افزایش دلالی و ایجاد حاشیه قیمت در بازار، ارتباطی به وظایف شورای رقابت ندارد

عضو ناظر شورای رقابت افزایش دلالی و ایجاد حاشیه قیمت در بازار، ارتباطی به وظایف شورای رقابت ندارد عضو ناظر شورای رقابت با توجه به افزایش حاشیه قیمت در بازار برخی از خودروهای داخلی گفت: چنانچه امروز شاهد افزایش دلالی و ایجاد حاشیه قیمت در بازار برخی از خودرو‌ها هستیم این موضوع ارتباطی به وظایف […]

عضو ناظر شورای رقابت

افزایش دلالی و ایجاد حاشیه قیمت در بازار، ارتباطی به وظایف شورای رقابت ندارد

عضو ناظر شورای رقابت با توجه به افزایش حاشیه قیمت در بازار برخی از خودروهای داخلی گفت: چنانچه امروز شاهد افزایش دلالی و ایجاد حاشیه قیمت در بازار برخی از خودرو‌ها هستیم این موضوع ارتباطی به وظایف شورای رقابت نداشته و ناشی از برهم خوردن تعادل بازار است.

ولی‌ملکی در گفت‌و‌گو با خبر خودرو اظهارداشت: شورای رقابت در راستای رقابت‌پذیری در بازار به وظایف خود عمل کرده و با نظارت درست، میزان افزایش قیمت‌ها را اعلام کرده است.

وی گفت: در صورتی که شرکت‌های خودروساز از قیمت‌های مصوب عدول کنند و قیمت‌ها را افزایش دهد تخلف از مصوبه شورای رقابت کرده‌اند و شورا موظف به برخورد لازم با این اقدام شرکت‌هاست.

وی همچنین با اشاره به این‌که ایجاد حاشیه قیمت با گران‌فروشی در بازار متفاوت است، تصریح‌کرد: افزایش حاشیه قیمت در بازار برخی از خودروهای داخلی به وجود برخی دلال بازی‌ها در بازار باز می‌گردد البته گا‌هی این جریان به کاهش تولید در برخی از خطوط تولید خودروسازان نیز ارتباط دارد که به جهت کاهش عرضه و برهم خوردن تعادل در بازار شاهد افزایش حاشیه قیمت در بازار هستیم.

وی تأکیدکرد: البته نظارت بر قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان باید وجود داشته باشد اما خودروهایی با بیش از این قیمت، تابع بازار خودروهای خارجی می‌شوند.

عضو ناظر شورای رقابت همچنین بخشی از تغییرات قیمتی در خودرو‌ها را ناشی از افزایش نرخ جهانی برخی مواداولیه اساسی دانست و گفت: در شرایطی که نرخ فولاد در بازار جهانی به ازای هر تن ۱۵۰ دلار افزایش قیمت داشته است و در ایران نیز استفاده می‌شود و گا‌هی قطعات برخی از خودرو‌ها به صورت سی.کی.دی وارد می‌شود، بالطبع بر قیمت خودرو در بازار نیز تأثیر می‌گذارد.

ملکی همچنین با اشاره به تأثیر مدیریت عرضه توسط خودروسازان بر ایجاد حاشیه قیمت در بازار گفت: این‌که عنوان می‌شود خودروسازان با عرضه کم به بازار تلاش می‌کنند قیمت را در بازار مدیریت کنند صحت ندارد چرا که خودروسازان به جهت فشار نقدینگی خواستار انباشت خودرو در پارکینگ‌ها نیستند و تلاش می‌کنند با عرضه بیش‌تر، نقدینگی مورد نیاز را تأمین کنند.

وی افزود: عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضا شرایط موجود در بازار قیمت برخی از خودرو‌ها را دامن زده است مسلماً هر کجا قانون عرضه و تقاضا حاکم نباشد این اتفاق رخ خواهد داد.

وی همچنین با انتقاد از جریان قیمت گذاری خودرو، اظهارداشت: چرا باید در این جریاناتی مثل بازار خودرو موضوع نظارت دولت مطرح شود در حالی که این مسأله به قانون عرضه و تقاضا باز می‌گردد.

 

وی افزود: امروز یکی از مشکلات کشور نوسانات نرخ ارز است و تا این شرایط حاکم است امیدی به بهبود اوضاع بازار نیست.