ما فاصله زیادی داریم با ایده‌هایی که در بدو تشکیل چنین سازمانی به وجود آمد.

این مقام مسؤول و سیاست‌گذار حوزه مسکن در وزارت راه ‌و شهرسازی افزود: انتظار می‌رفت سازمان نظام مهندسی با خودکنترلی و جدایی از بخش دولتی بتواند کارآمد و چابک شود و همچنین در ارتقای مهندسی، اعتلای اندیشه‌های مهندسان در طی دو دهه کمک کند و به ایده‌آل نزدیک شود. اگرچه توفیقاتی نیز در این زمینه وجود داشت اما فاصله زیادی که بین اندیشه‌ها و اجرا رخ داد ما را به این مرحله سوق داد تا در عملکرد خود و فرایند نظام ساخت و ساز بازنگری داشته باشیم.

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی تأکید ‌کرد: ادامه وضع موجود در وزارت راه‌ و شهرسازی مطلوب نیست. زیرا نشان می‌دهد کیفیت ساختمان‌ها متناسب با نیاز کشور نیست و چالش‌های عمده‌ای دارد که آقای ترکان به‌طور مفصل به آن اشاره کرد.

مظاهریان با تأکید بر این‌که سازمان نظام مهندسی در درون اعضا، مخاطبانش در صنعت، کارفرمایان و بخش‌های مختلف ساخت‌وساز نارضایتی‌های گسترده‌ای دارد، گفت: مجموع اتفاقات نشان می‌دهد که نظامات مهندسی نیاز به تحول دارد. به همین دلیل نیز وزارت راه ‌و شهرسازی تصمیم گرفت آیین‌نامه کنترل ساختمان را برای تصویب در هیأت دولت آماده کند و اکنون نیز در دستور کار کمیسیون‌های دولت است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به این‌که پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان، افزود: در آیین‌نامه جدید، کسی که تصمیم به ساخت ‌و ساز می‌گیرد با مراجعه به شهرداری، پروانه ساخت را از شهرداری دریافت و کار خود را شروع می‌کند و این بار مالک حق دارد تا هم پیمانکار و هم طراح را انتخاب کند که مهندس طراح باید مهندسان را هماهنگ و نقشه‌های فاز ۱ و ۲ را تهیه کند.

این مقام مسؤول ادامه ‌داد: مالک، پیمانکار را نیز تعیین می‌کند و پیمانکار در برابر تمامی اتفاقاتی که در کارگاه می‌افتد مسؤول است و متعهد می‌شود که اقداماتی که انجام می‌دهد در مدت ۱۰ سال کارکردهای خود را خواهد داشت و در صورت نقض این تعهد، پیمانکار مسؤول خواهد بود.

مظاهریان تمامی روند تعهد پیمانکار را حقوقی عنوان کرد و گفت: تضمین پیمانکاران در آیین‌نامه جدید کاملاً حقوقی است و باید در دفترخانه ثبت شود. در این شرایط، ناظر، امین مالک است و تداوم فعالیت‌ها را دنبال می‌کند و این فرایندی است که حقوق مردم را در نظر می‌گیرد.

وی تأکید ‌کرد: این‌که پروانه ساخت به نام پیمانکار واجد صلاحیت است تحول بنیادینی است که در دستور کار داریم. به همین دلیل نیز به جامعه مهندسی توصیه می‌کنم تا پیش‌نویس آیین‌نامه ۱۶۰ ماده‌ای را به دقت مطالعه کرده تا بتوانند فرایند را دنبال کنند.

معاون وزیر راه‌و شهرسازی با شبیه کردن فعالیت مهندسان ساخت‌و ساز به مهندسان الکترونیکی که ماشین حساب را طراحی کرده‌اند خواستار در نظر گرفتن تمامی حقوق مردم در ساخت‌و ساز شد و افزود: پیگیری و متعهد ماندن بر فرایندهایی که در پیش‌نویس ۱۶۰ ماده‌ای بر آن تأکید شده است وظیفه ما مهندسان، دولت، شهرداری و نظام مهندسی است و تأکید می‌کنم که این فرایند برای مصرف کننده باید ساده باشد.

 

مظاهریان همچنین با تشابه نظام مهندسی در فرایند جدید به نظام پزشکی گفت: آیین‌نامه نظامات اداری کمک می‌کند تا مهندسان معمار نقش خود را در فرایند ساخت‌ و ساز پیدا کنند و اکنون زمانی است که باید فرایند ساخت ‌و ساز را در کشور اصلاح کرد.