ضرورت به‌روزرسانی تکنولوژی قطعه‌سازان جهت توسعه بازارهای صادراتی

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان مطرح کرد ضرورت به‌روزرسانی تکنولوژی قطعه‌سازان جهت توسعه بازارهای صادراتی براساس هدف‌‌گذاری صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ صادرات صنعت قطعه‌سازی کشور باید به ۶ میلیارد دلار افزایش یابد. به گزارش خبر خودرو، این در حالی است که یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت صنعت و معدن در صنعت خودرو و قطعه‌سازی […]

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان مطرح کرد

ضرورت به‌روزرسانی تکنولوژی قطعه‌سازان جهت توسعه بازارهای صادراتی

براساس هدف‌‌گذاری صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ صادرات صنعت قطعه‌سازی کشور باید به ۶ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش خبر خودرو، این در حالی است که یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت صنعت و معدن در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور نیز افزایش صادرات قطعه است در این میان آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده انجام دهد اقداماتی چون تسهیل و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز و ایجاد بسترهای قانونی صادرات و افزایش مشوق‌های صادراتی است اما نکته‌ای که در این جریان اهمیت دارد توجه به زیرساخت‌های تولید و رشد کمی و کیفی قطعه‌سازان است که بی‌شک با حمایت دولت و افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت به منظور به روزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات تولید محقق می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اهداف راهبردی وزارت صنعت و معدن در حوزه صادرات قطعه، گفت: دستیابی به رقم ۶ میلیارد دلار صادرات قطعه تا سال ۱۴۰۴ عدد بسیار بزرگی است و مسلماً مستلزم تقویت برخی زیرساخت‌ها در این صنعت است.

محمد شهپری اظهار داشت: خوشبختانه پس از برجام، صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور در شرایطی خوب و نسبتاً مناسب برای همکاری با شرکت‌های خارجی قرار گرفته است به‌طوری که تاکنون شرکت‌های اروپایی مثل رنو، پژو و سیتروئن در ایران سرمایه‌گذاری خوبی کردند. طبعاً در این راستا می‌توان هدف‌گذاری خوبی را ترسیم و در راستای هدف‌گذاری تعیین شده به اهداف سند راهبردی صنعت خودرو دست یافت.

وی تصریح کرد: البته تحقق اهداف راهبردی صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور و همچنین دستیابی به صادرات ۶ میلیارد دلار قطعه تا سال ۱۴۰۴ مستلزم بهبود شرایط سیاسی و همچنین اوضاع اقتصادی کشور است.

وی افزود: البته پس از برجام تا حدودی این بستر فراهم شده و همکاری با شرکت‌های خارجی آغاز و شرایط خوبی برای تحقق اهداف وزارت صنعت و معدن در حوزه قطعه‌سازی و صادرات ایجاد شده است.

وی در ادامه به آمار صادرات خودروسازان به عراق اشاره کرد و اظهار داشت: امروز بخشی از تولیدات خودروسازان مثل انواع پژو و پراید به بازار عراق صادر می‌شود، قطعاً این جریان حرکت خوبی برای گسترش بازارهای صادراتی است.

وی در ادامه تحقق اهداف و توسعه بازارهای صادراتی قطعه‌سازان را مستلزم به روزآوری دستگاه‌ها و تکنولوژی در حوزه تولید در این صنعت دانست و گفت: باید سیستم‌های جدید در خطوط تولید قطعه‌سازان جایگزین شوند بی‌شک تحقق این شرایط از نکات بسیار مهم در ارتقای کیفی تولیدات قطعه‌سازان خواهد بود، چرا که امروز نمی‌توان قطعاتی را تولید و به زنجیره تأمین شرکت‌ها صادر کرد که امکان عبور از فیلتر کیفی را نداشته باشند.

وی اظهار داشت: در جریان همکاری‌های جدید، پژو، رنو و سیتروئن، شرایط بسیار سختگیرانه‌ای را برای قطعه‌سازان و حضور در زنجیره تأمین در نظر گرفته است و شرکت‌های قطعه‌ساز در صورت رعایت این موارد، امکان همکاری خواهند داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان تأکید کرد: از دیگر مسایل در جریان صادرات، توجه به کمیت در تولید است، چرا که امروز نمی‌توان قطعه‌ای را صادر کرد که عدد تولید آن رقم پایینی باشد.

شهپری با اشاره به جریان صادرات برخی از تولیدات قطعه‌سازان به بازارهای اروپایی افزود: در حال حاضر قطعات ما به اروپا و برزیل صادر می‌شود این در حالی است که در جریان تحریم نیز روند صادرات قطعات به برخی از کشورهای اروپایی صورت می‌گرفت.

وی گفت: با وجود جریان صادرات قطعه از کشور، اما تاکنون صنعت قطعه‌سازی ایران در حوزه صادرات عملکرد موفقی را نداشته است.

وی تصریح کرد: امروز باید وزارت صنعت و معدن در تعامل با قطعه‌سازان و اختصاص تسهیلاتی کم‌بهره این صنعت را حمایت کند تا واحدهای قطعه‌سازی در کشور بتوانند زیرساخت‌ها را تقویت و به لحاظ سخت‌افزاری خطوط تولید را بروز رسانی کنند.

وی همچنین با توجه به برخی از قراردادهای قطعی قطعه‌سازان با شرکت‌های پژو و رنو در جریان همکاری‌های اخیر، اظهار داشت: خوشبختانه جریان همکاری قطعه‌سازان داخلی با پژو رنو به شدت در حال پیگیری است ضمن این‌که همزمان با تولیدات جدید موضوع صادرات در جریان همکاری‌های اخیر از موارد بسیار مهم و مورد تأکید خودروسازان است.

وی افزود: براساس قرارداد‌ها، خودرویی که در ایران تولید می‌شود باید ۳۰ درصد از این تولیدات صادر شود که قطعاً این مسأله بر جریان صادرات قطعه نیز تأثیر خواهد گذاشت.

 

وی همچنین به ثمرات خوب برجام بر صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور آمریکا نیز در جریان همکاری‌های اخیر خودرویی تأثیر‌گذار باشد، همان‌گونه که خود این شرکت‌ها پس از این مسایل، بر ادامه همکاری با ایران تأکید کردند.