بیمه‌ها به وزارت بهداشت ۱۲هزارمیلیارد تومان بدهکار هستند

سخنگوی وزارت بهداشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت ۱۲هزارمیلیارد تومان بدهکار هستند گروه اجتماعی- سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که یکی از ابزارهای بسیار مهم تغییر رفتار مردم، رسانه‌ها هستند، اظهارکرد: رسانه در عصر انفجار اطلاعات جزو جدانشدنی زندگی مردم است و می‌تواند موتور محرکه مدل‌های ارزشی در حوزه سلامت نیز باشد. به گزارش خبرنگار […]

سخنگوی وزارت بهداشت

بیمه‌ها به وزارت بهداشت ۱۲هزارمیلیارد تومان بدهکار هستند

گروه اجتماعی- سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که یکی از ابزارهای بسیار مهم تغییر رفتار مردم، رسانه‌ها هستند، اظهارکرد: رسانه در عصر انفجار اطلاعات جزو جدانشدنی زندگی مردم است و می‌تواند موتور محرکه مدل‌های ارزشی در حوزه سلامت نیز باشد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، افزود: سواد سلامت یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که به مردم می‌آموزد چگونه از خود مراقبت کنند، در کنار آن سواد رسانه‌ای نیز اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: قبلاً مجموع نقش بیمه‌ها و دولت در حوزه سلامت ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها بود اما بعد از اجرای طرح تحول به ۵۳ درصد افزایش پیدا کرده است. لازمه این افزایش، کاهش پرداختی از جیب مردم بوده است. از طرفی دیگر وابستگی بیمارستان‌ها به درآمد بیمه‌ای افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر مشکلات ما در بودجه عمومی دولتی به جز تأخیر جدی در پرداخت هدفمندی یارانه‌ها مشابه سایر دستگاه‌های دولتی است.

حریرچی درباره آخرین وضعیت مطالبات نظام سلامت از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: ما بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از مجموع سازمان‌های بیمه‌گر مطالبه داریم اما وزارت بهداشت اعلام می‌کند که راه بازگشت‌ناپذیر تحول ادامه پیدا می‌کند البته در مورد بعضی از هزینه‌های بیمارستانی، تجدیدنظرهایی خواهیم کرد. فرایند ارایه خدمت در نظام بهداشت و درمان قابل اصلاح است. استفاده کارآمد و تقویت بهره‌وری جزو شعارهای طرح تحول خواهد بود.

وی در پاسخ به علت تأخیر در رسیدن اورژانس ۱۱۵ توضیح داد و گفت: با توجه به افزایش تعداد آمبولانس‌‌ها و موتورولانس‌‌ها در طرح تحول، زمان مراجعه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر میانگین زمان رسیدن سر صحنه توسط اورژانس در حد استانداردهای جهانی است و ممکن است تأخیراتی نیز وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه‌داد: یکی از مشکلات ما ترافیکی است که به دلیل تجمع مردم و مشاهده صحنه تصادف ایجاد می‌شود و ممکن است آمبولانس نتواند برسد.

وی همچنین درباره برنامه وزارت بهداشت برای ارایه خدمت به اقشار محروم گفت: اصل ما در طرح تحول سلامت این است که هر کسی به اندازه توان خود پرداخت اما به اندازه نیازش خدمات دریافت کند. در حال حاضر ۸۰ درصد مردم فقط می‌توانند از بیمارستان‌های دولتی با تعرفه‌های دولتی و پوشش بیمه‌ای خدمت دریافت کنند. ۱۷ درصد باقیمانده با کمک بیمه تکمیلی می‌توانند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند و ۳ تا ۴ درصد مردم نیز می‌توانند تعرفه خصوصی را بپردازند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه‌داد: تلاش می‌کنیم اگر کسی توانایی مالی دارد مشارکت بیش‌تری در حق بیمه داشته باشد اما حذف کسی از بیمارستان‌های دولتی مدنظر ما نیست البته در مورد ارایه خدمات گران‌قیمت، برنامه‌هایی در حال انجام است.

 

حریرچی درباره دلیل ناهماهنگی در حوزه اجرای قانون جمع‌آوری قلیان در کشور گفت: از نظر وزارت بهداشت استدلال علمی و قانونی برای این قانون وجود دارد اما تلقی‌های مختلفی درباره این قانون مطرح می‌شود. برخی معتقدند قلیان آنقدر که گفته می‌شود مضر نیست اما این موضوع در حوزه مسؤولیت وزارت بهداشت است. گاهی نیز نگرانی‌هایی درباره اشتغال کسانی که در این صنف فعالیت می‌کنند مطرح می‌شود، ما روند را رو به جلو می‌بینیم و تاکنون بعضی از دادستانی‌‌ها و شهرداری‌ها به خوبی همکاری کرده‌اند و این آمار در حال افزایش است.