ترکیه رقیب اصلی ایران در مناقصات بین‌المللی است

در صدور خدمات فنی مهندسی ترکیه رقیب اصلی ایران در مناقصات بین‌المللی است مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان سازمان توسعه تجارت ایران به حضور پرقدرت خارجی‌‌ها به ویژه ترک‌‌ها در بازار صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی کشورهای هدف صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: ترکیه رقیب اصلی ایران در مناقصه‌هاست که قیمت‌های […]

در صدور خدمات فنی مهندسی

ترکیه رقیب اصلی ایران در مناقصات بین‌المللی است

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان سازمان توسعه تجارت ایران به حضور پرقدرت خارجی‌‌ها به ویژه ترک‌‌ها در بازار صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی کشورهای هدف صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: ترکیه رقیب اصلی ایران در مناقصه‌هاست که قیمت‌های پیشنهادی‌شان به قیمت شرکت‌های ایرانی نیز نزدیک است، اما مشکلات بانکی و ضمانتنامه ندارند.

محموداسکندری در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به لابی‌های مختلف سیاسی ترک‌‌ها در زمان حضور در مناقصه‌ها، اظهارکرد: این لابی‌‌ها که معمولاً با حضور مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی کشورشان نیز همراه است، موفقیت خوبی برای این شرکت‌ها به دنبال داشته است؛ این در حالی است که گاهی اوقات اختلافات موجود در قوانین متعدد کشورمان فضا را برای حضور و کار شرکت‌های ایرانی در خارج تنگ می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی در ۶ ماه نخست امسال موفق به انعقاد ۴۶۵ میلیون دلار قرارداد برای صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی در خارج کشور شده‌اند که در هم‌سنجی با پارسال بیش از هزار درصد رشد نشان می‌دهد.

اسکندری در‌باره رشد گفت: سال گذشته قرارداد بزرگی با تاجیکستانی‌‌ها به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منعقد، اما پس از مدتی به برخی دلایل لغو شد؛ اگر این قرارداد پابرجا می‌ماند رقم صادراتی کشور در این حوزه به حدود دو میلیارد دلار بالغ می‌شد که چنین رشدی را شاهد نبودیم.

به گفته این مقام مسؤول، مجموع عایدی کشور از صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی در سال ۹۵ نزدیک به ۴۶۰ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به قراردادهای امسال، خاطرنشان‌کرد: عمده این قرارداد‌ها با کشورهای نیجریه، عراق، ازبکستان، تانزانیا، تاجیکستان، سریلانکا، پاکستان، سوریه، بولیوی و افغانستان بوده که تانزانیا و بولیوی بازارهای جدید ایران در این عرصه به شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات‌ و محصولات دانش‌بنیان سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مشکلات فراروی صادرکنندگان خدمات فنی‌و مهندسی، تصریح‌کرد: عدم پذیرش ضمانتنامه‌های بانک‌های ایرانی از سوی طرف‌های خارجی متأثر از مسأله تحریم‌ها، کماکان یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه به شمار می‌رود.

وی ادامه‌داد: به این منظور راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده که بانک مرکزی ایران نیز در حال کار کردن روی آنهاست، از جمله آنها انجام سپرده‌گذاری در کشورهای هدف صادراتی است تا بتوانیم از محل سپرده‌هایمان ضمانتنامه اخذ کنیم.

اسکندری گفت: اکنون ضمانتنامه بانک‌های ایرانی از سوی کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، سوریه، امارات متحده عربی و عمان پذیرفته می‌شود، اما در سایر بازار‌ها به ویژه آسیای میانه و کشورهای آفریقایی که وابستگی بیش‌تری به آمریکایی‌‌ها دارند، پذیرفته نمی‌شود.

وی گفت: شرکت‌های ایرانی در برخی از کشورهای هدف از جمله عراق، کماکان با مشکل محقق نشدن درآمدهایشان مواجه‌ هستند و به این منظور مصوبه‌ای در هیأت وزیران برای مهلت‌دهی به این شرکت‌ها برای امهال بازپرداخت تسهیلات دریافتی‌شان در جریان است؛ حدود ۳۵ شرکت صادرات خدمات فنی و مهندسی فقط در کشور عراق با این مشکل مواجه‌ هستند.

این مقام مسؤول وزارت صنعت تصریح‌کرد: دست‌کم ۳۵ میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی کشور پتانسیل وجود دارد اما مستلزم این است که همه دستگاه‌های متولی تابع قوانین حمایتی باشند و بسته‌ها و مشوق‌های حمایت از صادرات را به‌طور کامل اجرایی کنند.

 

وی با اشاره به پوشش مناسب ریسک‌ها از سوی صندوق ضمانت صادرات، گفت: مشکل این است که این صندوق بابت حضور شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی‌ و مهندسی در کشورهای هدف که کشورهایی با ریسک بالا هستند، ارقام بالاتری مطالبه می‌کند و انتظار می‌رود شرکت‌های حاضر در این کشور‌ها «ویژه» دیده شوند.