مدیرعامل راهآهن کریدورهای شمال-جنوب و غرب سالانه یک تا دو میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد میکند مدیرعامل راهآهن جمهوریاسلامیایران گفت: با راهاندازی کریدورهای شمال-جنوب و جنوب-غرب سالانه یک تا دو میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل میشود. به گزارش ایرنا، سعیدمحمدزاده دیروز در حاشیه نشست پنججانبه راهآهن ایران، آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین که […]
مدیرعامل راهآهن
کریدورهای شمال-جنوب و غرب سالانه یک تا دو میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد میکند
مدیرعامل راهآهن جمهوریاسلامیایران گفت: با راهاندازی کریدورهای شمال-جنوب و جنوب-غرب سالانه یک تا دو میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل میشود.
به گزارش ایرنا، سعیدمحمدزاده دیروز در حاشیه نشست پنججانبه راهآهن ایران، آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین که در محل راهآهن جمهوریاسلامیایران برگزار شد در جمع خبرنگاران، افزود: این اجلاس در گروه کاری حمل و نقل بینالمللی در کریدور خلیجفارس به دریای سیاه(جنوب-غرب)تشکیل شده است.
وی اظهارداشت: وضعیت ایران در منطقه بهگونهای است که برای اتصال شمال به جنوب و جنوب به غرب سهم بالایی دارد.
وی توضیحداد: برای ارتباط کشورهای آسیای جنوبشرقی، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا مسیر جذابی را در اختیار داریم و عبور از ایران بخش قابل توجهی است که باید تلاش جدی برای بخش فعالسازی داشته باشیم.
وی ادامهداد: بخشی از این کریدور در ایران و بخشی در کشور آذربایجان است، سپس به سمت گرجستان، دریای سیاه و اوکراین یک اتصال ارزشمند بین جنوب و مرکز اروپا خواهیم داشت.
محمدزاده اظهارداشت: همچنین میتوانیم از طریق ایران ارتباط بین جنوب و شرق خزر و شرق روسیه را داشته باشیم.
به گفته مدیرعامل راهآهن، موقعیت ایران وضعیتی را ایجاد کرده که میتوانیم از عبور بارهای ترانزیت استفاده وسیعی ببریم، کارشناسان و متخصصان در شرکت راهآهن نهایت تلاش خود را میکنند تا از کریدورها نهایت استفاده را ببریم.
وی با بیان اینکه نشست امروز در خصوص کریدور جنوب و غرب است، گفت : با فعال شدن کریدور، کالا از جنوبشرقی آسیا به سمت اروپا جابهجا میشود.
نشست امروز در مورد بحثهای کارشناسی و ساختارهای تعرفهای بود .
وی تأکیدکرد: امیدواریم با پیگیری بتوانیم، بیشترین استفاده را ببریم. تمام تلاش و پیگیری نظام فعالسازی و تشویق برای استفاده از کریدور است.
محمدزاده در خصوص ظرفیت حمل بار در این کریدور گفت: مطالعات انجام شده نشان میدهد که ظرفیت بار ترانزیت برای سال ١٤٠٠ برای ایران ٣٠ تا ١٠٠ میلیون تن پیشبینی شده است، پتانسیل برای ۳۰تا۴۰ میلیون تن حمل کالا به شکل ترانزیت دستیافتنی است و تلاش میکنیم این تقاضا محقق شود.
وی با بیان اینکه هماکنون مسیر عبور جنوب به شمال طولانی و مسیری است که توسط دریا ٤٥ تا ٥٥ روز طول میکشد، گفت: مسیر جنوب به شمال از طریق راهآهن ١٤ روزه است و جنوب به غرب از طریق دریایی ٤٠ ٥٠ روز طول میکشد در حالیکه از طریق این کریدور (راهآهن) ١٥ تا ٢١ روز است.
وی یادآورشد: در نشست امروز هماهنگی بین کشورها صورت گرفته است و تصمیم اتخاذ شده که کریدور را به بهرهبرداران و صاحبان کالا معرفی کنیم، قرار است نشستی در کشور هند برای صاحبان کالا و کسانی که میتوانند کالا صادر و یا دریافت کنند، برگزار کنیم.
وی بیانداشت: همچنین برای کریدور جنوب به غرب سایت مشخصی توسط کشورهای عضو راهاندازی شده است که کاربران میتوانند اطلاعات مورد نیاز را از آن کسب کنند.
وی گفت: هماکنون کریدورها فعال هستند، کریدورجنوب-غرب شناخته شده است تمام تلاش بهکار گرفته میشود که این کریدور را رقابتی کنیم.
محمدزاده با تأکید بر اینکه سال ٢٠١٨ میلادی به شکل جدی از این کریدور بهرهبرداری خواهیم کرد، بیانداشت: کالایی که بین هند و اروپا در حال رد و بدل شدن است، ۵ میلیارد دلار است. اگر کریدور فعال شود ما از این سهم ۵ میلیاردی، ۱۰ درصد را میتوانیم درآمد ارزی داشته باشیم.
وی پتانسیل کالا بین جنوب و شمال را ۷ میلیون تن عنوانکرد و افزود: ٥٠ درصد این میزان قابلیت عبور دارد اما به دلیل عدم هماهنگی و نبود زیرساختها این کریدورها فعال نبود. در آستارا در حال ایجاد بارانداز برای تسهیل استفاده از کریدور هستیم و با راهاندازی راهآهن قزوین- رشت میتوانیم به شکل زیادی از این کریدور بهرهبرداری کنیم. برای سالهای آتی رقم قابل توجهی از این کریدورها حاصل اقتصاد کشور خواهد شد.
وی گفت: هماکنون حدود ۱۲ میلیون تن ظرفیت جابهجایی کالا داریم و در سال ۹۷ در صورتی که تلاش شود میتوانیم این حجم را به ۲۰ میلیون تن برسانیم.
وی گفت: نشستهای مشترک بیشتر برای هماهنگی است. ما ارایهدهنده سرویس هستیم صاحبان باید با توجه به زمان و قیمت (باید تعرفهها را به تعرفههای دریایی نزدیک کنیم)و مقایسه با ترانزیت دریایی از این کریدورها استفاده کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.