پاسخ MTN به ادعای خسارت ترک‌سل در مزایده واگذاری اپراتور دوم ایران

پاسخ MTN به ادعای خسارت ترک‌سل در مزایده واگذاری اپراتور دوم ایران شرکت MTN با ارایه لایحه دفاعیه خود به دادگاهی در آفریقای‌جنوبی، ادعای خسارت ۴٫۲میلیارد دلاری شرکت ترک‌سل در خصوص پرونده واگذاری مجوز جنجالی فعالیت این شرکت اپراتور تلفن همراه در ایران را «فرصت‌طلبانه» و «بی‌پایه» خواند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، […]

پاسخ MTN به ادعای خسارت ترک‌سل در مزایده واگذاری اپراتور دوم ایران

شرکت MTN با ارایه لایحه دفاعیه خود به دادگاهی در آفریقای‌جنوبی، ادعای خسارت ۴٫۲میلیارد دلاری شرکت ترک‌سل در خصوص پرونده واگذاری مجوز جنجالی فعالیت این شرکت اپراتور تلفن همراه در ایران را «فرصت‌طلبانه» و «بی‌پایه» خواند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، شرکت MTN با ارایه لایحه دفاعیه خود به دادگاهی در آفریقای‌جنوبی، ادعای خسارت ۴٫۲ میلیارد دلاری شرکت ترک سل در خصوص پرونده واگذاری(مزایده اپراتور دوم ایران) مجوز جنجالی فعالیت این شرکت اپراتور تلفن همراه در ایران را «فرصت‌طلبانه» و «بی‌پایه» خواند.

شرکت ترک‌سل ابتدا در سال ۲۰۱۲ در دادگاهی در آمریکا علیه شرکت MTN اقامه دعوا کرد و ادعا کرد که این شرکت از طریق ارتشا و اعمال نفوذ غیرقانونی موفق شده مجوز فعالیت در بخش تلفن همراه ایران را که در ابتدا به شرکت ترک‌سل واگذار شده بود از آن خود کند.

اما در سال ۲۰۱۳ پس از آن‌که صدور رای دیوان عالی امریکا در مورد یک پرونده دیگر مشخص کرد که دادگاه‌های آمریکایی صلاحیت رسیدگی به ادعایی در مورد دعوای دو شرکت خارجی در یک اختلاف فرامرزی را ندارند، ترک‌سل این دعوا را پس گرفت. متعاقباً این شرکت ترک در سال ۲۰۱۶ با طرح دعوایی نزد محاکم آفریقای جنوبی ادعای خود را پی گرفت.

شرکت‌ MTN بعد از تقدیم لایحه دفاعیه خود به دادگاه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعای ترک‌سل فرصت‌طلبانه است و سوءاستفاده از فرایند دادگاه، بی‌اساس و فاقد صلاحیت رسیدگی است.»

شرکت ترک‌سل اظهار نظری در این باره نکرده است.

شرکت‌ MTN در سال ۲۰۰۵ موفق به کسب مجوز فعالیت در بازار تلفن همراه ایران شد و معتقد است که شرکت ترک‌سل به این دلیل موفق به فعالیت در ایران نشده که حاضر به تبعیت از مقررات ایران که مانع از داشتن سهم بیش از ۴۹ درصدی برای شرکت خارجی می‌شود، نشده است.

ایران سومین بازار بزرگ شرکت‌ MTN در بین ۲۲ کشوری است که این شرکت در آنها فعالیت دارد.

 

MTN قبلاً یک قاضی بازنشسته انگلیسی را برای انجام یک رشته تحقیقات خارجی در مورد ادعاهای شرکت ترک‌سل منصوب کرده بود. این تحقیقات با دروغ خواندن این ادعا‌‌ها آنها را رد کرده بود.