بخش عمده لوازم یدکی بی‌کیفیت وارداتی هستند نه تولید داخل

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل بخش عمده لوازم یدکی بی‌کیفیت وارداتی هستند نه تولید داخل سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات می‌گوید: بخش زیادی از قطعات بی‌کیفیت در بازار قطعات یدکی، وارداتی است و در داخل تولید نمی‌شوند. سیدمهدی‌کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرخودرو با توجه به سهم ۲۰ درصدی قطعات […]

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل

بخش عمده لوازم یدکی بی‌کیفیت وارداتی هستند نه تولید داخل

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات می‌گوید: بخش زیادی از قطعات بی‌کیفیت در بازار قطعات یدکی، وارداتی است و در داخل تولید نمی‌شوند.

سیدمهدی‌کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرخودرو با توجه به سهم ۲۰ درصدی قطعات بی‌کیفیت در بازار، اظهارداشت: البته عمده قطعات یدکی بی‌کیفیت در بازار، غیرقابل استفاده نیست بلکه عمر این قطعات نسبت به سایر قطعات در خودروها، بسیار پایین است.

وی با اشاره به خطرات ناشی از عرضه و استفاده از قطعات خاص بی‌کیفیت در خودرو‌ها تأکیدکرد: متأسفانه عرضه و استفاده از قطعات فوق ایمنی فاقد کیفیت و استاندارد لازم در خودرو‌ها خطرات جانی را برای خریداران به همراه دارند از این رو مقابله با عرضه این قطعات در بازار از اهمیت بیش‌تری نسبت به سایر قطعات یدکی که چنین شرایطی را ندارند، برخوردار است.

وی با اشاره به آمادگی اتحادیه لوازم یدکی جهت برخورد با عرضه‌کنندگان این نوع قطعات گفت: کمیسیون شکایات اتحادیه لوازم یدکی آماد دریافت شکایات شهروندان از عرضه‌کنند‌گان قطعات بی‌کیفیت در بازار است و این مسأله در اغلب مصاحبه‌ها به‌طور مرتب به مردم اطلاع‌رسانی شده که در صورت بروز مشاهده هرگونه مشکل به اتحادیه مراجعه نمایند.

وی افزود: متأسفانه روزانه موارد شکایاتی در خصوص عرضه قطعات بی‌کیفیت به اتحادیه ارجاع می‌شود و اتحادیه نیز در این زمینه با عرضه‌کنندگان این قطعات برخورد لازم را داشته و جرایمی را در این راستا برای متخلفان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به تلاش اتحادیه در کسب رضایت مصرف‌کنندگان قطعات یدکی، اظهارداشت: خوشبختانه با اقدامات به موقع اتحادیه در برخورد با متخلفان و تلاش در جهت کسب رضایت خریداران، امروز بخش زیادی از مصرف‌کنندگان بدون دغدغه نسبت به خرید قطعات به بازار مراجعه می‌کنند.

سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات تأکیدکرد: البته همواره مشکلات موجود در قطعات یدکی، مربوط به عرضه‌کنندگان قطعات در بازار نیست بلکه برخی از تعمیرکاران به دلیل اشتباه در نصب قطعات و خرابی زودرس قطعه، مشتریان را با مشکل مواجه می‌کنند.

کاظمی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای طرح کد رهگیری بر روی قطعات پرمصرف در بازار، گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در تدوین طرح نصب کد رهگیری بر روی قطعات پرمصرف در وزارت صنعت و معدن، تاکنون این طرح اجرایی نشده است و دلیل این امر در حال حاضر مشخص نیست.

وی در ادامه در خصوص تغییر قیمت قطعات یدکی اظهارداشت: به دلیل افزایش عرضه و افت تقاضا، در سال جاری، قیمت قطعات در بازار تغییری نداشته و گا‌هی در برخی قطعات نیز شاهد افت قیمت نیز بوده‌ایم.

کپی‌برداری قطعات با کیفیت ایرانی در چین

همچنین در این رابطه علیرضانیک‌آیین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو از کپی‌برداری قطعات با کیفیت ایرانی در چین و عرضه آن در بازار ایران خبر داد.

نیک‌آیین با اشاره به این‌که قطعات تقلبی گارانتی و شماره سریال ندارند، افزود: ما به دنبال جداسازی قطعه‌ها و اجرای طرحی برای قابل تشخیص بودن قطعات با کیفیت ایرانی از تقلبی‌ها در بازار هستیم.

وی با اشاره به مراجعه بیش از حد نرمال خودروهای ایرانی به تعمیرگاه‌ها گفت: روغن‌های بی‌کیفیت، سوخت‌های بی‌کیفیت و قطعات بی‌کیفیت دلیل مراجعات مکرر خودروهای تولید داخل به تعمیرگاه‌ها است.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بزرگ‌ترین معضل بازار لوازم یدکی را در صنف تعمیرکاران قطعات بی‌کیفیت و تقلبی دانست و افزود: این قطعات برای تعمیرکاران نیز قابل شناسایی نیست.

 

نیک‌آیین با اشاره به گارانتی داشتن قطعات خودرو درسال‌های گذشته ادامه‌داد: قطعات فعلی که در خودرو نصب می‌شود یکبار مصرف بوده و قابل تعمیر نیست در حالی که سال‌های گذشته یک قطعه بار‌ها تعمیر می‌شد.